๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Siret Ansiklopedisi => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 04 Haziran 2012, 14:45:35



Konu Başlığı: Vekâlet
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 04 Haziran 2012, 14:45:35
3- Vekâlet (Hilâfet)

Anayasa'mn üçüncü temel prensibi İslâm Devleti 'nin statüsü ile ilgilidir ve şu ayetle açıklanmıştır; "Allah içinizden iman eden­lere ve salih amelde bulunanlara vaadetmiştir; hiç şüphesiz, onlardan öncekileri nasıl 'güç ve iktidar sahibi' kıldıysa, onları da yer­yüzünde 'güç ve iktidar sahibi' kılacaktır." (24: 55). Ayet anayasanın üç temel ilkesini birlikte aydınlatmaktadır, a) İslâm Devleti müstakil hükmetme statüsüne değil, vekâlet statüsüne sahiptir, b) Vekâlet (hilâfet) her­hangi bir şahsa, gruba ya da aileye verilmiş olmayıp, bütün müslüman topluluğuna ait­tir. Bu iki mefhum vekâletle ilgili bölümde (Kısım 6)' açıklanacaktır. Bu iki ilke İslâm Devleti'nden hükümranlık statüsünü uzak­laştırmakta ve onu bizzat hükümran olan Al­lah'ın vekili yapmaktadır, c) Vekâlet (hilâfet) İlkesi sadece ve sadece Allah'a inanıp, salih amel işleyenlere, diğer bir deyişle söz ve amel­de gerçek mümin olanlara (salihûn) mahsus­tur. Onlar diğer mabudlara itaatten bütünüy­le uzaktırlar, kendilerini tüm samimiyetleri ile tek ilâh (Allah)'a ibadet ve itaat etmeye adamışlardır, sadece O'nun Hükümranlığı­nı, Melikliğini ve Rabliğini tanırlar. Yeryü­zünde hilâfet gerçekte bu insanlara vadedil-miştir; sadece 'dudak servisiyle yetinen' ve yaptıklarıyla sözlerini yalanlayanlara değil. Bu sonuncular ne bu mevkiîye lâyıktırlar, ne de bu vaat onları kapsar.

Gereksiz yanlış anlamalardan ve yorumlar­dan kaçınmak İçin yazıda sıklıkla kullanılan hilâfet kelimesinin anlamını açıklamak tev­cihe şayandır. Hilâfet kelimesi üç anlam ta­şır. Birincisi, Allah tarafından bağışlanan güç ve otoritenin taşıyıcısını ya da sahibini gös-
terir. Bu mânada Adem'in tüm nesli yer­yüzünde vekildir. İkincisi, Allah'ın hüküm­ranlığını tanıyan ve Allah tarafından Rasulü aracılığıyla ulaştırılan şeriat kanunu ışı­ğında hilafet güç ve otoritesini kullananları gösterir. Bu manasıyla da yeryüzünde Allah'ın hükümranlığını kabul ettiği için bunu hak­keden gerçek müminler halife olarak isim­lendirilebilirler. Diğer yönden, kâfirler ve za­limler O'nun mülkünde O'nun verdiği salâ­hiyeti O'na isyan etmekte kullanmaktadır­lar. Üçüncüsü, iktidar sahibi bir otorite ya da ulusu diğeri ile değiştirmek anlamım ta­şır. Bu anlamlardan üçüncüsü birinden mi­ras alma ya da teslim alma manasında kul­lanılırken İlk ikisi temsil etme vurgusuna sa­hiptir. Anlaşılacağı üzere, yukarda alıntıla­nan ayetlerde zikredilen vekillik, Allah'ın hü­kümranlığına samimiyetle inanan ve ülkenin meselelerini O'nun hukukuna uygun olarak çözümleyen yönetim ve otoriteyi göstermek­tedir. Bu ayetlerde zikredilen hilâfet kavra­mını yalnızca otorite ve güç olarak alan ki­şilerin, hilâfet kurumu hakkında yanlış so­nuçlara ulaşmaları, şüphe ve karanlık vadi­lerinin çıkmazlarına saplanıp, Allah'ın dos­doğru dininden sapmaları muhtemeldir. (Ebu'l-AlâMevdudî,'The Islamic Lawand Constitution').