๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükafat ve Ceza => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 02 Kasım 2010, 00:46:09



Konu Başlığı: Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükâfat
Gönderen: Ekvan üzerinde 02 Kasım 2010, 00:46:09

2. Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükâfat


Genel eğitim-öğretimde olduğu gibi, yaygın din eğitimi ve öğretiminde de zaman zaman, özendirme ve yapılan olumlu davranışları pekiştirme ve başarıyı teşvik amacıyla, ilgililerce çeşitli mükâfatların verildiği bilinmektedir.[575] Bu başlık altında, başta Kur'ân Kursları olmak üzere, tüm yaygın din eğitimi ku­rumlarında, öğreticiler tarafından öğrencilere verilen mükâfatların oranı, sıklığı, türü ve öğrenci üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Bu bölümde de, çevre,sınıf, cinsiyet ve sosyal çevre gi­bi ana bağımsız değişkenlerin yanı sıra, konunun gerektirdiği diğer değişkenler de değerlendirmeye alınarak, konu bir bütün­lük içinde incelenmeye çalışılacaktır.

 
a. Mükâfatlandırma Oranı ve Sıklığı
 

Ankette yer alan "Kur'ân kursu, cami veya özel bir din hocasından aldığınız din eğitimi ve öğretiminde size mükâ­fat veriliyor muydu?" sorusuna öğrenciler % 43.82 oranında "Evet bazen"; % 7.34 ile "Evet sık sık"; % 48.84 oranında ise "Hayır" cevabını vermişlerdir. % 4.6 oranındaki bir öğrenci grubu bu soruyu cevapsız bırakmıştır. [576]

 
Grafik I / Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükafatlandırma Oranı
 

%4.6

Hayır

Cevapsız

Bu sonuçlara göre, yaygın bir din eğitimi ve öğretimi ku­rumuna gitmiş öğrencilerin % 43.82'sinin bu kurumlarda çeşitli şekillerde zaman, zaman mükâfatlandırıldıktan görülmektedir. Sık sık mükâfat alanların % 7.34 ile sınırlı kalması, ardından bu soruya "hayır" cevabı verenlerin % 48.84 oranıyla yüksek düzeyde bulunması çeşitli şekillerde yorumlanabilir. Yaygın din eğitimi kurumlarında görevli öğreticilerin yarıya yakınının mü­kâfata hiç başvurmadıklarını ortaya çıkaran bu gerçek, bu ku­rumların daha pek çok yönden araştırılmaya muhtaç oluşunun bir başka göstergesidir. Mükâfatlandırma oranının % 50 düze­yiyle sınırlı kalmasında, öğreticilerin, mükâfatı sadece maddî ödüller şeklinde algılamaları ve maddî imkanların da buna elvermeyeceği şeklinde düşünmeleri söz konusu olabilir. Bunun yanında mükâfatın öğrenciyi başarıya teşvik edici yönü yete­rince -kavranmamış olabileceği gibi, bizim bilemediğimiz birta­kım sebepler de bu konuda rol oynayabilir. Bu başlık altında, yaygın din eğitimi-öğretiminde mükâfatlandırma oranı ve sıklı­ğını bağımlı değişken olarak esas alacak, bağımsız değişken hükmündeki diğer faktörlerin bu konuda nasıl bir rol oynadığı­nı belirlemeye çalışacağız. Frekans dağılımı ve chi-kare değer­leri Tablo 26'dan izlenebilir.

Tabloda çevre faktörünün birtakım farklılaşmalara yol açtığı görülmektedir. Chi-kare testinin desteklediği bu farklılaşmada, doğu bölgesi genelinde, yaygın din eğitimi kurumlarında mükâ­fatlandırmaya daha çok başvurulduğu görülmektedir. Bu oran Van'da % 49.3; Erzurum'da % 44.5 iken; Bursa'da % 43.1; Ba­lıkesir'de ise % 41.1 düzeyindedir.[577]

 
Tablo- 26: Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükafatlandırma Oranının Değişkenlere Göre Dağılımı
 

Sınıf ve cinsiyet faktörleri ise bu konuda önemli sayılacak bir farklılık meydana getirmemektedirler.

Sosyal çevre faktöründe ise farklılaşma görülmektedir: Çapraz çizelgede görüldüğü üzere, öğrencilerden ailesi yurtdı­şında bulunanlar, mükâfatlandırılma oranında en yüksek seviye­dedirler (% 64.3). Bunun muhtemel sebepleri arasında, ailesi yurtdışında bulunan öğrencilerin daha çok yatılı Kur'ân Kursla­rında okumaları ve yatılı olarak okuyanların daha başarılı ol­dukları [578] hususu zikredilebilir.

