> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Orta Yol İlkesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Orta Yol İlkesi  (Okunma Sayısı 1828 defa)
07 Şubat 2011, 00:12:48
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 07 Şubat 2011, 00:12:48 »



13- Orta Yol İlkesi

 Kur'ân, ifrat ve tefrit dediğimiz iki türlü aşırılığı da kabul etmez. O, insan fıtratını esas almış, dengeyi kendisine ilke edinmiş bir kitap olarak orta yolu tercih eder. Çünkü "ifrat ve tefrit" adım alan aşırı tutum ve davranışlar insan psikolojisini önemli ölçüde etkilemek­tedir. [2032] Tutum ve davranışlardaki itidal fazileti, aşırılıklar ise rezileti doğurur. Meselâ, tevâzû ve vekâr bir fazilet olduğu halde bunların iki ucundaki zillet ve ki­bir rezîlettir. Bu itibarla Kur'ân, zihni eğitirken insan­daki temel güçlerin ifrat ve tefrit hallerini reddetmiş, insanlar için orta yolu tercih etmiştir. [2033]

Bir âyet-i kerimede şöyle duyurulmaktadır:

"Böy­lece sizi insanlara şâhid ve örnek olmanız için tam or­tada bulunan (vasat) bir ümmet kıldık..." [2034]

Ö. Nasûhî Bilmen, "ortada bulunan bir ümmet" sözünü, "Âdil, mutedil, ifrat ve tefritten berî (uzak), güzide bir ümmet" olarak açıklamaktadır. [2035] Gerçekten bu üm­met, bütün mânâlariyle vasat bir ümmettir..." diyen Seyyid Kutup merhum şöyle devam ediyor:

"Vasat bir ümmettir..." tasavvur ve itikadda. Ne sırf maddeye da­lar, ne de tamamen âhirete gömülür. Cesede bürünmüş bir ruh veya ruha sarılmış bir cesed gibidir. Güç ve kuvvetleri birbiriyle kaynaşmış bünyeye, her gıdadan hakkını tam olarak verir. Hayatın imtidâdı için çalıştığı kadar, manen terakki edip yükselmesi için de çalışır. İf­rat ve tefrite dalmadan şevk ve arzularını serbest bıra­kır...

"Vasat bir ümmettir..." düşünce ve şuurda. Tecrü­be ve marifet kapılarını kapamadığı gibi, bildiği ile de donup kalmaz. Her sese koşmadığı gibi, gülünç may­mun taklidi de yapmaz. Önce beraberindeki mefkure ve usûle sarılır, sonra fikir ve tecrübelerin neticelerine göz atar...

"Vasat bir ümmettir..." intizam ve insicamda... Hayatı tamamen hislerin ve vicdanın emrine terk etme­diği gibi, büsbütün tecziye usullerine de bırakmaz... Ce­miyet nizâmını teşrî ve tedip usulleriyle teminat altına alır...

"Vasat bir ümmettir..." alâka ve irtibatlarda... Ne ferdin şahsiyyetini ve temel dayanaklarını hiçe sayar, ne de onun şahsiyyetini cemiyet ve devletin şahsiyyeti içerisinde eritir. Aynı zamanda, ferdi, kendi menfaatini düşünen, hodbin ve tamahkâr biri olarak terk etmez... Ferdi cemiyete yardımcı kılan, cemiyete de ferdi himaye eden vazife ve mükellefiyetler takrir eder.

"Vasat bir ümmettir..." mekânda... Yerin göbeğin­de, Yeryüzünün orta bölgelerinde... Ve halen şu duru­muyla bütün insanlığı gözetleyerek şahadet vazifesini deruhte etmektedir. Sahip olduğu değerleri yeryüzü sa­kinlerinden esirgememekte, ruh ve fikir meyvelerini ci­hana neşretmektedir. Bu hareketi icra ederken de mad­desi ve mânâsı ortaklaşa çalışmaktadır.

