Konu Başlığı: Gönderilmesi Mekruhtur Görüşü Gönderen: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:49:34 Gönderilmesi Mekruhtur Görüşü: 1) Hanefi Mezhebine göre, zekâtı, aslında -mükellef ayrı, mal ayrı yerde olsa bile- zekât mevzuu malların bulunduğu yerdeki fakirlere ve hak sahiplerine ödemek gerekir. Yıl sonunda, zekâtı, başka yerlerdeki fakirlere göndermek mekruhtur. Bununla birlikte, zekâtın gönderildiği kimseler, akrabadan olunca, malın bulunduğu yerdekilerden daha muhtaç durumdaysa, gönderilmesi müslümanlara yarar sağlıyorsa, dar-ı harpten dar-ı İslama gönde-rince, bilgin veya talebeye gönderilince, daha takva sahibi, daha salih ve müslümanlara faydalı birine gönderince, ayrıca zekâtı erken ödeyince mekruh olmaz. [282] 2) Nehaî ve el-Hasenu'1-Basrî'ye göre de, mükellef bizzat ödeme yaptığında, zekât akrabaya gönderilebilir. Ebu Ubeyd, bunun mükellefçe ödeme halinde ve yalnızca akrabası ile köleleri hakkında caiz olup, devletin tahsil edip Ödemesi halinde caiz olmadığını özellikle belirtir. [283] 3) Zeydiye Mezhebine göre, kendi bölgesinde fakir varken -ister mükellef, ister devletçe- başka bölgeye zekât göndermek mekruhtur. Ancak, -akraba ve muhtaç olma gibi- daha üstün bir gaye için gönderilmesi mekruh olmaz, hatta efdal olur. [284] [282] Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 360; Bilmen, HFK, c. IV, s. 117; Cezîrî, Fame, c. I, s. 622; Mergınânî, Hidaye, c. I, s. 115. Serahaî, age, c. 3, s. 18. [283] Ebu Ubeyd, Emval, s. 578-579, no: 1475-1476; Kardavî, Fakirlik Problemi, s. 142;Kardavî, KZ, c. II, s. 813. [284] Kardavî, FZ, c. II, s. 815. |