Konu Başlığı: Bayramlardaki Sünnetler Gönderen: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 16:55:12 4- Bayramlardaki Sünnetler: [377] Bayram Gecesi Ve Günleri; (a) Geceyi namaz, Kur’ân okumak vb. ibadetlerle geçirmek, (b) Erken kalkmak ve gusül yapmak, (c) Süslenmek ve koku sürünmek, (d) Güzel ve temiz elbiseleri giymek, (e) Ramazan bayramında namaza gitmeden -önce hurma ve tatlı yemek, fitreyi ödemek; kurban bayramında hiçbir şey yemeyip namazdan sonra kurban etinden yemek, (f) Vücut temizliğini yaptığı gibi, tırnakları kesmek, saçları düzeltmek, (g) Sevinçli ve güleryüzlü olmak, fakirleri sevindirmek, (h) İyi dileklerle bayramlaşmak, dargınlarla barışmak, (i) Bayram namazına giderken, Ramazan bayramında, Ebu Henife’ye göre yolda tekbir getirilmez, Ebu Yusuf ve eş-Şeybanî’ye göre tekbir getirilir; kurban bayramında, yolda tekbir getirilir. Birincide gizli, ikincide açıktan tekbir getirilir. Bayram Namazı: (a) Camiye yürüyerek ve erken gitmek, (b) Hutbe okumak. Bayram namazında günün mânâ ve önemi ile bu günde yerine getirilmesi gerekli vazifeler hakkında bilgi verilir: (1) Hutbenin Rükünleri: Bayram hutbesinin rükünleri, Cuma hutbesiyle aynıdır. Farklı olarak, bayram hutbesine tekbirler, cuma hutbesine hamd ile başlanır. (2) Hutbenin Şartları: Bayram hutbesinin sahih olması için, en az bir kişinin dinlemiş olması şarttır. Hutbenin namazdan sonra ve Arapça olması sahih olma şartlarından değildir. (c) Namazdan sonra eve, camiye geldiği yoldan dönmeyerek, başka bir yoldan dönmek, (d) Kurban bayramı namazını erken, Ramazan bayramı namazını geç kılmak müstehaptır. Bayram namazı cenaze namazına; cenaze namazı da bayram hutbesine, öncelikle yerine getirmek yönünden tercih edilir. 5- Bayramdaki Mekruhlar: (a) Hutbeye başlamazdan önce oturmak, (b) Namazdan önce veya sonra nafile namaz kılmak. Bu konuda hukukçuların görüşleri, şöylece özetlenebilir. [378] (1) Cumhur’a göre bayram namazından önce ve sonca nafile namaz kılınmaz. (2) eş-Şafiî’ye göre, bayram namazından önce nafile namaz kılınabilir. (3) Sevrî, Evzaî ve Ebu Hanife’ye göre, önce kılınabilir, fakat sonra kılınmaz. (4) Hanefi Mezhebine göre, bayram namazından sonra camide nafile namaz kılınmaz, evde kılınabilir. (5) Şafiî Mezhebine göre, imamın namazdan önce veya sonra nafile kılması mekruhtur; -hutbeyi duymuyorsa- muktedînin nafile kılması mekruh değildir. (6) Malik’e göre, namazgahta nafile namaz kılınamazken, camide kılınabilir. 84. Adak Namazı: Sevindirici bir olaydan veya atlatılan bir tehlikeden dolayı namaz kılmayı adayan kimsenin bu namazı, adadığı zaman ve rekât sayısına göre eda veya kaza etmesi vaciptir. Çünkü adağın hükmü budur. Adak namazı cemaatle kılınmaz, daha doğrusu hem imam, hem muktedînin namazı adak namazı olamaz. [377] Şafiî, Umm, c. I, s. 231-235; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 171; Kâsânî, BS, c. I, s. 279-280; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 85-86; İbn Kudâme, age, c. II, s. 368-388. [378] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 174; Kâsânî, BS, c. I, s. 297; Cezîrî, Fame, c. I, s. 352; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 85. |