> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Zafer
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Zafer  (Okunma Sayısı 1310 defa)
25 Mart 2011, 23:48:18
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 25 Mart 2011, 23:48:18 »



Zafer

 A) Zafer Karşısında Münafıkların Bocalamaları:

 "Sizin başınıza gelecekleri gözleyenler, Allah'tan size bir zafer (fetih) gelirse, 'sizinle beraber değil miydik?' der­ler. Ama Allah, kıyamet günü aranızda hüküm verir. Al­lah, inkarcılara, inananlar aleyhinde asla fırsat vermeye­cektir."[1187]

Âyetin sonundaki duyuru, tamamen manevî/ruhî bir içeriğe sahiptir, hayatın değişkenlik gösteren maddî şart­larına uygulanamaz. Zira, "inkarcılar" bazan şanslı günle­rinde olabilirler, dolayısıyla mü'minler üstünde geçici bir üstünlük sağlayabilirler.[1188]

Münafıklar, yahudi ve hristiyanların hayat tarzlarını taklide çalışarak, iyi niyetlerini gösterme yarışına girerler:

"Kalplerinde hastalık olanların 'Bize bir felaket gelme­sinden korkuyoruz' diyerek, onlara (kitap ehline) koştuğu­nu görürsün. Ama Allah, bir zafer (fetih) verir veya katın­dan bir emir getirirse kalplerinde gizlediklerine içleri ya­nanlara dönerler."[1189]

 B) Sadık Müminlerin Zaferi:

 "İşte bu, Allah'ın inkarcıların düzenini zayıflatıp yok etmesidir. Zafer istiyorsanız, alın görün işte zaferinizi (peygambere karşı gelmekten/günahtan) vazgeçerseniz, sizin iyiliğinize olur. Yok tekrar dönerseniz, biz de döneriz. Topluluğunuz kalabalık da olsa, size hiçbir fayda vermez. Allah, inananlarla beraberdir."[1190]

Bu âyetteki  hitabın mü'minlere mi, yoksa müşriklere mi yönelik olduğu müfessirler arasında tartışmalıdır. Her iki yoruma da elveriş­liliği sağlayan unsurlar,  "fetih" (zafer/karar)  "fie" (or­du/topluluk) ve biraz ikincil de olsa "neud" (vaadden döneriz/tekrar bozguna uğratırız) sözcükleridir. Ancak âyetin bağlamına, özellikle önceki âyetlere bakılırsa, hita­bın nıü'minlere yönelik olduğu belirginleşir.

Âyetin mü'minlere hitap ettiği benimsenirse, inananlar inançlarına ve doğru yoldaki eylemlerine sadık kaldıkları sürece, Allah'ın onlarla birlikte olacağı; onlar gerçek mü'minler olmadıkça, gelecekte ne kadar büyük topluluk­lar oluştururlarsa oluştursunlar, güçsüz ve mukavemet­siz kalacakları yolunda müslümanlara bir uyarı duru­munda olduğu anlaşılır.[1191]

Âyetteki fetih sözcüğü, ayrıca, "zafer, karar ve iyilikler" olarak da yorumlanmıştır. Buna göre, "bunları istiyorsa­nız, peygamberin gelişiyle onlara kavuşmuş bulunuyorsu­nuz" anlamı ortaya çıkar.[1192]

"Doğrusu biz sana apaçık bir fetih (zafer) sağlamışızdır."[1193]

 C) Yakın Zafer (Fethun Karîb):

 Allah, peygambere bağlılığını kanıtlayan ve pekiştiren mü'minlere, yakın bir zafer (fethun karib) vadetmiştir:

"Andolsun ki Allah inananlardan, ağaç altında sana el verirlerken, hoşnut olmuştur. Gönüllerinde olanı da bil­miş, onlara güvenlik (sekînet: iç huzur) bahşetmiş, yakın­da gerçekleşecek bir zafer (fethun karib) ve ele geçirecek­leri bol ganimetlerle ödüllendirmiştir. Allah, güçlü ve bil­gedir."[1194]

Birçok müfessir, bu zaferin, Hudeybiye Antlaş­masından birkaç ay sonra meydana gelen Hayber'in fethiyle bağlantılı olduğunu belirtir. Ama aslında burada kastedilen anlamın daha geniş olması kuvvetle muhte­meldir; yani hicri 8. yılda Mekke'nin kansız bir şekilde fet­hedilmesi, İslamın bütün Arap Yarımadası'nda üstünlük sağlaması ve nihayet, Hz. Peygamber'in halifeleri döneminde İslam birliğinin olağanüstü genişlemesi.[1195]

"(..) Allah, sizin bilmediğinizi bilir. Size, bundan başka, yakın zamanda bir fetih verecektir."[1196]

Buradaki fetih de, yukandaki âyette yer alanla bağlantılıdır.

Fetih, Allah yolundaki harcamaların erdemlilik ayracı­dır:

"Göklerin ve yerin mirasçısı Allah olduğu halde. Allah yolunda niçin sarfetmiyorsunuz? İçinizden fetihten önce sarfeden ve savaşan kimseler, daha sonra sarfedip sava­şan kimselerle bir değildir, berikiler daha üstün derecede­dirler. Allah, hepsine en güzeli (cenneti) vadetmiştir. Al­lah, işlediklerinizden haberdardır."[1197]

Buradaki fetih, müslümanlann hâlâ zayıf ve geleceklerinin belirsiz olduğu bir zamanda, Mekke'nin hicri 8. yıldaki fethi olarak yo­rumlanmıştır. Ancak, daha geniş bir çerçevede düşünüle­rek, "zor ve sıkıntılı zamanlar" olarak anlaşılması daha uygun görünüyor.

"Ey inananlar! Sizi can yakıcı bir azaptan kurtaracak, kazançlı bir yolu göstereyim mi? Allah'a ve peygamberine inanırsınız. Allah yolunda, mallarınızla ve canlarınızla cihad edersiniz. Bilseniz bu, sizin için, en iyi yoldur. Böyle yaparsanız, Allah günahlarınızı bağışlar. Sizi içlerinden ır­maklar akan cennetlere, Adn cennetlerinde hoş yerlere koyar. Büyük kurtuluş işte budur. Bundan başka, sevdi­ğiniz bir şey daha var: Allah katından bir yardım ve yakın bir zafer (nasrun minellah ve fethun karib). İnananları müjdele. Ey inananlar! Allah'ın dininin yardımcıları olun (..)."[1198]

Müfessirler, bu zafer vaadini, müslümanlann sa­vaşla gelen fetihlerinin bir öngörüsü olarak değerlendirir­ler. Ama bunun, Kur'an mesajının manevî zaferini ve da­ha önce onu anlamamış olanlar arasında hızla yayılması­nı kastettiği ihtimali daha kuvvetlidir.[1199]

 D) Zafer (Nasr) Sûresi:

 Mina'da Hz. Peygamber'in hicrî 10. yılın Zilhicce ayın­da gerçekleştirdiği Veda Haccı sırasında, yani, vefatından yaklaşık iki ay önce nazil olan bu sûre, kesinlikle onun insanlığa duyurduğu son tam sûredir. Bir gün önce, "si­zin dininizi tamamladım" (Maide, 5/3) âyeti inmişti. Hz. Peygamber'in Nasr sûresi'nin nüzulünden sonra aldığı tek vahiy, Allah'a dönüşü ve hesap görülmesini hatırlatan Ba­kara 2/281 âyeti olmuştur.[1200]

Sûre, mü'minleri sayıca çoğalsalar bile, Allah'ı unut­mamaya çağır:

"Allah'ın yardımı ve zafer (fetih) günü gelip, insanların Allah'ın dinine akın akın girdiklerini görünce, rabbini öve­rek teşbih et, ondan bağışlanma dile. O, tevbeleri daima kabul eder."[1201]

Buradaki fetih sözcüğü, yardım, zafer, ka­rar ve Allah'ın açımladığı bilgiler anlamlarına ihtimallidir.[1202]


[1187] Nisa, 4/141.

[1188] Bkz. Muhammed Esed, age. 1/172(157).

[1189] Maide, 5/52. Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayınları: 501.

[1190] Enfal, 8/18-19.

[1191] Muhammed Esed, age, 1/325 (21).

[1192] Râgıp el-Isfahâni, age, 558.

[1193] Fetih, 48/1. Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayınları: 501-502.

[1194] Fetih, 48/18-19.

[1195] Muhammed Esed, age, 3/1048 (22).

[1196] Fetih, 48/27.

[1197] Hadîd, 57/10.

[1198] Saf, 61/10-13.

[1199] Muhammed Esed, age, 3/1145 (13). Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayınları: 502-503.

[1200] Muhammed Esed, age, 3/1317.

[1201] Nasr, 110/1-3.

[1202] Râgıb el-Isfahânî, age, 557. Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayınları: 504.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Zafer
« Posted on: 24 Nisan 2024, 09:57:57 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Zafer rüya tabiri,Zafer mekke canlı, Zafer kabe canlı yayın, Zafer Üç boyutlu kuran oku Zafer kuran ı kerim, Zafer peygamber kıssaları,Zafer ilitam ders soruları, Zaferönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes