> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Tedriç İlkesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Tedriç İlkesi  (Okunma Sayısı 4461 defa)
07 Şubat 2011, 00:15:00
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 07 Şubat 2011, 00:15:00 »



12- Tedriç İlkesi

 İnsanın diğer yetenekleri gibi aklî yetenekleri de sınırlıdır. O, herşeyi algılama gücüne sahip değildir. Algılayabileceği bazı şeyleri de bir zaman içinde algıla­mak durumundadır. Ondan herşeyi birden algılayıp öğrenmesini istemek onu tanımamak demektir. Bir za­man içinde algılayabileceği şeylerde bile onun zorluk çekebileceğini, zaman zaman sıkılıp, bunalabileceğini düşünmek gerekir. Bu itibarla gerek öğrenme, gerek öğretme süresinde onun bu gerçeğini, yani gücünün sı­nırsız olmadığını düşünmek lazımdır. Bu da eğitimde tedriç ilkesini gündeme getirir.

Tedrîc, bir insanı bir nesneye derece derece, teenni ile vardırmak, yakınlaştırmak anlamında kulla­nılmaktadır.[2008] Eğitimde ise kime, neyi, ne kadar za­manda vermeyi ifade eder. Modern eğitimde bu gerekçe ile çocukların zihinsel gelişmelerine göre sınıflar teşkil edilmiş, her sınıfın bünyesine uygun programlar oluş­turulmuştur. Her eğitim kurumunda, aynı yaş grubun­da bulunan, genellikle aynı zihinsel, duygusal ve fizik­sel özellikler gösteren insanlar, belli sayıda, özellikle 30-40 kişilik gruplar halinde bir araya getirilerek eğiti­me tâbi tutulurlar. [2009]

Bir programın başarılı olmasının en önemli şartı, onun psikolojik temellere dayanmasıdır. Bu psikolojik temellerden biri de eğitim programındaki konuların, eğitime tâbi tutulacak kimselerin gelişim özelliklerine uygun olmasıdır. Memleketimizde ilkokul programı 7-12, ortaokul programı 12-15, lise programları ise 15-18 yaş gruplarına göre hazırlanmıştır. Bu, onların fiziksel, psikomotor, duygusal, sosyal, cinsel ve zihinsel gelişimleri dikkate alınarak hazırlanmıştır. [2010]

İnsan gerçeğinden hareket eden Kur'ân-ı Kerim tedrîc ilkesini esas almıştır. Bunu, onun 23 yıllık bir süreç içinde insanlara ulaşması olayında gördüğümüz gibi, kendi ifadelerinde ve uygulamalarında da görmek­teyiz. [2011]

Bilim adamları Kur’ân’ın tedricen inmesine delil olarak şu âyetleri göstermektedirler. [2012]

"Kur'ân'ı, in­sanlara ağır ağır okumak için, bölüm bölüm indirdik ve onu gerektikçe indirdik." [2013]

"İnkâr edenler, "Kur'an ona bir defada indirilmeliydi" derler. Oysa biz onu böy­lece senin kalbine yerleştirmek için azar azar indirir ve onu ağır ağır okuruz.” [2014]

Kur’ân’ın indirilmesini ifade etmek için" yerine kelimesinin kullanılması da onun tedricen indiğine işaret etmektedir. Çünkü lügat âlimleri tenzil kelimesini tedricen inmeler için kullan­maktadırlar. [2015] İnzal ise daha genel bir mânâ ifade et­mektedir. Elmalılı, bu kelimeleri izah ederken şunları zikrediyor: "Tenzil ve inzal indirmek demek ise de tenzil teksir ifade eder. Onun için birden indirmeğe inzal, ceste ceste birçok defalarda indirmeğe tenzil de­nilir. [2016]

Kur'ân'ın tedricen inmesinin şüphesiz birçok hik­meti vardır. Bunların başta gelenlerini şöylece toparla­mak mümkündür:

1- Rasûlullah'ın kalbinin tesbit ve takviyesi. Rasûlullah, peygamberlik görevi­ni yerine getirmek için insanları hakka davet ediyor; onun daveti hüsn-i kabulle karşılandığı gibi büyük, şid­detli ve sarsıcı tepkilerle de karşılanıyordu. Peygambe­rin bu tepkiler karşısında kalbinin tesbit ve takviyesi gerekiyordu. İşte bundan dolayı belli zaman aralıklariyle vahiy geliyor, peygamberden sabretmesini istiyor, Allah'ın kendisine kefil olduğunu bildirerek teselli edi­yor, bir gün zafere ulaşacağını müjdeliyordu. [2017]

2- Kur'ân'ın hıf zedilmesini ve an­laşılmasını kolaylaştırmak. Kur'ân, ümmî bir peygambere ve ümmî bir ümmete gelmiştir. Bu itibarla okumasını yazmasını bilmeyen bir ümmet için Kur'ân'ın bir defada ezberlenmesi, anlaşılması, âyetlerinin üzerinde düşünülmesi kolay bir iş değildir. Bu sebeple onun parça parça idrâk edilmesi eğitim-öğretim açısından önemlidir. Kur'ân da öyle indirilmirtir. [2018]

3- Kur'ân'ın tedricen indirilmesi onun kabulünü kolaylaştırmaya ve çabuklaştırmaya matufdur. Şayet toplu olarak indirilmiş olsaydı içinde taşıdığı birçok emir ve yasaklardan dolayı anormal bir tepkiyle karşılaşabilir, insanlardan birçoğunun onu reddetmesine sebep olabi­lirdi. Buhari, Hz. Aişe'den şöyle bir söz nakletmiştir: "Kur'ân'dan ilk inen, cennet ve cehennemden bahseden mufassal sûrelerden biridir. Nihayet insanlar, İslâm'a dönüp (ona ısınınca) helal ve haramla ilgili âyetler in­meye başladı. Şayet ilk olarak "içki içmeyin" emri indirilmiş olsaydı, "içkiyi asla terketmeyiz", şayet "zina et­meyin" emri indirilmiş olsaydı "zinayı asla terketmeyiz" diyeceklerdi. [2019] Suphi Salih, zina yasağının tedriçle il­gisi olmadığını belirterek şunları söylüyor: "İslâm’ın her ne kadar teşrîde tedrice ve Kur'ân âyetlerinin taksit taksit inmesine önem verdiği açık ise de ihtiyaç anında açıklamayı tehir etmekle teşriin tedricini birbirine ka­rıştırmaya müsamaha etmez. Allah, helâl ve haram ile emir ve nehîy ile ilgili pek çok hükmü geciktirmiştir. Lâkin onu açıklamaya dilediği zaman hükmünü bir defada açıklamış ve onda tedrice yer vermemiştir." [2020] Suphi Salih'in ifadelerinden anlaşılan tedricin her ko­nuda yürürlükte olmadığıdır.

Namazın sabah akşam iki vakitle başlaması, bugünki şekliyle hicretten bir sene önce farz kılınması, müslümanların ilk zamanlarda sadaka ve orucun çeşitli şekilleriyle karşılaşmaları, günümüzdeki zekât ve oru­cun nihâî şekilleriyle ancak hicretten bir sene sonra farz kılınması ve nihayet içki ve kumarın üç defada ya­saklanması Kur'ân'daki tedrice işaret olarak kabul edi­lebilir. Suphi Salih bunları daha değişik bir değerlen­dirmeyle "ihtiyaç zamanına kadar açıklamayı erteleme" şeklinde yorumluyor, tedricin içki, kumar gibi gelenek­lerle ruhî hastalıklarda ve esirleri köle edinme gibi içtimaî ve devletler hukuku alanlarında söz konusu ol­duğunu savunuyor. [2021]

Kumar ve içkinin yasaklanması tedriç ilkesinin uygulandığı çarpıcı bir örnektir. Birinci âyette şöyle buyurulmuştur:

"Sana içki ve kumarı sorarlar. De ki: "Onlarda hem büyük günah, hem insanlar için fayda­lar vardır. Günahları ise faydalarından büyüktür." [2022]

Bu âyetle konu gündeme getirilmiş, müslümanların dikkatinin kumar ve içki üzerinde yoğunlaşması sağ­lanmış, yasağa doğru ilk adım atılmıştır. İkinci adımda şöyle bir ifadeyle karşılaşıyoruz:

"Ey iman edenler, siz sarhoşken, ne söyleyeceğinizi bitinceye kadar namaza yaklaşmayın." [2023]

Bu âyetle çember daraltılmış, kısmî yasak başlamıştır. Beş vakit namazdaki zaman aralık­larını düşünürsek bu illete mübtela olanların alkol kul­lanma imkânları hayli daraltılmış demektir. Yavaş ya­vaş içkiyi terke bir hazırlık başlamıştır. Üçüncü safha­da ise yüce Allah kesin bir ifadeyle içkiyi ve kumarı ya­saklamıştır:

"Ey iman edenler, içki, kumar (tapmaya mahsus), dikili taşlar, fal okları ancak şeytanın ame­linden birer murdardır. Onun için bun(lar)dan kaçı­nın ki kurtuluşa eresiniz." [2024]

Bu âyetle içki ve kumar kesin olarak yasaklanmış, bir sonraki âyette de gerekçe zikredilmiştir. Kur'ân'ın önemli bir özelliği verdiği her emrin, koyduğu her yasağın gerekçesini anlatmak, mu­hatabının konu ile ilgili itminan bulmasını sağlamak­tır.

4- Kur’ân’ın tedricen indirilmesinin bir başka hik­meti, onun Allah katından geldiğini, Allah kelâmı olduğunu    göstermektir. [2025]

Kur'ân, yirmi seneden fazla bir zaman içinde, muhtelif zaman araliklarıyle âyet veya âyetler halinde Rasûlullah'a tedrici bir yolla ulaşmış, içinde hiçbir çe­lişki bulunmayan, gerek üslûp ve mânâ bakımından, gerek düzen ve tertip bakımından insanları âciz bıra­kan bir tenasübe sahip ilâhi bir kitaptır. Onun, bu özel­likleriyle Hz. Muhammed'in veya bir başkasının kelâmı olması mümkün değildir. [2026]

Bu kadar süre içinde parça parça gelen bir kitabın olağanüstü bir düzen ve tertibe sahip olması onun Al­lah katından geldiğini göstermektedir. Aksi halde içinde bir çelişkinin bulunması gerekirdi. Allah, buna işaretle şöyle buyurmaktadır:

"Kur'ân'ı, durup düşünmü­yorlar mı? Eğer o, Allah'dan başkasından gelseydi on­da çok aykırılıklar (çelişkiler) bulurlardı." [2027]

Çünkü harflerinde, kelimelerinde, cümlelerinde, sûrelerinde hülâsa onun bütün cüzlerinde i'câzına delâlet eden ola­ğanüstü bir uyum sözkonusudur. [2028]

Tedricin bu saydıklarımızdan başka, zaman içinde ortaya çıkan sorulara cevap verme, muannidlere mey­dan okuyarak icazını gösterme ve başka birçok hikmet­leri vardır. Bizim için bu kadar yeterlidir. [2029]

Eğitim-öğretim etkinliklerinin dayandığı iki esas vardır ki bunlardan birincisi talebenin zihnî seviyesine riâyet etmek, ikincisi de onların aklî, ruhî ve bedenî güçlerini doğruya yöneltmektir. [2030] Kur'ân tedrîc ilke­siyle bu iki esasa uyduğunu göstermiştir. O, irşad faali­yetinde kolaydan zora, tatlıdan serte, hoşgörü ve aftan tecziyeye doğru tedrîcî bir yol takip etmeyi ilke ittihaz etmiştir. [2031] O, çok yönlü bir tedrîc ilkesine sahiptir.


[2008] Firûzâbâdî, Kamus Tercümesi, çev: Müt. Asım Efendi, İstanbul 1305 h., c. I s. 307, "Tedriç" md.

[2009] İzzettin Alıcıgüzel, a.g.e., s. 188.

[2010] N. Kemal Önder, a.g.e., s. 68.

[2011] M. F. Bayraktar, a.g.e., s. 33; Mennau’l-Kattân, Mebâhis fi u'lûmi'l-Kur'ân, s. 101.

[2012] Muhammed Abdülazîm ez-Zerkânî, Menâhilü'l-irfan fi ulûmi'l-Kur'ân Mısır 1943, s. 45.

[2013] İsrâ: 17/106.

[2014] Furkan: 25/32.

[2015] Mennâu'l-Kattan, a.g.e., s. 101.

[2016] Elmalılı, Hak Dini Kuran Dili, c. V, s. 3561.

[2017] İlgili âyetler için bk. En'âm: 6/33, 34; Âl-i İmrân: 3/184; Ahkaf: 46/35; Müzzemmil: 73/10, 11; Hûd: 11/120, Yâsîn: 36/76; Yûnus: 10/6...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Tedriç İlkesi
« Posted on: 20 Nisan 2024, 08:32:16 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Tedriç İlkesi rüya tabiri,Tedriç İlkesi mekke canlı, Tedriç İlkesi kabe canlı yayın, Tedriç İlkesi Üç boyutlu kuran oku Tedriç İlkesi kuran ı kerim, Tedriç İlkesi peygamber kıssaları,Tedriç İlkesi ilitam ders soruları, Tedriç İlkesiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes