> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Eğitim > Mükafat ve Ceza > Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik  (Okunma Sayısı 781 defa)
21 Ekim 2010, 19:08:08
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 21 Ekim 2010, 19:08:08 »



6. Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik
Disiplin Kurullarının özellikle örgün eğitimde önemli fonk­siyona sahip olduğu bilinen bir gerçektir. Ancak ifade edilmeli­dirki, eğitim sistemimizde disiplin kurulları genellikle öğrenci­nin cezalandırılmak üzere çağırıldığı yerler niteliğindedir.

Araştırmamız bulgularından biri de disiplin kurullarının ör­gün din eğitiminde yeterli fonksiyonu olmadığı şeklindedir. Bu durumun genel eğitim için de geçerli olduğunu tahmin etmek­teyiz. Gerçekte disiplin kurulları, öğrenciye hem mükâfat hem de ceza veren bir özelliğe sahip olması gerekirken [839] nedense sadece verilecek cezaların kararlaştırıldığı kurullar haline dö­nüştürülmüştür. Oysa ki bir eğitimcinin de ifade ettiği gibi di­siplin kurulları "bir ihtilal mahkemesi veya harp divanı değil­dir." [840] Ancak bulgularımız disiplin kurullarının sadece verile­cek cezaları tesbit fonksiyonu icra ettiğini ortaya koymaktadır.

Yaygın ve örgün din eğitimi kurumlarında her yönüyle yeterli bir disiplin kurulunun varlığı, birtakım olumsuz davra­nışları ve suçları engelleyici bir rol oynayabilir. Ancak disiplin kurulu sadece cezalar değil mükâfatlar da vermelidir. Bir başka ifadeyle, olumlu davranış veya başarının teşvikinde disiplin ku­rulunun mükâfatlandırın fonksiyonu belirginleştirilmeli ve bu özellik öğrenci tarafından da hissedilmelidir. Böylece, öğrenci tarafından disiplin kurulunun sadece ceza değil mükâfat da ver­diğinin tesbit edilmesi, olumsuz ve disiplin dışı davranışlar yeri­ne olumlu davranışlara da yönelmeyi sağlayabilir. O halde ya­pılacak önemli işlerden birinin de şu olduğu sonucuna varılabi­lir: Disiplin kurulları öğrencinin gözünde bir tabu olmaktan çıkarılmalıdır.

Bu düşüncenin bir uzantısı olarak, disiplin kurullarının, öğ­retim yılının başında çeşitli suçlar ve cezalar hakkında yeterli açıklamalar yaparak öğrenciyi bilgilendirmesi; aynı zamanda olumlu davranışların da çeşitli mükâfatlarla ödüllendirileceğini açıklaması olumlu sonuçlar verebilir.

Disiplin kurulu üyeleri okulun neşeli günlerine ve bu nevi faaliyetlere iştirak etmelidir. Öğrencilerin onları sadece kötü kararlar alan kişiler olarak görmeleri böylece engellenmiş ol­malıdır. Bu kurulların teşekkülünde azami gayret sarfedilerek birtakım özellikleri haiz olan öğretmenlerin seçilmesi disiplin kurullarının sağlıklı bir şekilde işleyişinde rol oynayacaktır.

 
Sonuç ve Teklifler
 

Bu çalışmada Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükâfat ve Ce­za araştırma problemi olarak ele alınmıştır.

Birinci bölümde, mükâfat, ceza ve bunlarla yakın ilişkisi bulunan disiplin kavramı ile ilgili teorik bilgilere yer verilerek, Batı ve İslâm eğitimcilerinin konuya bakış açısı belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Batı eğitim sisteminde disiplinin sadece cezalar ile sağlanabileceğine inanan pedagog­lar olmasına karşılık, İslâm eğitim sisteminde bu şekilde düşü­nen bir eğitimci yoktur. Batı eğitim sistemini oluşturan bazı pe­dagogların görüşlerinde insanın "günahkâr bir varlık" olarak kabul edildiği ve cezaya müstehak görüldüğü tesbit edilmiştir. İslâm eğitim sisteminde ise Kur'ânî anlayışın bir uzantısı olarak insan "mükerrem" (üstün kılınan-değerli) ve iyiliklere lâyık bir varlık olarak görülmektedir. Öte yandan geçmişte eğitim kurumlarında başvurulan falaka hadisesinin, dinin özünden kaynaklanan bir durum olmadığı ilgili kaynaklara dayanılarak tesbit edilmiştir.

