๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kuranda İnsan Psikolojisi => Konuyu başlatan: müzzemmil üzerinde 11 Eylül 2011, 23:57:01



Konu Başlığı: Nutfe Balçık ve Bedbahtlık
Gönderen: müzzemmil üzerinde 11 Eylül 2011, 23:57:01
Nutfe, Balçık ve Bedbahtlık

 Nutfe kelimesi Kur'an’ı Kerim'de 12 defa zikredilmiştir. Bir örnek:

"İnsanı nutfeden yarattı, birden, o, konuşkan bir karşı koyucu olup çıktı." [1386]

Aynı sayıda, yani 12 defa da et-tıyn (çamur, balçık) tekrar­lanmıştır. Şu ayet’i kerimede olduğu gibi 11 yerde zikredilmiştir:

"Andolsun biz insanı çamurdan (meydana gelen) bir süzme­den (tıyn) yarattık." [1387]

Tîmen lafzı şu ayette bir defa kullanılmıştır:

"... Secde ettiler, yalnız iblis etmedi: 'Ben, çamur (tînen) ola­rak yarattığın kimseye secde eder miyim?' dedi." [1388]

Bu kelimenin Kur'an'da bir başka geçiş şekli yoktur.

eş-şeka' (bedbahtlık, rezillik, alçaklık) kelimesi de Kur'an’da 12 yerde kullanılmıştır. Meselâ şakiyyen olarak şu ayetteki gi­bi 3 yerde geçmiştir:

"Umarım ki Rabb'ime yalvarmakla bahtsız (şakiyyen) olmam." [1389]

Teşkâ şekliyle Allah’u tealanın şu sözünde olduğu gibi 2 yer­de zikredilmiştir:

"Dedik ki: 'Ey Adem! Bu, senin ve eşinin düşmanıdır. Sakın sizi cennetten çıkarmasın, sonra zahmet çekersin (teşkâ)" [1390]

Ayrıca eş-eşkâ olarak şu ayet’i kerimede olduğu gibi 2 yerde geçmiştir:

"Ona ancak bedbaht (eş-eşkâ) kimse girer." [1391]

Diğer türevleri şu ayetlerde de birer defa geçmektedir:

"Bahtsızlar (şekû) ateştedirler. Onların orada bir soluk alıp ve­rişleri vardır ki.." [1392]"İmdi benden size bir hidayet geldiği zaman kim benim hi­dayetime uyarsa o, sapmaz ve sıkıntıya düşmez (yeşkâ)." [1393]"O gün geldiği zaman hiç kimse O'nun izni olmadan konu­şamaz. Onlardan kimi bahtsız (şakiyün), kimi mutludur." [1394]"En bahtsızları (eşkâhâ) ayaklandığı zaman." [1395]

"Rabb'imiz, dediler, bahtsızlığımız (şikvetüne) bizi yendi, Biz sapık bir topluluk olduk."[1396]


[1386] Nahl: 16/4.

[1387] Mü'minun: 23/12.

[1388] İsra: 17/61.

[1389] Meryem: 19/48.

[1390] Tâhâ: 20/117.

[1391] Leyl: 92/15.

[1392] Hûd: 11/106.

[1393] Tâhâ: 20/123.

[1394] Hûd: 11/105.

[1395] Şems: 91/12.

[1396] Mü'minun: 23/106.  Abdurrezzak Nevfel, Kur’an’da Ölçü ve Ahenk, İnkilap Yayınları, İstanbul, 1988: 166-167.