๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 27 Ağustos 2012, 14:21:40



Konu Başlığı: Borç Ve Mal Ayırımı Yapılmaması
Gönderen: Sümeyye üzerinde 27 Ağustos 2012, 14:21:40
Borç Ve Mal Ayırımı Yapılmaması: [319]

a) Hanbelî Mezhebi, Mekhul, Tavus, Süleyman b. Yesar, Meymun b. Mihran, Sevrî, İbnu'l-Mubarek ve İbn Rüşd'e göre, borç, her çeşit malın nisabıfıi kaplıyor ve eksiltiyorsa, zekâtla mükellef olunmaz.

b) Ebu Ubeyd de, borcun doğruluğu iddia halinde değil, kesin olunca,  bütün malların zekâtını düşürebileceği görüşündedir.  O

“Eğer kişinin borçlu olduğu çevrece bilinmiyor ve borçlu olduğunu sadece kendisi söylüyorsa, onun sözüne bakılmaz ve eğer bilini­yorsa kendisinden zekât alınmaz” demiştir. Bu sözü ile o,

“Borçluya zekât düşmez” diyenlere muhalefet etmemiş,

“Zekât düşen malının bulunmadığını söyleyen kimsenin sözü nasıl makbul ise,  borçlu olduğunu söyleyenin de   sözü makbuldür” diyenlere muhalefet etmiştir.

Muhammed Ebu Zehra ve Yusuf Kardavî'ye göre, zekâtın mevzuu sayılan hangi mal olursa olsun, her çeşit borç nisaptan düşülür. Hz.Peygamber'in de açıkladığı gibi, zekât ancak bir zen­ginlik ortaya çıktığı zaman sözkonusudur. [320] Bundan başka, borçlarını ödemekte zorluk çekenler, zekâttan yararlanacak sınıflar arasında yer alırlarken, diğer taraftan bunların zekât ödemeleri nasıl mümkün olur? [321] Ancak, sürekli veya zekâttan kaçmak üzere borçlanma yoluna başvuranlar için M .O. Şibbeyr'in görüşü de dikkate alınmalıdır.




[319] Bilmen, HFK, c. IV, s. 115; Ebu Ubeyd, Emval, s. 508, no: 1553; İbn Rüşd, BM, c I, s. 226; Kardavî, FZ, e. I, s. 159.

[320] Buhari: Zekât, 18; Ahmed b.Hanbel, Müsned, 11/230; Darimi: Zekât, 25.

[321] Ebu Zehre-Şekerci, Zekât Hukuku, s. 31-32; Kardavî, FZ, c. I, s. 158-159.