> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri  (Okunma Sayısı 7556 defa)
16 Eylül 2011, 18:53:44
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 16 Eylül 2011, 18:53:44 »



Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri

Şarap hakkında yasaklama emri gelmeden önce sahabîlerden bir kısmı sarhoş oldukları halde yatsı namazına durmuşlardı ki onlara imam olan zat, “Kâfirûn» süresindeki “lâ âbudu ma tâbudun» (sizin ibadet ettiklerinize ben ibadet et­mem) Ayetini sarhoşluğun gafletiyle “âbudu ma tâbudun» (sizin ibadet ettiklerinize ben ibadet ederim) şeklinde hata­lı okumuştu. Bunun üzerine Nisa Sûresinin meali (sarhoş ol­duğunuz halde namaza yaklaşmayın 43.) olan ayeti (**) indi. Bundan sonra ise Müslümanlardan şarap içmeye devam eden­ler, yatsı namazlarını kıldıktan sonra içmeye başlmışlardı.
Hz. Sa'd İbni Ebi Vakkasın, oğlu Mıs'ap, babasından şu­nu rivayet eder ve babam dediki der :
“Muhacirlerden birisi bana “gel sana yemek ve şarap ik­ram edeyim» dedi. Bu da'vet, şarabın haram kılınmasından önceydi. Ben onun bostanına gittim. Yanlarında boğazlanmak üzere bir deve bir de şarap küpü vardı. Onlarla yedim içtim. Aramızda, geçmiş hatıralardan konuşuyorduk. Ben, muhacir­ler (Mekkeliler) Ansardan (Medinelilerden) daha hayırlıdır de­dim. Medinelilerden orada bulunan biri, devenin çene kemiği ile benim burnuma vurdu. Ben de Resülüllâha onu şikâyet et­tim. Ondan sonra şarabı haram kılan Ayet indi» Bu Hadisi Şerifi Müslim, Ebî Hayseme'den rivayet eder. [130]
Şarabın Haram kılınmasına ait bir sebebi de, Hz. Ali (r.d.) bildiriyor :
“Bedir gazasında alman ganimetlerden nasibime yaşlı bir deve düşmüştü. Resülüllâh da bana, kendine ait beşte bir­den de bir yaşlı deve hediye etmişlerdi. Ben Resülüllâhın kızı Fatma ile ev kurma hazırlığmdaydım. Kayınka' kabilesinden nakışçı bir kişiyi benimle gelsin diye de hazırlamıştım. Bu­nun için boya otu satın almak üzere kuyumculara gittim. Maksadım, düğünüm için o kişinin bana yardımcı olmasıydı. Bu arada semer, ip ve saire ne varsa hepsini develerle bir­likte Ensardan bir kişinin evi yanına bırakmış gitmiştim.
Dönüp develeri almağa geldiğimde, gözüme de inanamıyacağım bir manzara ile karşılaştım. Develerin ikisinin de koltuk altlarından etler alınmış ve bağırsakları yarılarak ci­ğerleri sökülmüştü. Bunu kim yaptı dedim? Bana “onu Hamza yaptı, şimdi de Ansardan Kayne denilen bir şarkıcı kadın­la ve arkadaşlarıyla içki içiyor. İşte o, kılıcıyle develerin bö­ğürlerinden etler aldı, ciğerlerini söktü, bağırsaklarını dışarı döktü» dediler.
Ben Resülüllâha gittim, yanında Zeyd Bini Harise vardı. Resüîüllâh, başıma geleni bilricesine bana “sana ne oldu» de­di. Ben de durumu olduğu gibi Resülüllâha anlattım. Kafta­nını istedi ve Hamzanm bulunduğu eve doğru yürüdü, ben de Zeyd Bini Harise ile beraber onun izini ta'kıbettik. Hamzanın bulunduğu evin kapusuna gelince izin istedi, içeri gir­mek için izin aldı. İçeri girince Hamzayı şaraplanmış (sarhoş) bulduk. Resülüllâh, Hamzayı yaptığı bu işinden ötürü kınadı. Hamzanın gözleri sarhoşluktan kızarmıştı. Hamza, Resülüllâ­ha baktı ve gözlerini kaldırıp onun yüzüne çevirdi ve “siz kimsiniz babamın köleleri» dedi. Resülüllâh onun çok sarhoş olduğunu anladı ve üzüntü içinde geri döndü,o çıktı, biz de çıktık»
Bu vakayi Buharî, Ahmet Bini Salihten rivayet etmiştir. Şarabın haram olduğunu bildiren Ayetin inmesine işte bu olay sebeptir [131]
Özetle ifade edelim ki, şarap hakkında inen ve mealleri yukarda yazılı bulunan Bakara Sûresinin 219. Ayetiyle Nisa Sûresinin 43. Ayetinde, şarabın içlimesine ait müsamahakâr hükümler, yine yukarda meali yazılan Maide Sûresinin 90 ve 91. Ayetleriyle nesholmuşlar, şarabın içilmesi, her ne suretle olursa olsun ticareti ve hatta hibe edilmesi bile yasaklanmış­tır.    .
Nitekim İmam Alımed, İbni Ömerden naklen rivayet eder ki; Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuşlardır :
“- Şarap, on cihetten lanetlenmiştir. Şarabın kendisi, onu içmek, kadehini dağıtmak, satmak, satınalmak, üzümünü sıkmak, sıktırmak, taşımak, taşıtmak ve onun yüzünden ka­zanılan parayı yemek.»
Yine İmamı Ahmedin rivayet ettiği bir Hadiste, Peygam­ber Efendimizin zamanında şarap ticareti yapan Keysan, Şam­dan getirdiği şaraptan bir tulum doldurrup Peygamberimize hediye getirmiş ve
- Ya Resülüllâh, saha çok  iyi bir şarapla geldim,  de­mişti. Peygamber Efendimiz ona,
- Ya Keysan! Sen Şama döndükten sonra şarap haram kılındı, buyurup bu hediyeyi kabul etmeyince Keysan,
- Öyleyse bunu satarım, demişti. Bunun üzerine de Pey­gamberimiz,
- Şarabın bedelini alıp yemek te haram oldu, buyurdu. Artık bu defa Keysan, şarap satılan sokakta olan şarap kablarını, ayaklarından tutup hemen döktü. [132]
18- “Sana hangi şeyi nafaka vereceklerini de soruyor­lar. Deki: -ihtiyacınızdan artanı (verin) Allah size böylece ayetlerini (güzelce) açıklar. Olur ki, Dünya ve Ahiret hususların­da iyice düşünürsünüz [133]
Zekâtı farz kılan ayet gelmeden önce müslümanlar, ken­dilerine geçinmek için yeter derecede olanın fazlasını fakirlere vermekle mükellef tutulmuşlardı. Kendilerine, ihtiyaçlarından bir şey artmıyor, mal biriktiremiyorlardı. Tabii bu hal, Müslümanlara ağır geliyordu.[134] Sonra bu uygulama, meali altta yazılı ayetle değişmiş, yani nesholmuş ve alınacak mikdarlar, Peygamber Aleyhisselam tarafından, mallara göre, nisbetlere bağlanarak tahsili (zekât olarak) emrolunmuştur. [135]
“Onların mallarından öyle bir sadaka al ki, bununla on­ları (günahtan) temizleyesin (mal ve sevaplarını) bereketlendiresin ve onların üzerine du'a eyle, senin du'an onlar için (tatmin edici bir) sükûnettir. Allâhu Taâlâ (her şeyi) işitendir, bilendir.» [136]
19- “Ey mu'minler) İman edene kadar, Allâhu Taâlâya ortak koşan kadınlarla evlenmeyin. İman eden bir cariye, Al­lah'a ortak koşan bir (hür) kadından, çok hoşunuza gitse dahi, elbet daha hayırlıdır.»[137][138]
 
Bu Ayetin İniş Sebebi
 
Abdullah İbni Abbastan rivayet olunur ki bu Ayet, Abdullah İbni Revaha hakkında indi. Onun  kara  bir cariyesi  vardı. Bir gün ona kızarak tokat vurdu. Sonra bu hareketini Peygamber Aleyhisselama haber verince Peygamber ona “na­sıl bir kadındır o ya Abdullah?» dedi. Abdullah “Ya Resülül­lâh, oruç tutar, namaz kılar, güzel abdest alır, Allah'ın birliğine ve senin de Resul olduğuna şenadet eder» der. Peygam­ber ona “Ya Abdullah, o mu'min bir kadındır» der. Abdullah “seni hak peygamber gönderen Allah'a yeminederim, onu azad edip, nikâhlıyacağım» der ve onu nikâhlar. Ama Müslümanlardan bir takım insanlar, cariyesi ile nikahlandı diye onu ayıplamaya başlamışlardı o sıra, hasep ve esaletleri sebebiy­le Allah'a ortak koşan kadınlarla evlenmeye bir temayül da vardı. Sonra meali üstte yazılan ayeti kerime indi [139]
Bakara Sûresinin, üstte meali yazılı 221 sayılı Ayeti Keri­mesinde, nesih suretiyle değişiklik yapan, yâni kitap ehli olan gayri müslim kadınlarla evlenmeye müsaade eden Ayetin mea­li şerifi şudur :
“Bu gün size iyi temiz (ni'metler) halal kılındı. Kendile­rine kitap verilenlerin (Yahudi, Hıristiyan) yiyeceği de size halal oldu, sizin yiyeceğiniz de onlara helal oldu. Mehirlerini onlara verdiğinizde, zina etmemek, gizli dost da tutmamak üzere, mu'min kadınların, sizden önce kendilerine kitap gel­miş kadınların, hür ve afiflerini nikahlamanız da keza size halal kılındı» [140]
Abdullah İbni Ömerden gayri tefsirciler, Maide Süresin­deki bu Ayetin, Bakara Süresindeki 221 sayılı Ayeti Kerime­yi neshederek ta'dil ettiğine kaildirler. İbni Ömere göre, Ba­kara Sûresinin bu ayeti muhkemdir, mensûh değildir. Mensûh olan ise, meali üstte olan (Maide 5) Ayetidir. Ama İbni Ömeri destekliyen bir tek kişi yoktur.[141] Ancak “İmamiye» (şiî) ve “Zeydiye» mezhepleri de, Abdullah İbni Ömer gibi düşünmek­te, Müslüman olmayan kadınlarla asla evlenmemektedirler. Esasen Cumhüri Ulema ve bu arada dört mezhep, Maide Sûre­sinin 5. Ayeti kerimesinden istidlal ederek, kitap ehli olan na­muslu kadınlarla müslümanlarm evlenmesini caiz görmüşler­dir. [142]
Kitap ehli olan namuslu kadınlarla Müslümanlarm evlen melerini caiz gören cumhuri ulemanın uayaıvıJdarı şunlar­dır.
A- Kur'anda Allah'a ortak koşanlar denince bundan, kitap ehli değil de putperestler kasdedilmektedir. Nitekim Ba­kara Sûresinin 105. Ayetin mealinde “Size Rabbinizden hiç bir hayır indirilmesini, kitap ehli olan kâfirler de istemez, Allah'a ortak tanıyan) müşrikler de» buyurulmaktadır. Bu Ayette, ki­tap, ehli ayrı gösterilmiş, müşrikler ayrı bir zümre olarak bildirilmiştir.
B- Katade bu Ayetin tefsirinde, müşrikât (Allah'a ortak koşan kadınlar) dan, kitap ehli olanlar değil, o günün Arap putperestleri kasdedilmiştir, der.
C- İbni Ömerin dediği şekilde. Bakara Süresindeki 221. Ayetin, Maide Süresindeki 5. Ayeti neshetmiş bulunması müm­kün değildir. Zira, Bakara Sûresi, Medine'de inen ilk Sûredir. Maide Sûresi ise, Medine'de inen en son sûrelerden birisidir. Önceden inen bir ayetin, sonradan inen bir ayeti neshetmesi mümkün olmaz.
D- Hüzeyfetül Yamanı, bir Yahudi kadınla evlenmişti. Halife Hz. Ömer ona bir mektup yazarak, bu kadını terketmesini istemişti. Bunun üzerine Hüzeyfe Hz. Ömere mukabil bir mektup yazarak “Ya Ömer, bu kadının bana haram ol­duğunu mu düşünüyorsun?» diye sormuştu. Hz. Ömer de ce­vabında “Hayır onun sana haram olduğunu düşünmüyorum, Yahudilerle karşılıklı oalrak, kadınlarımız arasında, biri bir­lerinin evlerinde gecelemlerinin başlamasından korkuyorum», demiştir.
E- Hz. Abdullah bin Avftan rivayet edilen bir hadîsi şe­rifte, Peygamber Efendimiz ateşperestler hakkında,
“Ateşperestlerle olan münasebetlerinizi, kitap ehli ile olan gibi yürütün. Ancak kitap ehli olan kadınları nikahlama iş­leriniz bunun dışındadır» buyurmuştur.
Eğer kitap ehli kadınlarla evlenmek caiz olmasaydı, Pey­gamberimiz, bu beyanlarında, kitap ehli olan kadınlarla evlenme keyfiyetini, anmaya lüzum hissetmezlerdi. [143]
Bizim kanaatimiz odur ki, kitap ehli olan kadınlarla ev­lenmenin caiz olma...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri
« Posted on: 19 Nisan 2024, 21:06:03 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri rüya tabiri,Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri mekke canlı, Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri kabe canlı yayın, Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri Üç boyutlu kuran oku Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri kuran ı kerim, Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri peygamber kıssaları,Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleri ilitam ders soruları, Şarap Hakkındaki Ayetlerin İniş Sebepleriönlisans arapça,
Logged
12 Aralık 2017, 18:40:12
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 12 Aralık 2017, 18:40:12 »

Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri bu ayetlerin ışığında yaşayan ve sarhoşluk veren her şeyden uzak duran kullardan olalım inşallah...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

12 Aralık 2017, 19:52:51
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #2 : 12 Aralık 2017, 19:52:51 »

Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri bu tür pis şeylerden uzak eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

12 Aralık 2017, 21:47:49
Mustafa/Samed
Dost Üye
*****
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 2.832



« Yanıtla #3 : 12 Aralık 2017, 21:47:49 »

Ve Aleykümüsselam. Rabbim bizleri kötülüklerden korusun. Paylaşım için Rabbim razı olsun.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

NAMAZ DİNİN DİREĞİDİR...
12 Aralık 2017, 22:08:14
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.957


« Yanıtla #4 : 12 Aralık 2017, 22:08:14 »

Mevlam bizleri yasak ettiği her şeyden uzak duranlardan eylesin inşaAllah.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes