Konu Başlığı: Katı Disiplin ve Fizikî Cezaları Terketmek Gönderen: Ekvan üzerinde 21 Ekim 2010, 19:12:18 10- Katı Disiplin ve Fizikî Cezaları Terketmek Disiplini sağlamak amacıyla başvurulacak metodların en sonunda bu konuya yer verişimizin sebebi, anket sonuçlarımıza dayanarak, fizikî (bedenî) cezanın en ağır şekli olan dayak konusunda bazı değerlendirmeler yapmaktır. Bugün toplumumuzda gerek okul dışındaki aile eğitiminde, gerekse eğitim-öğretim kurumlarında dayak cezasına önemli oranlarda başvurulmuş olması, üzerinde ciddiyetle durulması gereken önemli bir realitedir. Gerçekte, ne Millî Eğitim Bakanlığına bağlı Ortaöğretim Kurumları Disiplin Yönetmeliğinde, ne de Kur'ân Kursları Yönetmelik ve Genelgelerinde yer almayan bu ceza türüne, [807] araştırmamız bulgularına göre yaygın din eğitiminde % 32.65;örgün din eğitiminde ise %16.43 oranında başvurulmaktadır [808]. Gerçekte dayak sadece ülkemizde değil, Amerika gibi bazı ülkelerde de [809] halen uygulanmakta olan bir ceza türüdür. Ancak bilinen bir gerçek, dayak cezasıyla başarı artmadığı gibi, olumsuz davranışların terki de sözkonusu olmamaktadır. [810] Buna karşı dayak, öğretmen-öğrenci ilişkisini zedeleyen ya da yok eden bir faktördür. Gerek Quintilianus, Erasmus, Locke, Lacombe gibi pedagogların, gerekse Maverdî, İbn Miskeveyh, İbn Haldun, Alaeddin Çelebi, Taşköprîzade ve İbrahim Hakkı gibi İslâm eğitimcilerinin de karşı çıktıkları dayak cezasının öğrenci üzerindeki olumsuz etkileri konusunda analitik çalışmalar henüz yeterli seviyede yapılmış değildir.[811] Ancak şunu ifade edebiliriz ki, araştırmamıza katılan öğrencilerin %32.65'i, yaygın din eğitimi kurumlarında maruz kaldıklarıbu ceza türünden %31.4 oranında olumsuz yönde etkilenmişlerdir. Tekrar bu kurumlara gitmek istemeyişlerinde bu ceza türüne maruz kalmalarının etkisi % 27.2 gibi yüksek bir orandır [812]. Analitik incelemede ise, öğrenciler kendilerine uygulanan dayak cezalarından dolayı bu kurumlardan soğuduklarını ve bir daha gitmek istemediklerini ifade etmişlerdi.[813] Öte yandan yine ilgili soruyu cevaplayan öğrencilerden % 16.43'ü, okulları olan Îmam-Hatip Liselerinde dayak cezasına maruz kaldıklarını ve bundan % 70.7oranında olumsuz yönde etkilendiklerini ifade etmişlerdir [814]. Açık uçlu sorulara verdikleri cevaplarda ise dayak cezasının okullardan kaldırılması gerektiği yönünde görüş bildirmişlerdir. Bu konuda öğrencilerin % 60.2'si, öğretmenlerin ise % 34.4'ü,"Dayağın eğitimin her kesiminden kaldırılmasını istemektedirler. Aynı şekilde, öğrencilerin %74.9'u öğretmenlerin ise % 56.2' si, "dayak ve benzeri cezaların öğrenciyi dersten soğutacağına" inanmaktadırlar . Sorular arasındaki ilişkinin anlamlılık oranının oldukça yüksek olduğunu belirlediğimiz [815] bu istatistikî sonuçlar desteğiyle de denilebilir ki yaygın veya örgün din eğitiminde dayak cezasına başvurmak, ne eğitim-öğretimde başarı adına, ne de kazandırılmak istenen davranışlar konusunda olumlu etkide bulunmamaktadır. Bilakis, öğrencilerden bir kısmı, bu kurumlarda uygulanan dayak cezasından şiddetle şikayetçidirler. Her ne kadar öğrencilerin bu şikayetlerinde sübjektif olmaları ihtimali akla gelse de gerek anket uygulanan öğrenci grubunun (örneklem) sayısının yüksekliği, gerekse sorular arasındaki ilişkinin istatistikî açıdan anlamlı olması, bu ihtimali ortadan kaldırmaktadır. Bu itibarla denilebilir ki, dayak cezasına başvurularak-yaygın din eğitimi kurumlarında- öğretilen Kur'ân, kısa zamanda Kur'ân'a karşı antipati haline dönüşebileceği gibi, dine karşı nefrete de yol açabilir.[816] Aynı şekilde, İmam-Hatip Liselerinde, meslek dersleri öğretmeninin başvuracağı bu ceza türü, öğretmene karşı antipatiyle beraber bu kurumlara karşı nefrete de dönüşebilir. Böylesi durumlarda, şayet öğrenci dine ve dinî değerlere de sırt çevirecek olursa bunun vebalinde öğretmen ve öğreticilerin de payları olacaktır. Şunu da ifade etmek isteriz ki, sağlam bir kişilik ve karaktere ve yeterli bir meslekî-pedagojik formasyona sahip bir öğretmen veya öğreticinin, eğitimcilik hayatı boyunca başvurma gereği duymaması gereken bir ceza türü varsa, bu dayak cezası olmalıdır. |