"Vasat bir ümmettir..." zamanda... Kendisinden önceki beşeriyetin çocukluk merhalesini nihayete erdirip, kendisinden sonra da, beşeriyetin aklı rüşd çağını muhafaza eder. Tam orta noktada durup, beşeriyetin çocukluk çağlarından kalma evham ve hurafeleri silkip atar. Akıl ve beşerî duygulara meftun olmasını engelle­yip, peygamberler devrinden kalma ruhî miraslarıyle, devamlı gelişen aklî hazînelerini birleştirerek, ikisinin ortasında, doğru yolda yürütür." [2036]

Has kullarının meziyetlerinden bahseden yüce Al­lah, onların özelliklerinden birini şöyle açıklamaktadır:

"Onlar, sarfettikleri zaman ne israf ederler ne de cimri­lik; ikisi arasında orta bir yol tutarlar. " [2037]

Şu âyet-i kerimede aşırılara karşı Rasûlullah uya­rılmaktadır:

"Sen de sabah akşam O'nun rızasını iste­yerek Rablerine dua edenlerle birlikte sabret. Dünya hayatının (aldatıcı) süsünü isteyerek gözlerini onlar­dan kaydırma. Kalbini bizi zikretmekten gaflete düşürdüğümüz, kendi istek ve tutkularına (hevasına) uyan ve işinde aşırılığa gidene itaat etme." [2038]

Zaman zaman iyi niyetle de olsa müminlerin aşırı­lığa düşmesi, sınırı aşması mümkün mü? Onlar da be­şer olduğuna, onların da yanılmaları mümkün olduğu­na göre aşırılık seline kapılmaları her zaman için müm­kün ve muhtemeldir. Şu âyet de bunu isbatlamaktadır:

"Ey iman edenler, Allah'ın sizin için helâl kıldığı güzel şeyleri haram kılmayın ve haddi aşmayın. Şüphesiz Allah, haddi aşanları sevmez." [2039]

Öyle dindar ve iyi niyetli insanlar vardır ki, bun­lar, bedenî arzularının normal bir şekilde doyurulması­nı bile ruhî gelişmeye aykırı bulurlar. Bunlar, "...nefse eziyet etmeyi, benliği inkârı ve sürekli perhizi kendi başlarına fazilet kabul edip, bu türlü zühd yolları olmadan Allah'a yaklaşılamayacağını sanırlar. "[2040] Hz. Pey­gamberin ashabı arasında da bu tür kimseler çıkmıştır. Bunlar, gündüzleri daima oruç tutup, geceleri hiç uyu­madan ibâdet eder; et ve yağ yemez, kadınlara da yaklaşmazlarmış. Rasûlullah bunu öğrenmiş ve onları bu tür uygulamalardan menetmiş. Onun konuyla ilgili bir hutbesi şöyle:

"Bana böyle şeyler emredilmiş değildir. Nefsinizin de üzerinizde hakkı vardır. Bu yüzden oruç da tutun, yiyin de. Geceleri ibâdet ettiğiniz gibi uyuyun da. Ben bazı günler oruç tutarım; bazı günler tutmam. Et de yerim, yağ da (Benim sünnetim budur). Benim sünnetimi beğenmeyen benden değildir." [2041]

Rasûlullah bir başka hadislerinde şöyle buyurmak­tadır:

"Bazı insanlara ne oluyor da kadınları, güzel yi­yecekleri, uykuyu ve dünyanın daha başka güzel şeyle­rini kendilerine haram ediyorlar? Ben size rahipler ol­mayı öğretmedim. Benim öğrettiğim yaşama şekli ne kadınlardan uzaklaşmaya, ne et yememeye izin verir; ne de dünyadan el etek çekmeye. Kanun, nefsinizi disip­lin altına almak için orucu ve zühdden elde edilecek ya­rarlar için de cihadı öngörmüştür. Allah'a ibadet edin ve o'na hiçbir şeyi ortak tutmayın. Haccımzı ve umreni­zi yapın; zekâtı verin ve ramazan ayında da oruç tutun. Sizden önce helak olan insanlar kendilerine göre bir zühd yolu tuttukları için helak oldular. Böyle yaptıkla­rı için de Allah aynı şeyi kendilerine emretti. Şu anda manastırlarda gördükleriniz aynı türdendirler." [2042]

Rasûlullah bir defasında bütün vaktini ibadetle ge­çirerek uzun süre karısıyle cinsel ilişkiden vazgeçen bir sahabenin durumunu öğrenince onu çağırmış ve "Şim­di doğru karına git" diye emretmiş; sahabenin "oruçlu­yum" demesi üzerine yine "Orucu boz ve karına git" di­ye emrini tekrarlamıştır. [2043]

Bu ilkenin ışığında söylenecek şey şu:

İslâm eği­timcisi eğittiği kimseleri duygu, düşünce ve davranış planında itidal üzere eğitmeli, onların aşırılıklara sap­lanmasına fırsat vermemelidir.

Buraya kadar kaydedilmesini önemli bulduğumuz başlıca ilkeleri kaydettik. Şüphesiz, Kur'ân-ı Kerim'de başka ilkeler tesbit etmek de mümkündür. Fakat biz bunlarla yetiniyor, daha derinlere inmek istemiyoruz. Zaten bu çalışmamızda Kur'ân'a bir çerçeve çizmek gibi niyetimiz de yoktur. Bu çerçeveyi çizmek hem bizim bo­yumuzu aşar; hem de Kur'ân'ın i'câzı buna imkân tanı­maz. Zira her zaman söylediğimiz gibi Kur'ân, sahili ol­mayan bir okyanus gibidir. Bütün mekân ve zamanlara hitap etmesinin sebebi de budur.


 
[2032] Nihat Keklik, "İbn Sînâya. Göre Çocukta ve Gençlerde Mutedil Mizacın Şartları", Aydın Sayıh, İbn Sina Armağanı içinde, s. 250.

[2033] Suad Yıldırım, Kurrân-ı Kerim, s. 193.

[2034] Bakara: 2/143.

[2035] Ömer Nasûhî Bilmen, Kur'ân-ı Kerim'in Türkçe Meâl-i Âlîsi ve Tefsiri, c. I, s. 137.

[2036] Seyyîd Kutup, fi Zilâli'l-Kuran, c. I, s. 274, 275.

[2037] Furkan: 25/67.

[2038] Kehf: 18/28.

[2039] Mâide: 5/87.

[2040] Mevdûdî, Tefhîmu'l-Kur'ân. c. I, s. 507.

[2041] Müslim, Nikah, 1; Ahmed b. Hanbel. Müsned, c. III, s. 241.

[2042] Suyutî, ed-Dürrü'1-mensûr, c. II, s. 308.

[2043] Suyutî, ed-Dürrü'1-mensûr, c. II, s. 308.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Orta Yol İlkesi
« Posted on: 19 Nisan 2024, 03:25:40 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Orta Yol İlkesi rüya tabiri,Orta Yol İlkesi mekke canlı, Orta Yol İlkesi kabe canlı yayın, Orta Yol İlkesi Üç boyutlu kuran oku Orta Yol İlkesi kuran ı kerim, Orta Yol İlkesi peygamber kıssaları,Orta Yol İlkesi ilitam ders soruları, Orta Yol İlkesiönlisans arapça,
Logged
26 Ocak 2019, 07:13:07
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #1 : 26 Ocak 2019, 07:13:07 »

Esselamu aleyküm İfrat ve tefrit insanın iki düşmanıdır Her ikisi de insanın maddi ve manevi yaşamına zarar verir Ancak insan Kur an yolundan ayrılmazsa gerçek huzura o zaman kavuşur Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

26 Ocak 2019, 18:58:53
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #2 : 26 Ocak 2019, 18:58:53 »

Esselamu aleykum. Rabbim razı olsun paylasimdan kardeşim. ..
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes