Konu Başlığı: Cemaatle Namazdan Sonra Nafilenin Kılınacağı Yer Gönderen: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 16:49:18 Özel Olarak: Cemaatle Namazdan Sonra Nafilenin Kılınacağı Yer: [387] (a) Hanefî Mezhebine göre, cemaatle namaz kıldıran imamın farzı kıldığı yerde nafile kılması mekruhtur. Zira, sonradan gelen, durumu karıştırabilir. Muktedî ise, farzı kıldığı yerde de nafile kılabilir, fakat muktedî için de müstehap olan, nafileyi başka yerde kılmaktır. (b) Şafiî Mezhebine göre, cemaatle kılınan farzdan sonra, aynı yerde nafile kılınabilir. Bulunduğu yerden ayrılmak mümkün olmayınca, konuştuktan sonra nafileye başlamak sünnettir. (c) Maliki Mezhebine göre, revâtip nafileleri camide kılmak efdaldir; farzın kılındığı veya başka yerde de kılınabilirler. Revatıp olmayan nafileleri evde kılmak efdaldir. Medine’de olanların, nafileleri Mescid-i Nebi’de Hz. Peygamber’in (sav) kıldığı yerde kılması menduptur, burası minberin yanındaki mihrabın önüdür. (d) Hanbelî Mezhebine göre, cemaatle kılınması meşru olmayanlar dışındaki nafileleri evde kılmak efdaldir. Fakat camide kılınınca, mükellef dilediği yerde namaza durabilir. Vakti: Nafile namazların kılınmasının mekruh olacağı vakitler, namaz vakitleri incelenirken ele alınmıştı. Nafilelerin genel olarak vakti ile efdal olan vakitleri, her birini tek tek incelerken ele alınacaktır. Yalnız, burada, vakti çıktıktan sonra nafile namazların kaza edilip edilmeyeceğini inceleyelim: Vakti çıktıktan sonra, hiçbir nafile namaz kaza edilmez. Yalnızca sabah namazının sünneti, farzıyla birlikte aynı gün zevale kadar kaza edilebilir; fakat bu sünnet, yalnız başına kazaya kalınca, Ebu Hanife ve Ebu Yusuf’a göre kaza edilmezken, eş-Şeybanî’ye göre kaza edilebilir. [388] Şekli: Tek tek incelerken görüleceği gibi, nafile namazların kılınma şekilleri miktar, kıraat vb. yönden birbirinden farklıdır. Nafile namazlarda efdal olan, Hanefî Mezhebine göre, kıyamın uzaması, eş-Şafiî’ye göre secdelerin uzamasıdır. [389] Miktarı: Genel Olarak: Nafile namazların miktarları, az sonra ele alınacaktır. Cumhur’a göre, bir rekâtli nafile namaz yoktur. [390] Efdal Miktar: [391] (a) Hanefî Mezhebine göre, gündüz nafilelerinin dört, gece nafilelerinin iki rekât olarak kılınması efdaldir. (b) eş-Şafiî’ye ve Maliki Mezheplerine göre, bütün nafileler için efdal olan, ikişer ikişer kılmaktır. (c) Ebu Hanife’ye göre, bütün nafile namazları, dörder rekât kılmak efdaldir. Mekruh Miktar: [392] Gündüz nafilelerinde, dört rekâtten fazla kılarak selâm vermek mekruhtur. Gece nafilelerindeyse dört, altı ve sekiz rekâtte bir selâm verilebilir. Sekiz rekâtten fazla kılarak selâm ver [387] Kâsânî, BS, c. I, s. 285; Cezîrî, Fame, c. I, s. 331. [388] Kâsânî, BS, c. I, s. 287. [389] Kâsânî, BS, c. I, s. 295. [390] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 164. [391] Kâsânî, BS, c. I, s. 294; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 164; İbn Kudâme, age, c. 2, s. 123-125; Cezîrî, Fame, c. I, s. 328, 329; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 67. [392] Kâsânî, BS, c. I, s. 295; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 67. |