İkinci bölümde ise, gerçekleştirilen alan araştırması aracılı­ğıyla mükâfat ve cezanın gerek aile, gerekse yaygın ve örgün din eğitiminde uygulanış tarzları, çocuk ve öğrenci üzerindeki etkileri ve disiplini sağlamadaki rolleri konusunda bir durum tesbiti yapılmıştır. Elde edilen bulguların kısa bir değerlendir­mesi yapılacak olursa şunları söylemek mümkündür:

Anket uygulanan 4 İmam-Hatip Lisesinden 3'ü, bir baş­ka ifadeyle, Bursa, Erzurum ve Van, fizikî kapasite olarak ye­tersizdir. Bu durumun Türkiye genelindeki diğer İmam-Hatip Liseleri için de geçerli olduğu başka araştırmalarla da ortaya konulmuştur.

Anketi cevaplayan öğretmenlerin yaklaşık 2/3'ünün 6-20 yıllık meslekî tecrübeye sahip oldukları görülmüş, ancak mes­lekte kıdemli olanların batı illerinde yoğunlaştığı belirlenmiştir.

Ankete katılan öğrenci ailelerinin yaklaşık % 50'si şehir­de, % 34u köyde oturmaktadır. Bu sonuçlar,-önceki yıllarla karşılaştırıldığında- İmam-Hatip Liselerinde şehirli öğrencilerin sayısında büyük bir artış olduğunu ortaya koymaktadır. Ailesi köyde yaşayan öğrencilerin tamamına yakınının ise okullarına bağlı yurt ve pansiyonlarda kalarak öğrenimlerine devam ettik­leri anlaşılmaktadır.

Öğrencilerin tamamına yakını öz anne babaya sahiptir. Anne babası ayrı yaşayan öğrencilerin ancak % 0.2 (2 kişi) dü­zeyinde bulunması, İmam-Hatip Lisesi öğrencilerinin tamamı­na yakınının, öz anne babadan oluşan sağlam bir aile yapısına sahip olduklarını ortaya koymaktadır.

Anne babanın tahsil seviyelerinde önemli farklar olduğu tesbit edilmiştir.Annelerin yaklaşık% 40'ı okur-yazarlıktan mahrumdur.Babalarda ise bu oran % 8 düzeyindedir. Genel olarak anne babaların tahsil seviyelerinin ilkokul mezunu ol­makla sınırlı olduğu anlaşılmış, bu konuda batı illerinin doğuya göre daha avantajlı olduğu da belirlenmiştir. Sosyo-ekonomik açıdan aileler -daha önceki araştırmalarda da belirlendiği üze­re- orta, ortanın altı ya da fakir düzeydedirler.

Öğrenci ailelerinin yaklaşık % 80'inin, ibadetlerini düzenli olarak yerine getirdikleri ve çocuklarını da ibadetlere teşvik et­tikleri belirlenmiştir. İbadetlerini bizzat yerine getiren ebevey­nin, çocuklarını da teşvikinin onlar üzerinde olumlu; ibadetlere karşı gevşek davranan ebeveynin ibadetlere yöneltmelerinin ise, olumsuz etkisi olacağı yönündeki başlangıçtaki tahminimiz doğrulanmıştır.

Ailede gerçekleştirilen din eğitimi ve öğretiminde izlenen metodlar konusunda, batı bölgesindeki ailelerin doğuya naza­ran daha hoşgörülü oldukları, kızların erkeklerden daha çok mükâfatlandırılıp, daha az baskı ve cezaya maruz kaldıkları, köylerdeki ailelerin ise daha ziyade baskı ve cezaya dayalı bir eğitim anlayışına sahip oldukları belirlenmiştir.Tahsil seviyesi­nin yüksek oluşu,din eğitiminde izlenen metod konusunda olumlu yönde rol oynarken, sosyo-ekonomik düzey ise bu ko­nuda etkili olmamaktadır.

Gerçekleştirilen din eğitimi ve öğretiminde 2/3 oranında­ki ebeveyn, zaman zaman çeşitli mükâfat türlerine başvurmak­tadır. Anne babalar daha ziyade manevî mükâfatlara öncelik vermektedirler. Bu tür mükâfatların ise çocuklar üzerindeki olumlu etkisi oldukça yüksektir (% 81). İstatistiki sonuçlar, en olumlu mükâfat türünün "güzel sözlerle övmek, takdir ve tebrik etmek" olduğunu ortaya koymaktadır.

Babanın tahsil seviyesi yükseldikçe maddî ve manevî mü­kâfat türlerine başvurma oranı da artmaktadır. Aynı şekilde, ibadetlerini düzenli olarak yerine getiren ailelerin de, çocukları­nı eğitirken maddî manevî türleriyle mükâfata en çok başvu­ranlar olduğu belirlenmiştir. Anne babanın din eğitimini birlik­te yürüttükleri durumlarda da çocuğu mükâfatlandırma oranı en ideal düzeydedir.

Ailelerin % 45'i din eğitimi ve öğretimi esnasında çeşitli türleriyle cezalara da başvurmaktadırlar. İstatistiki sonuçlar olumlu etkisi en yüksek ceza türünün "ilgi ve sevgi gösterme­mek" olduğunu belirlerken, dayağı ise en çok olumsuz etkiye sahip ceza türü olarak nitelemiştir.

Doğu bölgelerinde, batıya nazaran cezalara daha çok baş­vurulmaktadır. Babanın tahsil seviyesi, cezaya başvurma ora­nında rol oynamakta ve okur-yazar olmayanların bu konuda ilk sırayı aldıkları görülmektedir. İbadetlere karşı ilgisiz olan ai­leler de cezalara en çok başvuranlardır.

Öğrencilerin yaklaşık % 56'sı, ailelerinde verilen dinî eği­timden olumlu yönde, % 42'si ise olumsuz yönde etkilenmişler­dir. Olumlu yönde etkilenenlerin, daha çok metodlu ve örnek olarak yaşanan bir din eğitimiyle eğitildiklerini ifade etmeleri, bu yöndeki tahminimizi doğrulamaktadır. Olumsuz yönde etki­lenme konusunda anne baba birlikteliğinin yetersizliği rol oyna­maktadır. Zira anket verilerimizde bu eğitimi anne babanın bir­likte yürütme oranı ancak % 24'tür:

Yaygın din eğitimi kurumlan olan Kur'ân Kursları,cami vb. yerlerde öğrencilere çeşitli mükâfatlar verilmektedir. Ancak öğrencilerin yarısı, hiçbir surette mükâfatlandırılmadıklarını ifa­de etmektedir. Mükâfatlar öğrenci üzerinde büyük oranda olumlu etki bırakırken, istatistik sonuçlar en ideal mükâfat türü­nün, yeri ve zamanına göre mükâfatların (maddî-manevî) hepsine birden başvurmak olduğunu ortaya çıkarmıştır.

Doğu bölgesindeki öğrenciler, yaygın din eğitimi kurumla­rında daha çok mükâfatlandırıldıklarını ifade etmişlerdir. Mü­kâfat türlerine en çok özel hocalardan alınan din eğitiminde başvurulmasında, bu tarz eğitimde hoca-talebe arasındaki diya­logun rolü olduğu düşünülmüştür.

Yaygın din eğitimi kurumlarında öğrencilerin yarıdan faz­lası çeşitli şekillerde cezalara maruz kaldıklarını ifade etmişler­dir. Bu cezaların bir kısmı olumlu; bir kısmı ise olumsuz yönde etkili olmaktadır. İstatistikî sonuçlar olumlu etkisi en yüksek olan ceza türünün "tenkid ve uyarı" olduğunu;"azarlama ve ha­karet" ile "dayak" cezasının ise olumsuz etki yönüyle ilk sırada geldiğini ortaya koymaktadır.

Cezalara en fazla başvurma oranı Kur'ân Kurslarında göz­lenmekte, ardından camiler gelmektedir. Hafızlığını tamamla­yamayan öğrenciler üzerinde derinleştirdiğimiz bilgisayar anali­zinde bu öğrencilerin % 76 gibi yüksek düzeyle, Kur'ân Kursla­rında çeşitli cezalara maruz kaldıkları yönündeki tesbitimiz ise dikkat çekicidir.

Öğrenci...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik
« Posted on: 23 Nisan 2024, 13:43:07 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik rüya tabiri,Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik mekke canlı, Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik kabe canlı yayın, Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik Üç boyutlu kuran oku Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik kuran ı kerim, Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik peygamber kıssaları,Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilik ilitam ders soruları, Disiplin Kurulunun İşleyişinde Yeterlilikönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes