๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:36:18



Konu Başlığı: Borçlular Arasında Ayırım Yapanlar
Gönderen: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:36:18
Borçlular Arasında Ayırım Yapanlar:

Şafiî ve Hanbelî Mezhebleri, borçluları birkaç şekilde ele alır­lar: [149]

1) Şafiî Mezhebine göre, borçlular üç çeşittir:

a) Hasımların Arasını Düzeltmek İçin Borçlananlar: Bu gibilere zengin de olsa zekât ödenir.

b) Kendisini Düzeltmesi İçin Borçlananlar: Borcun mubah yolda veya -tevbe etmek şartıyla- mubah olmayan yolda harca­ması için ödenir.

c) Başkasına Tazminat Borcu Dolayısıyla Borçlanan: Borçlu ve tazminat ödeyecek sıkıntıdaysa, bu gibilere de zekât ödenebilir.

2) Hanbelî Mezhebine göre de, borçlular Şafiî Mezhebinde ol­duğu gibi, ilk iki çeşit olarak benimsenir.

Yusuf Kardavî, yetim yuvaları, fakir hastalara hizmet veren kuruluşlar, cami ve okul yapımı gibi toplumda barış unsuru olan meşru ve faydalı sosyal işler için çalışanlara da bu tefsir içinde zekât ödenebileceğini belirtir. Çünkü bu gibi sosyal hizmetler, ce­miyete yöneliktir. Bu sebeple, onlara yine ammeye ait olan zekât gelirinden ödeme yapılabilmelidir. [150]

Libya Bakanlar Kurulu, el-Gârimîn'i, “Aşırı gitmeksiizin mubah veya taat bir iş için borçlanıp, bu borcunu ödeyemeyenler” şeklinde yorumlamış ve ödemenin Maliye Bakanlığınca yapılaca­ğını kararlaştırmıştır. [151]   




[149] Cezîrî, Fame, c. I, s. 625; Maverdî, age, s. 123; Mergınânî, age, c. II, s. 112.

[150] Kardavî, FZ, c. II, s. 630.

[151] Arafe, age, s. 75.