Konu Başlığı: Farz namazlar bölümü Gönderen: Sümeyye üzerinde 10 Eylül 2012, 14:59:11 17. BÖLÜM FARZ NAMAZLAR BİRİNCİ AYIRIM BEŞ VAKİT NAMAZ VE KAZASI 78. Beş Vakit Namaz (es-Salavâtu’1-Hams): Bir gün içinde kıldığımız beş vakit namaz şunlardır: (1) Sabah Namazı (Salâtu’1-Fecr), (2) Öğle Namazı (Salâtu’z-Zuhr), (3) İkindi Namazı (Salâtu’1-Asr), (4) Akşam Namazı (Salâtu’l-Magrib), (5) Yatsı Namazı (Salâtu’1-İşa). Vacip ve sünnet çeşitleriyle birlikte toplam kırk rekât kılınan beş vakit namaz, vakit, kıraat ve rekât sayısı yönünden ele alınarak üç grupta incelenir: Beş Vakit Namaz (es-Salavâtu’1-Ham s) Vakit Yönünden 1. Gündüz Kılınanlar (Nehariyye): a- Öğle Namazı b- İkindi Namazı 2. Gece Kılınanlar (Leyliyye): a- Sabah Namazı b- Akşam Namazı c- Yatsı Namazı Kıraat Yönünden 1. Gizli Kıraatli N. (Sırriyye): Salâtü’s-Sir 2. Açık Kıraatli N. (Cehriyye): Salâtu’1-Cehr Rek’at Sayısı Yön. 1. İki Rek’atli N. (Sunâiyye): a- Sabah N. 2. Üç Rek’atli N. (Sulâsiyye): a- Akşam N. 3. Dört Rek’atli N. (Rubâiyye): a- Öğle N. b- İkindi N. c- Yatsı N. Şema 36: Vakit, Kıraat ve Rekât Sayısı Yönünden Beş Vakit Namaz Vakit Yönünden: Vakit yönünden namazlar iki gruptur: (1) Gündüz Kılınanlar (Nehariyye): (l.a) Öğle Namazı, (l.b) İkindi Namazı, (2) Gece Kılınanlar (Leyliyye): (2.a) Sabah Namazı, (2.b) Akşam Namazı, (2.c) Yatsı Namazı. Kıraat Yönünden: Kıraati yönünden namazlar, yine iki gruptur: (1) Gizli Kıraatli Namazlar (Salâtu s-Sır): Gündüz Kılınanlar, (2) Açık Kıraatli Namazlar (Salâtu’1-Cehr): Gece Kılınanlar Rekât Sayısı Yönünden: Rekât sayısı yönünden namazlar, Üç çeşittir: (1) İki Rekâtli Namazlar (Sunâiyye): (a) Sabah Namazı, (2) Üç Rekâtli Namazlar (Sulâsiyye): (a) Akşam Namazı (3) Dört Rekâtli Namazlar (Rubâiyye): (3.a) Öğle Namazı, (3.b) İkindi Namazı, (3.c) Yatsı Namazı Beş vakit namazın bu şekilde incelenmesi sonucunda bazı ipuçları elde etmiş oluruz: (a) İlke olarak, gündüz kılınan namazlarda kıraat gizli, gece kılınanlarda ise açıktan yapılır. (b) Namazın rekât sayısına göre sınıflanması, en çok yolculukta namaz ve eksik veya fazla yapıldığında sehiv secdesinin hükümleri konusunda bizi alâkadar edecektir. (c) İslâm, zamana hâkim olma ve ona mührünü vurma konusunda hayli titizdir: Beş vakit namaz bir güne, cuma namazı haftaya, bayram namazları yılın iki dilimine, oruç bütün bir yıla, hac ise bütün bir ömre hakim olmanın sembolüdür. Böylelikle upuzun zaman çizgisindeki bir ömür, zamanın en küçük biriminden başlayarak sonuna kadar kontrol altında akışını sürdürecektir. (d) Beş vakit namaz, bir insanın günlük hayatının akışı içerisinde önemli bir yer tutar, ona bir disiplin ruhu aşılar: Uykuya Yaratıcısını hatırladıktan sonra yatan müslüman, sabah kalkınca O’nu yine unutmayacak ve yeni bir güne böylece başlamış olacaktır. Öğleye kadar çalışmasını sürdürecek, kendisine bu imkânı veren, onu sonsuz ve karşılıksız nimetlerle kuşatıp donatan Yüce Allah’ını kesin olarak hatırlayacaktır. Öğle sonrasındaki çalışması, bu hatırlayıştan sonra devam edecek olan müslüman, pek tabiîdir ki, mesai bitiminde de, tabiatı, yeryüzünü, gökyüzünü, kısacası bütün kâinatı emrine veren, ona eşyayı kullanma imkân ve kabiliyetini bağışlayan Rabbını anacak, bütün bu nimetlerine şükran ifadesini belirtecektir. Mesai bitip dinlenme vakti başlayınca, eğlence ve sefahate dalmayacak, gündüzün sürdürdüğü Yaratıcısını anma bilincini diri tutarak zamana hakim olma olayını uyku öncesine kadar en samimi duygularla tamamlayacaktır. Günde beş vakit namaz kılmak farz olduğu gibi, vaktinde kılamadığımız namazları daha sonra kaza etmek de farzdır. Kazaya kalan namazların nasıl kılınacağı konusu daha önce ele alınmıştı. |