Konu Başlığı: Fakirlerin Fitre Ödemesi Gönderen: Sümeyye üzerinde 17 Ağustos 2012, 07:41:18 Fakirlerin Fitre Ödemesi: [20] 1) eş-Şafiî'ye göre, bir kimsenin hem fitre alması, hem de ödemesinde bir sakınca yoktur. 2) Malik'e göre, fitre ödeyecek kadar imkânı olan kimse de fitre ödemek zorundadır. 3) Ebu Hanife, fakirin fitre ödemesini, gereksiz ve faydasız bulmakta, dinin faydasız bir işi emretmediği, binaenaleyh parasını kendi ihtiyaçlarına harcamasının daha doğru olacağı- görüşünü savunarak, fakirin fitre ödemesinin manasız olacağını belirtmektedir. Şüphesiz, fakir bir kimsenin hem malî, hem de ibadet yönü elan bir işlemin, hem kendini, hem de ailesini sıkıntı içinde bırakarak uygulanması doğru değildir. Böyle bir durumda, Ebu Hanife’nin görüşü isabetli olsa gerektir. Ama sıkıntı içine girmek sözkonusu değilse, fakiri fitre ödemekten alıkoymak da uygun değildir. Reşit Olmak: Akıl: [21] 1) Cumhur'a göre, fitre ödemek için akıllı olmak şart değildir, velileri, delilerin mallarından fitreyi ödemezse, kendisi iyileşince ödemekle mükelleftir. 2) Muhammed eş-Şeybânî ve Züfer'e göre, delilerin fitre ödemesi gerekmez, fitreyi, velileri kendi mallarından Öderler, delinin malından öderlerse tazminatını verirler. Buluğ: [22] 1) Cumhur'a göre, malı varsa, fitresini ödemek çocuğa da vaciptir; ancak ödeme işlemi, velisi tarafından ve çocuğun malından yapılır, malı yoksa fitresini ödemek, nafakasını sağlayana aittir. 2) Muhammed ve Züfer'e göre, çocuğun fitresi babasına aittir, babası yoksa mükellef olmazlar, çocuğun malından fitre ödenmesi halinde tazminatı verilir. 3) Bazı hukukçulara göre, çocuklar, fitre ödemezler [20] Yavuz, İZM, s. 298. [21] Bilmen,. Büyük İslâm İlmihali, s. 361-362; Şeybanî, Asl, c. II, s. 225. [22] Bilmen, age, s. 361-362; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 254; Kardavî, FZ, c. II, s. 926. |