๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 16:56:34



Konu Başlığı: Bayram Namazına Yetişememek
Gönderen: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 16:56:34
Bayram Namazına Yetişememek: [375]

İmamla birlikte kılması  gerektiği  halde, bayram  namazını kaçıran mükellef, aşağıdaki gibi hareket eder:

(a) Hanefî Mezhebine ve Malik’e göre, bayram namazı, hiçbir şekilde kaza edilmez. Hanefî Mezhebine  göre, cemaate katılmak arzusuyla gelip namaza yetişemeyen mükellef, tek başına bayram namazı kılamaz; ancak   münferîd olarak kaza etmek isteyen kimse, kuşluk namazı yerine geçmek üzere dört rekât namaz kılar. Bu namazda, rekâtlere göre, sırayla A’lâ, Duhâ, İnşirah ve Tin sû­relerini okur.

(b) Şafiî Mezhebine göre, bu durumda mükellef, bayram na­mazını münferîd olarak zevalden önce kılınca eda, zevalden sonra kaza olarak kılmış olur.

(c) Maliki Mezhebine göre, aynı gün zevale kadar kaza edilir,

zevalden sonra kaza edilmez.

(d) Hanbelî Mezhebine göre, bayram namazlarının daha sonra istenildiği zaman kaza edilmesi sünnettir,

(e) Ahmed b. Hanbel ve Sevrî’ye göre, dört rekât olarak kılı­nır.

(f)  eş-Şafiî ve  Ebu  Sevr’e  göre,  imamla kılınıyormuş  gibi, kendini onun yerine koyarak kılmak sünnettir.

(g) Bir grup hukukçuya göre, iki rekât olarak kılınır, ancak kıraat açıktan yapılmayacağı gibi bayram tekbiri de alınmaz.

(h) Bir grup hukukçuya göre, bayram namazı, cami ve mescidde kılınınca iki, evde kılınca dört rekât olarak kılınır.

 
Bozulması: [376]
 
Bozan Haller:
 
Genel Haller:

 

Namazı bozan genel hal ve hareketler, bayram namazını da bozar.

 
Özel Haller:

 

Cuma namazını bozan hal ve hareketler, bayram namazını da bozar.

 
Hükmü:

 

(a) Genel hallerden biriyle bozulan bayram namazı, yeniden kılınır.

(b) Özel hallerden biri ve vaktin çıkmasıyla bozulan bayram namazı, az önce de belirtildiği gibi, Hanefî Mezhebine göre düşer, eş-Şafîî’ye göre tek başına kılınır.




[375] Şeybânî, Asl, c. I, s. 338; Ahmed, Mesâil, s. 129 (475), 130 (478); Serahsî, age, c. II, s. 39; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 173-174; Kâsânî, BS, c. I, s. 276; İbn Kudâme, age, c. II, s. 390; Cezîrî, Fame, c. I, s. 345, 349; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 86.

[376] Kâsânî, BS, c. I, s. 279.