Gidilen yaygın din eğitimi kurumu da bu konuda farklılaş­maya sebep olmaktadır. Mükâfata bazen ya da sık sık başvur­ma oranının en çok özel bir hocadan dinî eğitim alanlarda gö­rülmesi biraz önce dipnotta açıkladığımız hususu da destekle­mektedir. Bu durum öğretici ile öğrenci arasındaki diyaloğun daha iyi seviyede olduğu şeklinde de yorumlanabilir. Nitekim öğreticilerin, öğrencilerin sayıca çokluğundan şikayet etmeleri de bu diyaloğu engelleyen faktörlerden biri olarak görülmekte­dir.[579] Özel hocadan alınan din eğitimi ve öğretiminde ise böyle bir problem söz konusu değildir.

Mükâfata en az seviyede başvuranların, cami hocaları olu­şu da dikkat çekicidir. Genellikle yazları açılan Kur'ân kursları­nı ya da hafta sonları verilen din eğitimi öğretimi faaliyetlerini, cami hocaları yürütmektedir. Bu görevlilerin ise eğitim ve pe­dagojik formasyon yönüyle eksiklikleri gözden uzak tutulma­malıdır. Cami görevlilerinin daha ziyade ilkokul mezunu olma­ları [580] ve pedagojik formasyon yetersizlikleri, mükâfatın öğrenci üzerinde olumlu etkilerini yeterince kavrayamamada etkin bir rol oynayabilir. Chi-kare testi sonucunun anlamlı bulunması konunun üzerinde önemle durmayı gerektirmektedir.

Yaygın din eğitimi ve öğretimi kurumlarına devam edilen süre faktörü ile mükâfatlandırma arasında da anlamlı bir ilişki vardır. Bu anlamlı ilişki, aynı zamanda bundan önceki değişken hakkında yaptığımız yorumları da desteklemektedir. Buna göre mükâfatlandırmaya zaman zaman ya da sık sık başvurma oranı en az seviyede "Bazı yaz tatilleri" ve "Hafta sonları" seçenekle­rinde gerçekleşmektedir (% 36.9 - % 36.8 ). Bu ise, camilerde öğreticilik görevinde bulunan din görevlilerinin, kısa sürelerle de olsa, camilere dinî bilgiler ve Kur'ân okumayı öğrenmek amacıyla gelen öğrencilere yeterli ilgi göstermedikleri endişesini doğurmaktadır. Bu ilgisizliği sadece din görevlilerinin şahsı­na bağlamak hatalı olabilir. Başka faktörler de bu konuda rol oynayabilir. Ancak chi-kare sonucunun yüksek derecede an­lamlı oluşu konunun üzerinde önemle durmayı gerektiren bir husustur.

 
b. Verilen Mükâfat Türleri
 


Gerek teorik kaynaklar, gerekse ön anket yardımıyla oluş­turulan seçenekler genellikle öğrencinin durumunu yansıtmış­tır. [581]

 
Tablo- 27 Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Verilen Mükâfat Türleri
 

SEÇENEKLER                                                                    SAYI                   %

 

1. Güzel sözlerle övdüler, tebrik takdir ettiler.                     230                     46.84   

2. Bana olan sevgi ve ilgileri arttı.                                        107                     21.79 

3. Arzu ve isteklerimi yerine getirdiler.                                  14                       2.85

4. Değişik armağanlar (kitap, para vb.) hediye ettiler.            78                     15.59         

5. Hepsi                                                                                    58                     11.81   

6. Başka                                                                                     4                        0.81

Katılan                                                                                     491                     100.00

Cevapsız                                                                                                                509

TOPLAM                                                                                                             1000

 

Buna göre, yaygın din eğitiminde öğreticilerin % 46.84’u bir manevî mükâfat türü olan "Güze! sözlerle övmek, takdir ve teb­rik etmek" metoduna başvurmaktadırlar. İkinci sırada ise "sevgi ve ilgide artma" gelmektedir (% 21.79). Akabinde bir maddî mükâfat türü olan "Değişik armağanlarla ödüllendirmek" yer almaktadır (% 15.89). Son olarak, bu mükâfat türlerinin hepsi­nin birden uygulandığını ifade eden 5. seçenek gelmektedir.

