๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 28 Ağustos 2012, 14:18:00



Konu Başlığı: Çağdaş Müslümunlar İçin Zekât Organizasyonu
Gönderen: Sümeyye üzerinde 28 Ağustos 2012, 14:18:00
3- Çağdaş Müslümunlar İçin Zekât Organizasyonu:
 
Günümüz Müslüman Ülkeleri Ve Zekât:

M. A. Mannan, bu konuda, şu görüşlere yer vermektedir:

“Zekâtın insanlığın önemli problemlerini çözebilecek potansiyel güç taşıdığı şüphesizdir. Günümüzün müslüman devletleri, eğitim, sağlık, emek ve sosyal refahla ilgili çeşitli halkınma program­larının finansmanı için kendi  kaynaklarını zekât yoluyla harekete geçirebilirler Bu sebeple yalnızca zekât gelirini toplamakla kalmamalı, aynı zamanda zekât müessesesini kontrol etmelidir. Öncelikle devletin genel yönetimi altında İslâm hukukçularınca yönetilen Halk Zekât Yardım Sandıkları kurulmalıdır. Gelişen bir ekonomideki enflasyonist baskılar ve halkın istekleri göz önüne alınarak zekât oranının tespit edilmesine bir esneklik ansuru getirilip getirilemeyeceği araştırılmalıdır. Zekât planının uygulanmasının ilk safhasında Hz. Peygamber tarafından tespit edilmiş oranlar değiştirilmemelidir. [269] Zaman kaybetmeksizin Pakistan Millî Yatırım Sandığı paralelinde Zekât Tasar­ruf Senetleri programının uygulamaya konabileceği bir ortam oluşturmalıdır. Teklif edilen sandık, bu tasaruf senetlerini Pakis­tan Millî Yatırım Sandığı gibi yatırımda kullanabilir. Kâr paylarından zekât düşülür. Bu senetleri satın alacak kişiler gelir vergisinden muaf tutulabilir. Bunun malî açıdan yeterli bir teşvik olacağı kanaatindeyim. Günümüzün programlarından bir önemli üstünlüğü, bu programın maddî olduğu kadar, manevî bir teşvik unsuru da taşımasıdır. Yazdıklarım, programın genel bir taslağı­dır. Ayrıntılı bir planlama ve düzenlemenin gereği açıktır.” [270]

Aslında Mannan'ın söyledikleri, her ülkede, kendi özel şartlarına göre düzenlenebilir ve uygulamaya konabilir.




[269] Bu konuda çeşitli görüşler için bkz. aşağıda 29

[270] Mannan, İslâm Ekonomisi, s. 414-415.