๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:30:10



Konu Başlığı: El-Garim Kavramı
Gönderen: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:30:10
El-Garim Kavramı içinde Faizsiz ikraz Servisi Kurulması:

Hz. Ömer, ödeme konusunda lüzumlu teminatı haiz ve geçici bir zaman için ihtiyaç içine düşmüş olanlara devlet hazinesinden yardım olarak, faizsiz ve taksitle ödenmek üzere borç vermek için bir servis kurarak çığır açmıştır.

Şahsî ihtiyaçları için bizzat kendisinin de buradan borç aldığı olurdu. Aynı halife muayyen bir süre için devlet hazinesinden tüc­carlara borç verirdi. Devlet de bu ticaretten meydana gelen kârın belli bir yüzdesine katılırdı. Bu katılma, yalnız kâra değil, muhte­mel zararlara da şamildi. [164]

Muhammed Hamidullah, Muhammed Ebu Zehra, Abdulvehhab Hallaf, Abdurrahman Hasen ve Yusuf Kardavî, Hz. Ömer'in bu uy­gulamasına bakarak, faizsiz borç verecek bir servisin kurulmasını savunurlar. [165]

Buna karşılık, İslâm'da sosyal güvenlik konusunu araştıran Faruk Beşer, müteşebbisin ancak borçlandıktan sonra kredi tale­binde bulunabileceğini söyleyerek, karz-ı hasen servisi kurulama­yacağını belirtir. [166]

Kanaatimizce, zekât gelirinin durumu ve ülke gerçeklerinin incelenmesiyle orta bir çözüm yolu bulunabilir.

Görüldüğü gibi el-Garim kavramının geniş bir uygulama alanı ve amacı vardır; bu da en başta namuslu, dürüst ve iyi niyetli borçluyu korumaktır.




[164] Hamidullah, İslâm'a Giriş, s.  199; Hamidullah, İslâm Peygamberi, c. II, s.225-226; Hamidullah, Modern İktisat ve İslâm, s. 19.

[165] Hamidullah,. İslâm Peygamberi, c. II, s. 225-226; Hamidullah, Modern İktisat  ve İslâm, s. 19; Kardavî, FZ, c. II, s. 634.

[166] Beşer, Faruk: İslâm'da Sosyal Güvenlik, (Ankara 1987), s. 122.