> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Tasavvuf Eserleri > Kutul Kulub > Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine
Sayfa: 1 [2]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine  (Okunma Sayısı 2767 defa)
12 Ocak 2010, 17:09:27
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #5 : 12 Ocak 2010, 17:09:27 »



Ebu Bekir dedi ki: Ebu Abdullah´a kafayı tıraş etmenin hükmü­nü sordum. Mekruh gördüğünü söyledi. Ben de, TMekruh mu görü­yorsunuz?´ diye tekrar sordum. ´Çok kesin bir kerahiyetle mekruh görüyorum´ dedi ve şunu ilave etti: Muammer de kafanın tıraş edil­mesini mekruh görürdü.

Ebu Abdullah bu meselede, Ömer b. Hattab´dan (ra) rivayet edi­len şu söze dayanmakta idi
: Ömer (ra) adamın birine şöyle dedi: Eğer seni kafan tıraş edilmiş olarak görürsem, gözlerinin bulundu­ğu yere (kafana) vururum. Ebu Bekir el-Mervezi dedi ki: Arkadaş­larımızdan birinin Ebu Abdullah´ın yanında namaz kıldığını gör­düm. Saçını kökünden kazıtmıştı. Ebu Abdullah ise kafasını tıraş ettiğini sanmıştı. Adamı gece de görmüştü. Bana, ´Onu tanıyor musun?´ diye sordu. Ben de tanıdığımı söyledim. Bunun üzerine şöyle dedi: Kafasını tıraş ettiğin sandığım için ona ağır konuşacaktım.

Ebu Bekir el-Mervezi dedi ki: Ebu Abdullah´a idrar tutmanın hükmünü sormuştum. ´Zaruret halinde bunda bir mahzur yoktur* dedi. Ebu Abdullah´ın sünnetçiye kap içinde iki dirhem verdiğini gördüm. Onun şöyle dediğini işittim: Çocukların oynadıkları cevi­zin yenilmesinden hoşlanmam.

Ebu Abdullah´a yırtıcı hayvan postlarının yere serilmesinin hükmünü sormuştum. Şöyle dedi: Allah Resulü (sav) nehyettiği için yırtıcı hayvan postları sergi olarak kullanılmaz.[66]

Ebu Bekir el-Mervezi dedi ki: Ebu Abdullah´a şöyle bir hadise naklettim: Tüccarın biri, mallarının arkasında oturuyordu. İşçisi onun sevmediği birine bir elbise sattı ve ondan aldığı dirhemleri keseye attı. İşçi durumu efendisine anlattığı zaman, derhal keseyi alarak Yusuf b. Esbat´m yanına gitti. Ona olup biteni anlattı. Yusuf b. Esbat konuyla ilgili olarak .Süfyan ve İbnü´l-Mübarek´ten duy­duklarım anlattı. Adam, ´Bu keseyi tasadduk etmedikçe kalbim ra­hat etmeyecek´ dedi. Ebu Abdullah şöyle dedi: Allah onun bu sada­kasını mübarek kılsın.

Ebu Abdullah´a şöyle bir mesele sorulmuştu:

İhtiyaç sahibi biri var ve dostlarından biri ona birşeyler vermek istiyor ama onun kabul etmemesinden endişe ediyor. Bu durumda ne yapması gerekir?

Ebu Abdullah dedi ki: İhtiyaç sahibinin isteği ve nefsinin arzu­su olmaksızın vermesi halinde, ihtiyaç sahibinin reddetmesinin ona ağır gelmesinden endişe ederim. Ardından şunu anlattı: O kimseye hamalla un götürdüm. Hamalın parasını verdin mi diye sorduğun­da, ´Evet´ dedim. Bunun üzerine evinden ekmek getirdi ve hamala vermemi söyledi. Ben de verdiği ekmeği hamala ikram ettim.

Sonra bana dönerek şöyle dedi: Vay canına, şu ana kadar hiç kimseden bir şey kabul etmemiştim. Ama Ebu Abdullah´ın getirdi­ği bir şey reddetmem sözkonusu olamaz. Onu getirdiğinde bereket bulurum. Ebu Abdullah, aynı adama bir kez daha un götürdüğünü ve onun yine ekmek verdiği ve şöyle dediğini bildirmiştir: Nefsim de bunu arzulamıştı. Ebu Abdullah, onun bu sözü üzerine tebessüm ederek şöyle demişti: Senin reddetme hakkın var. Biz ise, ka­bul etmeni isteriz. Adam o yardımı da kabul etmişti.

