๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:48:50



Konu Başlığı: Başka Yere Gönderilemez
Gönderen: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:48:50
Başka Yere Gönderilemez:

Ahmed b. Hanbel'e göre, zekât, farz olduğu yerde ödenir, başka yere gönderilemez. [285]

Bu görüşleri belirttikten sonra Yusuf Kardavî, şu görüşü be­nimser:

“İlke olarak zekât, kendi iç problemlerini ve sıkıntılarını ortadan kaldırmak için, malın tahsil edildiği yerde harcanmalı­dır. Çünkü bu bölgedeki hak sahipleri, diğer bölgelerdeki hak sa­hiplerinden, buna daha lâyıktır. Ancak, -Malik'in belirttiği gibi-muhtaç başka bir bölgeye de, şûra ve ictihad ehlinin görüşü alına­rak zekât gönderilebilir. Hatta müfessir Kurtubî, Tefsir'inde

“Bazı bilginlerin fakir ve miskinlerin payı malın bulunduğu yerde har­canır, diğerleri ise devlet başkanının içtihadıyla başka yerlere gönderilir” görüşünde olduklarını nakleder. [286] Bu konuda şu yol iz­lenir:

“İhtiyaçlar her bölgeye göre değişiktir. Aciliyet ve ihtiyacınşiddetine göre hareket edilerek bu gibi yerlere öncelik verilir. Ay­rıca, gelirin bütünü değil, bir kısmı gönderilmelidir, ihtiyaç sahip­leri gözetilir ve ihtiyaçlar tümüyle giderilirse bütünü de gönderile­bilir.” Mükellef de -Hanefî Mezhebinin görüşünde olduğu gibi- dinî bir yarar görünce, zekâtını başka bir yere gönderebilir. Eğer zekât memuru bilmeden zekâtı, halkının muhtaç olduğu şehirden başka bir şehre naklederse, hükümet bunu, onlara geri gönderir. Nitekim Ömer b, Abdilaziz böyle yapmış ve Saî'd b. el-Museyyeb de böyle fetva vermiştir.” [287]

Muhammed Ebu Zehra da, zekâtı, ilke olarak, zekât mevzuu malların bulunduğu yerde dağıtmak gerektiğini, bu yerin ihtiyaç fazlası olmadığı sürece diğer yerlere zekât gönderilmemesini, ze­kâtın ödeneceği bütün sınıflardan artan zekât gelirinin fi sebilillah [288] kavramının muhteva ve yorumuna göre harcanacağını belir­tir. [289]

Libya Bakanlar Kurulu, fakir ve miskinlere ait payın, belirli zekât idare birimindekilere harcanıp, başka birine gönderilemeye-ceğini, ancak fakir ve miskinin bulunmayışı veya komşu birimde daha muhtaç fakir ve miskinlerin bulunması halinde gönderilebi­leceğini, gönderme işleminin Zekât İşleri Genel Müdürü'nün tek­lifi ve Maliye Bakanı'nın onayıyla mümkün olabileceğini karar­laştırmıştır. Yine, Libya Bakanlar Kurulu, her zekât idare birimi­nin kendi bünyesindeki zekât memurlarına ödenmek üzere, gelirin % 10'unu kendisinde tevkif edileceğini ve ödemenin Maliye Bakanlığı'nca yapılmasına karar vermiştir. [290]

 
123. Sınıflar Arasındaki Dağıtım Uygulaması




[285] Ahmed b. Hanbel, Mesâil, s. 150, no: 554, 556, 557.

[286] Kardavî, FZ, c. II, a. 817.

[287] Kardavî, Fakirlik Problemi, s. 142; Kardavî, FZ, c. II, s. 812-813.

[288] Bkz. yukarıda 119.

[289] Ebu Zehra, İslâm'da Sosyal Dayanışma, s. 180.

[290] Arafe, age, s. 75, 81.