> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar  (Okunma Sayısı 1242 defa)
07 Şubat 2011, 16:10:15
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 07 Şubat 2011, 16:10:15 »



1. ZİHİN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR

1- Zihin

 Zihin Arapça bir kelimedir. 'Anlamak, kavramak, düşünmek v.b." anlamlara gelir. [35] Türkçe Meydan Larous­se se’da zihin kelimesi "Düşünce hayatını sağlayan ilke" olarak tanımlanmaktadır. [36] Günlük, dilde ise kelime şu anlamlarda kullanılmaktadır:

"Hafıza." Örnek: "Ne kadar ses çıkarırlar­sa, ders, o kadar zihinlerine yer eder, diye cevap verdi [37]; "Anlayış, kavrayış, akıl." Örnek:

"Kelimelerin mânâsı zihnine girmiyor [38].

Zihin kelimesiyle yapılmış deyimler de vardır. Örnek:

"Zihin açıklığı, düşünme gücü"; "zihin yormak, bir konuda fazlaca düşünmek"; "zihni açılmak, herhangi bir konuda anlayış ve kavrayışın artma­sı"; "zihin karışması veya bulanması, düşünceler arasında bağlantının kesilmesi"; "zihni saplanmak, yanlış bir kanıyı sürekli düşünmek"; "zihni takılmak, çözümlenmesi gerekli bir şey üzerinde düşünmek"; "zihnini bozmak, sürekli olarak aynı şeyi düşünmek" gibi. Bu deyimleri daha da çoğaltmak mümkündür.[39]

Zihin kelimesinin ingilizce karşılığı "mind" sözcüğü­dür. "Mind" kelimesiyle yapılan deyimlerle "bir insanın fikri­ni değiştirdiğinden, görüşünü söylediğinden, aklını kaybetti­ğinden; bir şeyi hatırlatmaktan, bir şeyi yapmaya niyetlen­mekten, kararlı olmaktan, mütereddit bir durumda bulun­maktan" söz edilir. Sağlam irâde, kalın kafa, geri zekâ, kıt akıl gibi deyimlerde de aynı kelime kullanılır. Keza, açık fi­kirli, alçak gönüllü, kötü düşünceli deyimlerini yaparken de "mind" kelimesinden yar arlanılır. [40] "Mind" kelimesinin baş­ka mânâları da vardır. [41]

"Mind" kelimesinin yukarda ve dipnotta işaret edilen mânâları her ne kadar farklı farklı görünse de "bilincinde ol­mak veya bir şeyin farkında olmak, dikkat etmek ya da kol­lamak, bir şey hakkında dikkat kesilmek" gibi ortak noktala­rı da vardır. Burada "ortak özellik olan bilinç, denebilir ki, zihin kavramında ana unsur olmaktadır." [42]

"İşitmek, hatırlamak, tasarlamak, düşünmek, ummak" gibi olaylar, bilincinde olma şekillerine örnek teşkil edecek zihin olaylarıdır. [43]

Ziya Dalât, "Zihin, birçok şeyleri içinde tutan geniş bir kelimedir. Nasıl "Şehir" kelimesi içinde, bir sürü ev, sokak, çeşme, bahçe vs. varsa, zihin kelimesinde de düşünme, anla­ma, belleme, hatırda tutma, dikkat etme, hayal kurma... vs. var" diyor. [44]

"Zihnin (mind) üç temel kabiliyeti veya başka bir ifa­deyle "yetisi" olduğu ileri sürülmüştür." Bunlardan birincisi vukuf (bilme), ikincisi teessür (duyma) ve üçüncüsü de irâde (isteme) [45] dir. Bu bölümleme her ne kadar yüzde yüzlük bir geçerlilik ifâde etmese bile genel hatlarıyla doğrudur. Konu­nun açıklanması bakımından böyle bir tasnife zaruret de vardır. Shaffer, "Zihinsel olayları, kesişen, çakışan, kimi yerde paralel giden, kimi yerde birbirinden uzaklaşan yolla­rın oluşturduğu büyük bir ağ olarak düşünebiliriz. Böyle bir ağda, bir hatlar demeti oluşturacak şekilde bir araya gelen çok sayıda yolun bulunduğu bölgeler de olacaktır..." diyerek şöyle devam ediyor:

"Buna göre biz, vukuf, teessür ve irâdeden oluşan kutsal üçlüyü çok büyük sayıda zihinsel olayların bir araya gelmesi olarak düşünebiliriz." [46]

Yine Shaffer, vukuf bölgesinde, düşünce ve sanıyı, an­lamayı, tahayyülü, dikkat kesilmeyi, ilgi duymayı, algıyı, ha­tırlamayı ve öteki bilme durumlarını; teessür bölgesinde, be­densel duyumları, hisleri, heyecanları, ruh durumlarını, mi­zaçları; irâde bölgesinde ise arzuları, dürtüleri, kararları, ni­yetleri, gayretleri, eylemleri, iddia ve yeltenmeleri saymak­tadır. [47] Aynı yazar, "Zihnin özünün, sembolize etme, soyut­lama ve dil kullanma kabiliyetinde yattığını göz önünde bu­lundurarak bilgi ve haber verme, hatırlama, yargılama, sa­vunma, icâd etme, yeltenme, iddia ve taklid etme gibi tipik insanî etkinlikleri vurgulayan filozoflar da vardır" [48] diyor.

Zihni bir değirmene benzeten Ziya Dalât şunları yazı­yor:

"Bir değirmenin buğdayı işlediği gibi bizim zihnimiz de dışarıdan gözümüzün gördükleri, kulağımızın işittikleri şöyler üzerinde işliyor, onları şekilden sekile sokuyor ve yepyeni tasarımlar yaratıyor." [49] Bu tasarımların somut (müşahhas) ve soyut (mücerred) olabileceğine işaret eden yazar, zihin olaylarına da temas ediyor. Ona göre görme, işitme, kokla­ma, vb. duyumlar, çağrışım (bir tasarımın bağlı olduğu di­ğer bir tasarımı bilinç sahasına çıkarması), tasarım (duyum­larımızın aklımızda kalan izleri), genelleştirme (gül, sümbül ve menekşeden çiçeğe varmak gibi tek varlıklardan genel bir kavrama ulaşmak), husûsîleştirme (kuş kavramından serçe­ye inmek gibi genel kavramlardan tek tek fertlere inmek) önemli zihin olaylarıdır. [50]

Ruh olaylarına Ortaçağ filozof ve ruhbilimcilerinin yak­laşımı ile bugünkü yaklaşım farklıdır. Ortaçağ filozofları ruh olaylarını

1- Zihin olayları,

2- Duygu olayları,

3- İrâde olay­ları olmak üzere üç bölümde inceliyor, bunları birbirinden tamamen ayrı, birbiriyle ilgisi olmayan yetenekler olarak kabul ediyorlardı. Bu görüşün yanlışlığı anlaşılmış ve redde­dilmiştir. Bugünkü telakkiye göre ruh olayları bir bütündür. Her olayın bir diğeriyle yakın bağlantısı vardır .[51] Sevdiği­miz bir şeyin kafamızda hem bilgisi, hem sevgisi, hem arzu­su vardır.

Fakülte psikolojisi hayli tenkide uğramıştır. Henry E. Garrett, konuyla ilgili olarak şunları söylüyor:

"Fakülte psi­kolojisi, zihnin dikkat, hafıza, yargı ve muhakeme gibi bö­lümlerden veya fakültelerden müteşekkil olduğunu kabul eder" [52] Yazar bu tesbitten sonra fakülte psikolojisini ve ona bağlı olan formel disiplini şöyle eleştiriyor: "Formel disiplin ise bu fakültelerin ayrı ayrı temrin vasıtasıyla, tıpkı egzer­sizle bir kasın kuvvetlendirilmesi gibi, kuvvetlendirileceğini ileri süren teoridir." "İdrâk etme, hatırlama ve muhakeme etme ayrı ayrı hareketler değildir. Tersine olarak, deneyime dayanan araştırmalar, zihin "fakültelerimizin" veya kabiliyetlerimizin bütün tepkilerimizde az veya çok olarak yer aldığını göstermektedir. Zihin kendini faal davranışlarda gösterir; her biri ayrı ayrı terbiye edilecek bölümlerden mü­teşekkil değildir." [53]

M. Akif Ersoy,

"İnmemiştir hele Kur'ân bunu hakkıyle bilin,

Ne mezarlıkta okunmak ne de fal bakmak için" [54] der.