Ebu Abdullah´a, ince yelpaze satmanın hükmünü sormuştuk. Bunlar bir dirheme veya biraz fazlasına satılan yelpazelerdi. Ceva­ben şöyle dedi: Yelpazeler, ince elbiseler hükmündedir. Tam olarak ne kasdettiği sorulduğunda ise şunu söylemişti: Tüccardan alındık­ça bunda bir mahzur yoktur.

Ebu Abdullah´a kirlenmiş mushafm gömülüp gömülmeyeceğim sormuştuk,  dedi. Namazda iken annesi tarafından ça­ğırılan kimsenin ne yapması gerektiğini sorduğumuzda şöyle dedi: İbnü´l-Münkedir dedi ki: Eğer kıldığı namaz nafile ise, namazı bı­rakarak annesinin çağrısına uymalıdır.

Ebu Abdullah´a şöyle bir mesele sormuştuk:
Yolda giderken bi­rinin cebinden bir kağıt düşse ve onun üzerinde bir takım hadis ve rivayetler bulunsa, bunları yazmamız ve ezberlememizin hükmü nedir? Şöyle cevapladı: Sahibinin izni olmaksızın caiz olmaz.

Ebu Abdullah´a vera´ hakkında bir şeyler sormuştum. Başını ye­re doğru eğdi ve sükut etti. Yüzü sanki değişir gibi oldu. Sordukla­rımdan bazıları hakkında ´Estağfurullah´ diye mırıldanıyordu. ´Ne diyorsunuz, ey Ebu Abdullah?´ dedim. ´Beni mazur gör" dedi. Ben de, ´Sizi mazur görürsek bunları kime sorarız? Rehberler yolları şa­şırır oldular* dedim. ´Sorduğunuz husus çok ağır bir konudur1
 dedi. Bir defasında da şöyle dediğini işitmiştim: Yetmiş yıldır ziyan için­deyim. Dünyadan ne kadar az alınırsa, hesap da o kadar olur.

Bir seferinde Ebu Abdullah´a şunu aktarmıştım: Adamın biri şöyle diyor: Ahmed b. Hanbel ve Bişr b. el-Hars bana göre zühd sa­hibi değildirler. Ahmed´in yediği bir ekmeği, Bişr*in ise Hora­san´dan gelen dirhemleri var. Ebu Abdullah tebessüm etti ve şöyle dedi: Ben zühd sahibi olmaya çalışanlardanım. Bir defasında da şöyle dediğini işittim: Teymi´ye bir hal geldi de yirmi sene kurduğu çardak veya çadırda yaşadı. O aşırı giden bir topluluğu anlattıktan sonra şöyle demişti: Onlara yaklaşmak da, onlarla birlikte otur­mak da fitnedir.

Ebu Abdullah´a şunu nakletmiştim: İbnü´l-Mübarek´in azatlısı bana şunu anlattı: Said b. Abdülgaffar, İbnü´l-Mübarek´e şöyle bir soru sormuştu: Sevmediğin birinin evine ücret karşılığı oturmakhakkında ne dersin? ´Bunda bir mahzur yoktur dedi. Bunu aktar­dıktan sonra Ebu Abdullah´a şunu sordum: Hoşlanmadığınız biri, bir konaklama evi satın alsa, orada ücret karşılığı kalmam hakkın­da ne dersiniz? Cevabı ´Hayır oldu.

Ebu Vehb dedi ki: Ebu Abdullah yani İbnü´l-Mübarek dedi ki: Herhangi birinden satın aldığı cariyede kusur çıkan kimse, o cari­yeyi satın aldığı kimseye değil ilk sahibine iade eder,

Abbas el-Anberi, Süfyan´la ilgili olarak bir kişiden şunu naklet-miştir:
Abdurrahman b. Mehdi ile birlikte Abadan´da idik. Ellerimi­zi sel suyu ile yıkıyorduk. Ama o, öyle yapmadı. Hizmetçisini gön­dererek deniz suyu getirtti ve ellerini onunla yıkadı.

Abdüssamed b. Mukatil dedi ki: Selef mektup yazdıkları zaman onu kurutmak için sel kumu kullanmaz, adam göndererek deniz kumu getirtirlerdi. İbnu Haşrem bize şöyle bir mektup gönderdi: Bişr b. el-Hars, Abadan´da kralların yaptırdığı şadırvanlardan su içmedi. İçmek için gölden su getirtti.