 
c. Mükâfatların Öğrenci Üzerindeki Etkileri
 

Yukarıdaki mükâfat türlerinin, herhangi bir yaygın din eği­timi kurumuna devam etmiş öğrenciler üzerindeki olumlu-olumsuz etkilerini belirlemek amacıyla sorulan soruya, öğrenci­lerden % 89.61'i "Olumlu etkisi oldu, öğrenme isteğim ve ba­şarım arttı"; % 1.02'si, "Olumsuz etkisi oldu. Mükâfatlar beni şımarttı ve başarımı azalttı."; %-8.96'sı "Olumlu veya olumsuz bir etkisi olduğunu hatırlamıyorum" cevabını vermişlerdir. İki öğrenci ise "Başka seçeneğine "Bazen olumlu bazen de olum­suz etkisi oldu" şeklinde görüş bildirmişlerdir.[582]


Grafik J / Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Verilen Mükâfatların Öğrenci Üzerindeki Etkileri

 

Hatırlamıyor "" 8.96

Olumsuz 1.02

Öğrencilerin verdikleri bu genel cevaplardan, mükâfatın öğrenci üzerinde % 89.61 gibi yüksek düzeyde olumlu etki bı­raktığı ortaya çıkmaktadır. Bu tesbit ise, öğrenciyi çalışmaya motive etmek için mükâfat türlerine yeri ve zamanı gelince başvurulmasının, küçümsenemeyecek oranda olumlu etki ya­pacağını ortaya koymaktadır.[583]

Bu tesbit kadar, yaygın din eğitiminde verilen mükâfat tür­lerinden hangisinin öğrenci üzerinde daha olumlu etki bıraktı­ğını belirlemek de önemlidir. Böyle bir tesbit, konuyla ilgile­nenlere önemli ipuçları verecektir. Mükâfat türlerinden hangi­sinin öğrenci üzerinde olumlu hangisinin olumsuz etki bıraktığı ise chi-kare testiyle ortaya çıkmaktadır. Bu amaçla uygulanan chi-kare testinde anlamlılık oranı yüksek bir ilişkinin var oldu­ğu görülmüştür. Bu ise tesbitin güvenilir oluşunu ifade etmek­tedir.

 
Tablo- 28: Yaygın Din Eğitimi ve Öğretiminde Verilen Mükâfat Türleri İle Olumlu-Olumsuz Etkileşim Arasındaki Dağılım

 

Bu sonuçlara göre, yaygın din eğitimi ve öğretiminde, ge­rek olumlu davranışlara özendirmek ve bu tarzdaki davranışları pekiştirmek, gerekse başarıyı teşvik amacıyla verilen mükâfat türleri, olumlu-olumsuz yönleriyle ele alındığında, ilk sırada, % 94.8 olumlu ve % 0 olumsuz oranıyla, mükâfatların hepsinin birden uygulandığını ifade eden 5. seçenek yer almaktadır. Bu­nu "sevgi ve ilginin artması" ve "güzel sözlerle övmek, tak­dir ve tebrik etmek" izlemektedir. Bunların ardından "Arzu ve isteklere olumlu cevap vermek" en sonda ise maddî ödülleri ifade eden "Değişik armağanlar.." seçeneği gelmektedir.

Chi-kare testinde anlamlılık derecesinin oldukça yüksek bulunmasıyla da desteklenen bu frekans dağılımına göre deni­lebilir ki, yaygın din eğitimi kurumlarında, öğreticilerin öğrenci­lerine verebilecekleri olumlu etkisi en yüksek, olumsuz yönü ise en az olan mükâfatlandırma şekli, adı geçen mükâfat türlerinin hepsine birden yeri ve zamanını gözeterek başvurmaktır. Bu­nun hemen ardından, sevgi ve ilgi göstermek ve güzel sözlerle tebrik ve takdir etmek gelmektedir. Bu mükâfat türlerinin % 90 düzeyinde olumlu etkisinin yanında, olumsuz etkisinin ise %1 düzeyiyle oldukça düşük seviyede gerçekleşmesi ve sonuç­ların istatistikî yönden de desteklenmesi, konuyla ilgilenenlerin, üzerinde düşünmesi gereken bir konudur. Diğer önemli bir nokta ise, bir maddî mükâfat türü olan değişik armağanların hediye edilmesi,olumlu etki bırakması yönüyle en son sırada gelmektedir. Bu da öğrencilerin maddî mükâfat türlerinden zi­yade manevî mükâfat türlerine daha ehemmiyet verdikleri şek­linde bir yorum yapmamıza imkan vermektedir.