๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:35:19



Konu Başlığı: Beklenmedik Felâket Ve Sıkıntılara Uğrayanlar
Gönderen: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:35:19
Beklenmedik Felâket Ve Sıkıntılara Uğrayanlar:

Müfessirlerden Mücahid, şu üç kişinin de el-Garim kapsa­mına gireceğini belirtir:

1) Su baskınına uğrayan,

2) Yangına uğrayan,

3) Ailesi kalabalık olduğu halde, malı bulunmayıp bunun için borçlanan.

Mücahid'in bu açıklaması, el-Garim kavramının, uygulama alanında, bir sosyal sigorta -üstelik karşılıksız ve ihtiyacı gidere­cek miktarda- olduğunu gösterir. [152] Bu büyük âlimin görüşü, belki de Hz. Peygamber'in diyet ödeme imkânı olmayanlar adına, aynı kabilenin zekât gelirinden ödeme yapmasına dayanıyordur. [153]

Uygulamada el-Garim tabiri, klasik zamanların âdetlerine göre, geniş bir alana sahip olup, su ve sel baskını, zelzele, yangın, kuraklık vb. felaketlere uğrayanlarla, kasıtlı olmaksızın (sözgelimi kaza kurşunuyla veya trafik kazasında) bir kimseyi öl­dürme ve bu yüzden kan diyeti ödemeye mecbur olma gibi kazalara maruz kalan kimseleri, borçlarını ödeme vasıtalarından mahrum olarak borca batmış başka kimseleri ifade edecek şekilde tefsir edilmiştir ve zekât geliri bu sınıfa harcanmıştır. Bu sınıfın, az önce geçen fakir ve miskin sınıfıyla hiçbir ilgisi yoktur. Tabiî ol­mayan hal ve şartlar dolayısıyla, telafisi kudretlerinin dışında ka­lan ıztıraplara maruz kalmış, müreffeh bir hayat süren ve fakat ge­çici bazı güçlüklere düşmüş zenginlerle ilgilidir. Yani, beklenme­dik bir zamanda beklenmedik bir şekilde ağır malî yük altına girenlerdir. Onlara muhtaç oldukları nakit verilir veya ileride vazi­yetlerini düzeltmelerini müteakip ödenmek üzere ikrazda bulunu­lur Kan diyetini ödeme imkanı bulamayanlara zekât ödenmesi, Hz. Peygamber'in de birçok hallerde uygulamasıyla sabittir. [154]


2- Zekât Ödenmesi:
 
Şartları: [155]


 Hanefî Mezhebine göre, borçlulara zekât ödenebilmesi için ih­tiyaç dışında herhangi bir şart aranmazken, Şafiî ve Maliki Mez-heblerine göre bir takım şartlar aranır




[152] Kardavî, FZ, c. II, s. 623; Hamidullah, İslâm Peygamberi, c. II, s. 225-226.

[153] Yeniçeri, İslâm'da Devlet Bütçesi, s. 384-385 (Fahruddin Razî, Tefsir, c. 4, s.476'dan).

[154] Ebu Zehra, age, s. 176-177; Hamidullah, İslâm'a Giriş, s.199; Hamidullah,İslâm Peygamberi, c. I, s. 131 ve c. II, s. 225-226; Hamidullah, Modern İktisat ve İslâm, s. 19; Kardavî, FZ, c. II, s. 623-624; Şayia, age, s. c. II, s. 41; Yeniçeri, age,  s. 281.

[155] Cezîrî, Fame, c. I, s. 623; Kardavî, FZ, c. II, s. 625; Sıddıki, age, s. 179;Şehhate, Fıhhu'l-İbâdât, s. 149; Tabbara, Râhud-Dînil-İslâmî, s. 341.