Said b. Haysem Muhammed b. Halid´den şunu nakletti: İbra­him en-Neha´i, Ümmü Bekr denilen bir kadına uğramıştı. Kadın ip eğiren biriydi. Ona şöyle dedi: Ey Ümmü Bekr! Artık bunları ter-ketme zamanın gelmedi mi? Kadın şöyle cevap verdi: Ey Ebu Üm­ran! Bunu nasıl terkederim? Ben Ali b. Ebu Talib´in (ra) bunun ka­zananın en temiz kazanç olduğunu söylediğini işittim.

Ebu Abdullah´a şöyle dedim
: İbnül-Mübarek´in azatlısı Hasan, Said b. Abdülgaffar hakkında şunu anlattı: O, ibnül-Mübarek´e şöy­le bir mesele sormuştu: İki adam var ve bunlar senin hoşlanmadı­ğın bir şahsın dükkanına giriyorlar, o, her ikisine de mükafaat veri­yor. Biri kabul ederken diğeri kabul etmiyor. Mükafaatı kabul eden dışarı çıkıyor. Reddeden ise o kişiden bir şeyler satın alıyor. Bu iki­si hakkında görüşünüz nedir? İbnül-Mübarek sükut etti. İbnü Said ona, ´Sizi susturan nedir? Niçin cevap vermiyorsunuz?´ diye sordu. Bunun üzerine İbnül-Mübarek şöyle dedi: Cevap vermenin be­nim için daha hayırlı olduğunu bilseydim sorunu cevaplardım. Sa­id dedi ki: Bu meselede asıl olan kerahet değil midir? İbnü´l-Müba­rek, ´Evet´ dedi»

Bu hadiseyi dinledikten sonra Ebu Abdullah şöyle dedi: Bu so­runun cevabına kimin gücü yeter ki? İbnü´l-Mübarek´e denildi ki:


Kendisine mükafaat verilen ve bu para ile bir ev satın alan kimse­nin evinde kalmam hakkında ne dersiniz? İbnül-Mübarek de sükut etti. Niçin cevap vermediği sorulduğunda ise şöyle dedi: Bu, cevap veremeyeceğim kadar dar bir sahadır. Kendisine şöyle dedim: Süf-yan-ı Sevri dedi ki: Maiyetin elinde olanlar haram kazançtır.

Ebu Abdullah, Abdülvehhab´ın şu sözünü benimsememiştir:
O, kendisine mükafaat verilen kimsenin bunu başka birine verdiği za­man, paranın aynı hükümde olduğunu söylemişti. Ebu Abdullah, bunun çok ağır bir hüküm olduğunu söyledi. Ben de, ´ilkine verildi­ğinde mekruh görüp ikincisinde mahzursuz mu görüyorsunuz?´ di­ye sordum. Şu cevabı verdi: ilkinde mekruh görmem, aradaki ilti­mas ilişkisinden dolayıdır, ikincisinde ise bundan farklı bir durum mevcuttur.

Ardından da şöyle dedi
: Her kime böyle bir para verilir veya ba­ğışlanırsa onu kabul etsin ve sahabenin yaptığı gibi kendi parasın­dan ayırsın. Ömer (ra) Ebu Ubeyde´ye (ra) bir para göndermişti. Ebu Ubeyde (ra) parayı aldı ama ayrı bir yere koydu. Mervan, Ebu Hüreyre´ye (ra) para gönderdiği zaman o bu parayı ayrı bir yere ko­yardı. İbni Ömer (ra) ve Aişe (ra) de kendilerine gönderilen hükü­met paralarını ayırırlardı. İbni Ömer´in (ra) böyle bir parayı neye dayanarak kabul ettiğini sordum ve bir topluluğun buna delil ola­rak, eğer mubah olmasa idi onların da almayacaklarım söyledikle­rini belirttim.

Ebu Abdullah bunu tasvip etmedi ve şöyle dedi:
Onların bunu almaları, bağışı reddetmeyi mekruh görmelerinden kaynaklan­maktaydı. Ama onu eşitçe ayırırlardı. Kendisine şunu söyledim: Ri­vayete göre Muaz´ın (ra) bu tür bir dinarı ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine
« Posted on: 29 Mart 2024, 01:12:43 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine rüya tabiri,Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine mekke canlı, Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine kabe canlı yayın, Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine Üç boyutlu kuran oku Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine kuran ı kerim, Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine peygamber kıssaları,Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine ilitam ders soruları, Geçim Sebeplerini Arayanların Hükümlerine önlisans arapça,
Logged
Sayfa: 1 [2]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes