๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:55:33



Konu Başlığı: Artan Zekâtın Başka Yere Gönderilmesi
Gönderen: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:55:33
2- Artma Ve İhtiyaca Göre Zekâtın Başka Yere Gönderilmesi:
 
Artan Zekâtın Başka Yere Gönderilmesi:


Zekât, kaide olarak malın bulunduğu bölgedeki hak sahiple­rine ödenir. Bu kaidenin tamamlayıcısı ve ortaya çıkardığı ikinci kaideye göre, malın bulunduğuu bölgedeki hak sahipleri tamamen veya kısmen bulunmaz veya muhtaç olmazlarsa, artan gelir, devlet başkanı- veya en yakın muhtaç bölgeye gönderilir. Bu hüküm, icma ile sabittir. Şöyleki: Zekâtın, tahsil edildiği şehirdeki hak sahiple­rine dağıtılması, ittifak edilen bir kaide olduğu gibi, hak sahibi sı­nıfların yokluğu yahut azlığı ve zekât malının çokluğu sebebiyle o şehir halkı zekâta muhtaç değilse, başkalarına veya ihtiyaca göre tasarruf etmesi için devlet başkanına veya en yakın muhtaç yere göndermek, üzerinde ittifak edilen konulardandır.

Nitekim, bu konuda Ebu Ubeyd şu bilgiyi verir:

“Bugün ulema, şunda birleşirler: Bir yer halkı, içlerinde ihtiyaç sahibi bu­lundukça -hatta zekât bütünüyle onlarda tüketilse, daha da önemlisi zekât memuru eli boş dönse bile- kendi zekâtlarında herkesten önce hak sahibidir. Bu şekildeki sünnet uygulaması, komşuluk hürmeti ve evlerinin zenginlerin evlerine daha yakın olması sebebiyle teşekkül etmiştir.” [276]

 
Bölge Halkının İhtiyacına Rağmen Zekâtın Başka Yere Gönderilmesi:

 

Bölge halkının ihtiyacına rağmen zekâtın başka yere gönde­rilmesi konusunda, gönderilebilir ve gönderilmesi mekruhtur şek­linde iki görüş ortaya çıkmıştır.


[276] Ebu Ubeyd, age, s. 589, no: 1911; Kardavî, FZ, c. II, s. 812