Konu Başlığı: Dua Sadaka Ve İbadetler Gönderen: Sümeyye üzerinde 02 Eylül 2012, 14:05:11 Dua, Sadaka Ve İbadetler: Dua Ve İstiğfar: “Onlardan sonra gelenler şöyle derler: Rabbimiz bizi ve bizden önce iman eden kardeşlerimizi yarlığa.” [536] gibi âyetler, diri ve ölü mü’minlere dua edildiğini, edilmesi gerektiğini ifade eden naslar ve cenaze namazı, dua ve istiğfarın ölülere fayda vereceğini ispatlamaktadır. Sadaka: Bazı sahabîler, ölmüş yakınları adına tasaddukta bulunmalarının, onlara fayda verip vermeyeceğini sormuşlar ve müspet cevap almışlardır. Nakdî sadakanın, cenazenin defin ve teçhizi sırasında ve kabirde verilmesi mekruhtur. Oruç Ve Hac: Annesinin öldüğünü ve fakat oruç veya hac borcu bulunduğunu bildirerek, bunu ödeyip ödeyemeyeceğini soran sahabîye, Peygamberimiz, “Allah’ın borcu ödenmeye daha lâyıktır” cevabını vermiştir. Namaz: Bir hadiste, ana-baba için namaz kılmanın, onlara itaat ve vefa olacağı ifade edilmiştir. Kur’ân-ı Kerîm Okumak: [537] Cumhur’a göre, sevabını ölüye bağışlamak için ibadet niyetiyle okunan Kur’ân-ı Kerîm’den hasıl olan sevap, bağışlanan ölünün ruhuna ulaşır; diğer ibadetlerde olduğu gibi, bunun da şartı karşılığında para alınmamasıdır. eş-Şafiî, farz ibadetlerle dua, istiğfar ve Kur’ân okumadan hasıl olan sevabın ulaşmayacağı görüşünü savunur. Diğer bazı müc-tehidler de ancak evladın veya yakın akrabanın oruç, namaz ve haccının ölünün ruhuna ulaşacağını ileri sürmüşlerdir. Mahmud Şeltut ise, yalnız evladın yapacaklarının ulaşacağını savunur. En isabetlisi, borç ve mesuliyetlerin düşmesi sözkonusu olmadan bağışlanan sevaptan, müslüman ölülerin istifade edecekleri hükmü olsa gerektir. Bu arada, yeri gelmişken, ücretle Kur’ân okuma konusuna temas etmek isabetli olur: Ölüye faydası olan ibadetlerimizden biri de, az önce ifade edildiği gibi, Kur’ân okumaktır. Namaz, oruç, hac, zekât, sadaka, dua, sosyal hizmetler, hayırlar ve tesisler, ölü adına yapılacak en iyi hediyeler olduğu halde, bunlar zamanla unutulmuş, yerlerini hatim, devir ve mevlid almıştır. Evet, bir kimse hiçbir maddî karşılık beklemeden ve almadan Kur’ân-ı Kerîm’i okur ve bunun sevabını ölüye bağışlarsa, Cumhur’a göre yaptığı iş sünnete uygun ve faydalıdır. Fakat, pazarlıklı veya pazarlıksız menfaat karşılığında başkalarına Kur’ân okutmanın, aynı şekilde telakki edilmesine imkân yoktur. [536] Haşr: 59/10 [537] Şeltût, Fetâvâ, s. 204-213; Karaman, age, s. 108-109, 113-116. |