Kur'ân, anlaşılmak ve gereği yapılmak için inmiştir. Kur'ân âyetleri üzerinde imâl-i fîkr etmek, hikmeti kavramak, hükümler arasındaki ilişkileri tesbit etmek bir zarurettir. Bu ise zihnî bir faaliyeti gerekli kılmaktadır. Ve­rimli bir zihnî faaliyet ise şüphesiz belli bir eğitime, belli bir disipline ihtiyaç gösterir. Bu sayede zihin güçlenir ye belli bir olgunluğa ulaşır. Bu nasıl olur? Cominius'a göre "insanı, bu dünyada meydana gelebilen herşey hakkında sağlam bir hüküm verebilecek hale getirmek ve onu zarar verici bir ha­ta işlemeden, verdiği hükümlerden anlayışlı bir şekilde faydalanabilecek hale getirmek kâfidir.”[55] Herbert Sorenson, zihnî disiplinden şunları anlıyor:

"Zihnî disiplin zihin güçler'inin eğitilip güçlendirilmesini ifâde eder. Bu anlayış tarzına göre bir konu doğru gözlemleme yeteneğini ve mantıkî dü­şünmeyi geliştiriyor, dikkat güçlerini kuvvetlendiriyor ve ge­nel zihin gücü kazanılmasına yarıyorsa yetiştirici bir değer taşıyor sayılır."[56] Başka bir ifadesinde Sorenson konuya da­ha da açıklık getiriyor. Ona göre zihnî disiplin "... zekânın muhakeme, tasarlama, tahayyül, algılama, dikkati bir noktada toplama güçlerinde artma doğuran eğitim ve disiplini ifâde etmektedir." [57]

J. Payot, zihin eğitiminden bahsederken diyor ki:

"... Kanaatimizce sağlam öğrenim vermek, hafızaları bir yığın kavramlarla doldurmak değildir. Önce, her öğrenim devre­sinde, mahdut bir alana inhisar eden özü öğretmektir; ama bilhassa okuma zevkini geliştirmek, düşünce gücünü, dikkat keskinliğini kuvvetlendirmek, gözlem yaptırmak, karışık şeyleri unsurlarına ayırmak, nesneler arasında derin farkla­rı, hatta benzerlikleri kavrama ihtiyacını uyandırmak ve her birimizde zamanın peşin hükümlerine karşı yiğitçe bir mu­kavemet yaratmaktır. " [58]

J.J. Ryan'a göre de zihin eğitimi "... zihnin düzenli dü­şünme, irâde, dikkat, algılama vb. melekelerinin belli özel konular üstünde çalışmakla eğitilebileceği ve etkilenebilece­ği anlamına gelmektedir." [59]

Yukardan beri verdiğimiz bilgiler ışığında uyanık, eği­tilmiş bir zihnin bizden ne istediği ile ilgili bir soruya şu ce­vabı verebiliriz:

Bir zihin, daha verimli çalışabilmek için, karmaşık bütünleri açıkça kavrayıp çözümlemek, bunları ya­parken serbestçe hareket etmesine imkân veren geniş bir kavrayış kolaylığı, göz alıcılığının, sathî ve çabuk dağılan bir ilginin ivedi hükmü aksine, düşünme, yani ilgi, dikkat ve ölçülü davranma alışkanlığı; uzak veya yakın, halde, geçmişte veya gelecekteki nesneler arasında süratli ilişkiler kurabil­me kabiliyeti; en önemli ile talî derecede olanı birbirinden çabucak ayırdedebilme yeteneği; olayların sebeplerini bulma ve neticelerini çıkarma kaygısı ve nihayet kontrol ihtiyacı duyma gibi, bilgi ve metod ister. [60]

Şunu hemen belirtelim ki eğitimci bir mucize adamı de­ğildir. Elindeki malzemeye, içinde bulunduğu şartlara göre başarılı olur veya olamaz. Eğittiği kimsede var olmayanı var edemez, mevcut kabiliyet ve yeteneklerini geliştirmeye çalı­şır. Her taştan mermer, her ağaçtan mobilya olamayacağı gi­bi her insandan da mütefekkir olamaz. Kur'ân-ı Kerim'de buyuruluyor ki, "De ki:

"Herkes yaratılışına göre davranır. Rabbiniz kimin en doğru yolda olduğunu bilir." [61]

Buradaki " kelimesine Sü...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar
« Posted on: 20 Nisan 2024, 18:13:17 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar rüya tabiri,Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar mekke canlı, Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar kabe canlı yayın, Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar Üç boyutlu kuran oku Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar kuran ı kerim, Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar peygamber kıssaları,Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlar ilitam ders soruları, Zihin Eğitimi İle İlgili Bazı Kavramlarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes