> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi  (Okunma Sayısı 3855 defa)
16 Eylül 2011, 18:55:25
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 16 Eylül 2011, 18:55:25 »



Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi

Nasranîler (Hiristiyanlar) iftar ettiklerinde, yerler içer­ler ve eğer uyku uyumamışlarsa, kadınlarıyle de birleşebilirlerdi. Müslümanlar da oruçlarını ayni şekilde tutuyorlardı. Medineli sahabilerden kırk kişi kadar bir grup yatsıdan sonra uyudukları halde, kadınlarıyle birleşmişler ve fakat nadim da olmuşlardı. Bunlar Resülüllâha gelip durumlarını olduğu gi­bi açıklıyorlardı.
Meğer orada bulunan Hz. Ömer de ayni hatayı işlemiş, o da, durumunu onlar gibi Peygambere açıklamıştı. Hz. Ömer (r.d.) zevcesine yanaşınca zevcesi ona “ben uyumuşum» demiş uyarıda bulunmuştu. Zira orucun şartlarına göre, eşlerden ge­rek kadın ve gerekse erkek olsun, uyudukları taktirde, onla­ra birleşmek günahtı. Ama ne fayda ki Hz. Ömer (r.d.) zevce­sinin uyarısına aldırış etmemiş, arzusunu yerine getirmişti.
Peygamberimiz bunları kendilerinden dinledikten sonra Hz. Ömere,
- Ya Ömer, bari sen bu duruma düşmemeliydin» dedi. Bu sözden ziyadesiyle duygulanan Hz. Ömer, ağlayarak mec­listen ayrıldıydı.
Yine o sıralardaydı ki Resülüllâh, Medine'de dolaşırken, yaşlı bir zat olan Sarme bini Kaysi, ayakta duramıyacak hal­de görünce ona,
-  Ya Sarme, seni çok zayıf görüyorum, sana noldu, bu­yurdu. Serme,
- Ya Resülüllâh, dün akşam zevceme dahil oldum (birleştim) bana “sana yemek hazırladım, getirip ısıtayım» deyip gitti. Ben de, o gün çalıştığım için uyumuştum. Zevcem geldi­ğinde beni uyurken görünce “yazıklar oldu, vallahi artık sa­na ekmekte su da haram oldu» diyerek gitti. Ben bu durum­da oruçlu sabahladım. Bu gün de bahçemde çalışırken daya­namamış bayılmışım, diye cevap verdi. Bunun üzerine Resü­lüllâh, gözlerinden yaşlar akarak oradan ayrıldılar ki, Rama­zan geceleri her oruçluya, eşiyle birleşme izni veren ayet nazil oldu [103]
Bu konu ile alakalı şu rivayetler de vardır :
Sahihi Buharîde, Berra bini Azipten şu rivayet nakledilir.
(Oruç ilk farz kılındığında) oruçlu bir şahabı, iftar za­manında, iftar etmeden uyursa, o zat, ne o gece ve ne de ertesi günün iftarına kadar bir şey yiyemezdi. Medine'li Sarme bini Kays, iftar vakti evine geldi ve zevcesine,
- Hazırda yemeğin var mı? diye sordu. Zevcesi,
- Hayır yoktur, fakat şimdi gider getiririm, dedi. Sar­me o gün toprakta çalışmış olduğu için yorgundu ve bu sebeple uyudu. Zevcesi onu uykuda görünce;
- Vay sana yazıklar oldu, diyerek gitti. Ertesi gün yarı olunca Sarmeye bahçesinde açlıktan baygınlık gedi.    Durum Resülüllâha bildirildi. Bunun üzerine, Ramazan geceleri ka­dınlarla birleşmeye ruhsat veren ayet nazil oldu. [104]
Bâzı rivayetlere göre, Orucun ilkin farz kılındığında ki­şi, yatsıdan yatsıya oruç tutardı. Eğer uyursa, zevcesiyle birleşemez, yiyemez ve içemezdi. [105]
Oruç hakkındaki bu ağır külfetleri nesheden ayetin mea­li şudur :
“Oruç gecesinde kadınlarınıza yaklaşmak, size halal ol­du. Onlar sizin libasınız, siz de onların libasi (gibi) siniz. Al­lah, nefislerinize karşı zaaf göstermekte olduğunuzu bildi de, tevbenizi kabuletti, sizi affetti. Artık onlara (eşlerinize gece­leri) yaklaşın ve Allah'ın hakkınızda yazdığını isteyin. Fecri (sadık) olan ak iplik, kara iplikten size seçilinceye kadar, yi­yin, için, sonra orucu geceye kadar tamamlayın...» [106]
11- “(Oruç) sayılı günler (de) dir. Artık sizden kim (o günlerde) hasta yahut seferde olur da (orucu yerse) tutmadığı günler sayısınca, başka günlerde (orucunu) tutar, (hasta ve seferde olmayıp da) oruca takati olanların üzerine ise (bir gün için) bir yoksulu doyuracak (kadar ona) fidye (vermek) vardır. Kim ki isteğiyle (fidreyi fazla vererek) hayır yaparsa bu onun için hayırlıdır, oruç tutmanız da hayırlıdır", eğer bi­lirseniz.» [107]
Yukardaki ayet mealinin altını çizdiğimiz satırlardaki hü­küm, şüphesiz bu günkü tatbikatımıza aykırıdır. Çünkü burada, oruca takati olanlara, verecekleri fidye karşılığında oruç yeme ruhsatı verilmektedir. Bu durumu normal bulmayan bir kısım tefsircî veya tercümeci, hükmün özünü teşkil eden ayet­teki “yutıkunehu» (oruca takati olan) kelimesini çeşitli yön­de manalandırmışlardır. “Yutıkunehu »yu kimisi (oruca taka­ti olmayan) kimisi ise (orucu zorlukla tutan) diye manalan­dırmışlardır. Nitekim Celaleyn tefsirinde bu kelime, (takati olmayan) diye tefsir edilmiştir.
Hemen ilave edelim ki Taberi, İbni Kesir ve Kazıyı Beyzavı tefsirlerinde ilmî gerçekler, ayan beyan belirtilmiş, bu hükmün bir sonra gelen ayeti Kerime ile neshedildiğine işaret edilmiştir. Ama ne fayda ki acizanem bu tefsirlerdeki şu hakikatlara henüz vakıf olmadığım bir zamanda, ayni konuya ait bir soru karşısında, genç bir vaiz olarak kürsüde nasıl terle­diğimi hiç unutamam.[108]
 
Fidye Mukabili Oruç Tutmamak
 
İbni Cerir, Muaz İbni Cebelin (r.d.) şöyle dediğini haber ve rir:
“Resülüllâh (a.s.) Medine'ye geldiğinde, Aşura gününü ve her ayın üç gününü de tutmaktaydı. Sonra Allah Taâlâ, Ramazan ayının oruç tutulmasını farz kıldı ve biri “Yaeyyühellezine amenu» ile, diğeri de “Eyyamen mâ'dudat» ile başlayan (Bakara 183, 184) ayetlerini, gönderdi. (Bu defa) isteyen oruç tutuyor, isteyen her gün için, bir yoksulu doyur­ma karşılığı orucu yiyordu. Daha sonra Allah Taâlâ, seferde olmayan sağlıklı herkese oruç tutmayı farz kıldı ve “Femen şehide minkümüşşehre felyesumhu» (sîzden Ramazana şahid olan, o ayı oruç tutsun) ayetini (Bakara 185) gönderdi. Fidye karşılığı oruç yeme müsaadesini yalnız, oruca takati kalma­yanlar için geçerli bıraktı.» [109]
Buhari ve Müslim, Seleme Bini Ekvâ' (r.d.) dan şunu haber verirler:
“Oruç tutmağa takati olan herkes, her gün için bir yok­sulu doyurma karşılığında orucu yiyebilirdi. Bu durum, mea­li “Ramazana sizden şahid olan o ayı oruç tutsun» olan ayet , gelinceye kadar sürdü, eski hükmü getiren ayeti (Bakara 184) sonra gelen (Bakara 185) ayet neshedip hükmünü değiştir­di. [110]
Bu açıklamalardan sonra şimdi de, 11. maddede meali yazılmış olan ayetin, oruca takati olduğu halde, fidye karşılı­ğında orucun yenebileceğine ait olan hükmü nesheden ayet mealini okuyalım :
“Ramazan ayıdır ki Kur'an, onun içinde (kadir gecesi) in­dirildi. (Kur'an) insanlara hidayettir, doğru yolun ve hak ile batılı ayıran hükümlerin açık açık delilidir. İçinizden her kim o aya şahid olursa, onu oruç tutsun. Kim ki hasta olur veya bir seferde bulunursa, başka günlerde, oruç tutmadığı gün­ler sayısınca (orucunu tutsun) Allah size kolaylık diler, size güçlük dilemez, iddeti (oruç gününe ve ayına ait müddeti) ik maletmeniz ve Allah'ı, size hediye ettiği nimetlerin üzerine tekbir etmeniz (çok büyük tanımanız) için, olaki (ona) şük­redersiniz» [111]
Görülüyor ki bu ayet, fidye vermek suretiyle oruç yeme­yi kaldırmış, hasta ve seferde olanları bile, oruç tutmadıkları günler sayısınca, başka günlerde tutmağa mecbur etmiştir. Ancak sahabîlerin tatbikatlarından anlaşılıyor ki fidye ver­mek karşılığında oruç bozma müsaadesi, yalnız orucu çok güçlükle tutan ihtiyarlara mahsus olarak kalmıştır. Nitekim: Sahabîlerden Hz. Enes (r.d.) ihtiyarlığı sebebiyle Ramazan orucunu tutamamış, yağlı ekmeklerden hazırladığı yemekleri, davet ettiği otuz yoksula yedirmiştir.
Şafiîye göre, oruca ve fidyeye takati olmayan ihtiyarlar, fidye vermeden de oruçlarını yiyebilrler. Bu içtihatta Şafiî, meali “Allah hiç kimseye takati olmayan külfeti yüklemez» olan (Bakara 286) ayete dayanır. [112]
İbni Abbas (r.d.) neshedilen (Bakara 184) ayetteki “Yutıkunehu» kelimesini “yutavvikunehu» olarak okurmuş. Bu taktirdirde mâna “Oruca güçlükle dayanabilenlere ise, fidye (yoksulu doyurma) vardır» şeklini almış olur ki bundan, ta­kati pek az kalmış ihtiyarlar faydalanırlar. Esasen İbni Abbas (r.d.) ayetteki bu hüküm, neshedilnıemiş, der. [113]
İbni Kesir, bu ayetlerin tefsirinde, nesih keyfiyetini kabul etmediği yolunda İbni Abbasa (r.d.) isnadedilen rivayeti, Said İbni Cübeyrden başkası haber vermemiştir, der. İbni Kesir, ayni zamanda şu rivayeti de kaydeder :
“İbni Ebi Leyla, Hal'd îbni Abdullaha demiş ki,
- Ramazan ayında Âtâyı ziyarete gittiğimde onu, oruç yerken gördüm. Bunun üzerine Âtâ (mâzûriyetini ifade   için olacak) şöyle dedi.         
- İbni Abbas (r.d.) dedi ki “Femen şehide minkümüşşehrc felyesumhu» (Ramazan ayına şahidolan, o ayı oruç tutun) ayeti  inince, oruca takati olan ve seferde olmayan herkese, oruç farz kılındı. Fidye karşılığında, hasta olmayanların oruç yeme ruhsatı neshedilmiş oldu. Bu kolaylık yalnız oruca taka­ti kalmayan çok yaşlı ihtiyarlara mahsus olarak kaldı.»
Bu rivayeti de dayanak olan İbni Kesir, hasta olmayanla­rın, fidye karşılığında oruç yemelerine ait olan ruhsatın, kal­dırıldığını yazar.
12- “Size savaş açanlarla Allah yolunda siz savaşın, aşırı gitmeyin (onlar vazgeçerse siz de geçin) Şüphesiz ki Al­lah (c.c.) aşırı gidenleri sevmez» [114]
13- “(Bu taktirde) onları yakaladığınız yerde öldürün, sizi çıkardıkları yerden (Mekke'den) onları çıkarın. Fitne adam öldürmekten beterdir. Onlar, Mescidi Haramda, sizinle vuruşuncaya kadar (vuruşmadıkça) siz de orada, kendileri ile vu­ruşmayın Eğer onlar sizi öldürürler se, siz de onları öldürün. Kâfirlerin cezası böyledir»[115]                   
14- “(Bununla beraber) eğer onlar vuruşmaya son ve­rirlerse, (siz de bırakın çünkü) Allah (c.c.) Gafuru-rahimdir»[116][117]
 
Bu Ayetlerin Nüzul Sebebi
 
Bu ayetlerin iniş sebebini İbni Abbas (r.d.) şöyle açıklar: “Bu ayetler, Hudeybiyede yapılan muahede hakkında in­miştir. Vakta ki Resülüllâh (a.s.) eshabi ile birlikte yapacağı (umre) ziyaretinden alıkondu ve Mekke'ye sokulmadı, kurba­nını Hudeybiyede kesti ve Mekke'lilerle yaptığı muahede ge­reğince Umre ziyaretini bir yıl sonraya bıraktı. Bu bir yılın sonunda Resülüllâh (a.s.) tekrar Umre yapmak için Mekke'ye gitmek üzere gerekli h...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi
« Posted on: 24 Nisan 2024, 16:00:16 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi rüya tabiri,Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi mekke canlı, Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi kabe canlı yayın, Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi Üç boyutlu kuran oku Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi kuran ı kerim, Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi peygamber kıssaları,Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebi ilitam ders soruları, Orucun Yüklediği Ağır Hükümleri Kaldıran Ayetin İniş Sebebiönlisans arapça,
Logged
28 Ocak 2017, 23:03:17
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 28 Ocak 2017, 23:03:17 »

Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri ayetler ışığında yaşayan ve orucu hakkıyla ve vaktinde tutup onun rahmetine kavuşan kullardan olalım inşallah.Rabbim razı olsun paylaşımdan...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

29 Ocak 2017, 01:51:43
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.957


« Yanıtla #2 : 29 Ocak 2017, 01:51:43 »

Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Mevlam bizleri hakkıyla oruç tutanlardan eylesin inşaAllah. Amin ecmain
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

29 Ocak 2017, 12:36:46
Ruhane
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.473


« Yanıtla #3 : 29 Ocak 2017, 12:36:46 »

Aleykum selam rabbim orucunu hakkiyla kilan kulardan eyleain bizleri
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
29 Ocak 2017, 14:12:10
Ruhane
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.473


« Yanıtla #4 : 29 Ocak 2017, 14:12:10 »

Alehkum selam Allahim razi olsun yar ve yardimcimiz olaun insaalah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes