๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 07 Eylül 2012, 14:30:41



Konu Başlığı: Belli Sayıların Benimsenmesi
Gönderen: Sümeyye üzerinde 07 Eylül 2012, 14:30:41
Belli Sayıların Benimsenmesi:


I. Ara Sayılar:

 
A. İki Kişi:

 

en-Nehaî, Hasen b. Salih, Taberî, Zahirî Mezhebi ve Şevkani’ye göre, cuma için diğer namazlarda olduğu gibi, imamla birlikte iki kişi yeterlidir.

 
B. Üç Kişi

 

Ebu Yusuf, eş-Şeybanî, Evzaî, Hâdî ve Ebu Sevr’e göre, cuma kılabilmek için imamla birlikte üç kişi bulunması gerekir.

 
C. Dört Kişi:

 

Hanefî Mezhebi (Ebu Hanife), el-Mueyyed Billah, Sevrî, -bir başka nakilde- Evzaî ve Ebu Sevr ile Muzeni’ye ve Suyûti’ye göre, imamla birlikte dört kişi bulunması şarttır. Hanefî Mezhebine göre, hutbede bu sayının bulunması şart olmayıp, bunun için bir kişi de yeterlidir.

Caferi Mezhebine göre, imam dışında, dört kişi bulunması şarttır; bu sayı bulunmazsa cuma in’ikad etmez.

 
D. Yedi Kişi:

 

Cuma kılabilmek için gerekli sayının yedi olduğu İkrime’den nakledilir.

 
E. Dokuz Kişi:

 

Bu görüş de, Rebi’, eş-Şeybânî, Zührî ve Evzâî’den nakledil­mektedir.

 
F. Oniki Kişi:

 

Rebi’a, İshak b. Râheveyh, Zuhrî, Evzaî ve Maliki Mezhebine göre, cumanın sahih olması için, cemaatin oniki kişi olması gere­kir; imam bu sayıya girmez. Maliki Mezhebine göre, köyde kılınan ilk cuma namazında, -racih görüşe göre- bütün köylünün değil, oniki kişinin bulunması gerekir.

 
G. Onüç Kişi:

 

İshak b. Raheveyh’e göre, imamla birlikte onüç kişinin bu­lunması şarttır.

 
H. Kırkbir Kişi:

 

eş-Şafîî, Ömer b. Abdilaziz ve bir grup hukukçuya göre, cuma namazının sahih olması için, kırkbir kişinin kılması şarttır.

 
II. Onluk Sayılar:

 
A. Yirmi Kişi:

 

Cuma namazının yirmi kişiyle kılınacağı, Malik, Ömer b. Abdilaziz ve Ahmed b. Hanbel’den nakledilir.

 
B. Otuz Kişi:

 

Bu görüş de, aynı şekilde Malik’ten nakledilir.

 
C. Kırk Kişi:

 

Şafiî ve Hanbelî Mezhepleri ile -bir nakilde- Ömer b. Abdilaziz’e göre, imamla birlikte bile olsa, cuma namazının sahih olması için, kırk kişinin bulunması şarttır. Şafiî Mezhebine göre, sayı bundan az olursa telfiki, meselâ temizlik konusunda başka mezhep­lerin görüşünü uygulamak, bu sayıyı şart koşmayan mezhebi taklid etmek caizdir.

 
D. Elli Kişi:

 

Ahmed b. Hanbel, Mâzirî ve Ömer b. Abdilaziz’den, elli kişinin kılması görüşleri nakledilir.                                 

 
E. Seksen Kişi:

 

Mazirî’nin nakline göre, cuma namazının sahih olması için seksen kişi tarafından kılınması şarttır.

 
Sayısı Çok Cemaatin Benimsenmesi:

 

Belli  bir  sayıyla  kayıtlamadan  kalabalık  bir  cemaatin  bu­lunması,  İmam  Malik’ten  nakledilir.  İbnu’l-Haceri’l-Askalanî,  de­lil yönünden bu görüşü tercihe şayan olarak görür.

İbn Rüşd, Malik’ten bu görüşün açıklamasını nakleder: Cuma namazı kırktan aşağısında, fakat üç ve dörtten fazlasında sahihtir.