> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Neshin Varlığı ve Delilleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Neshin Varlığı ve Delilleri  (Okunma Sayısı 1680 defa)
17 Eylül 2011, 18:16:29
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 17 Eylül 2011, 18:16:29 »



4- Neshin Varlığı ve Delilleri

a) Nakli Deliller
 
Kur'ân-ı Kerim'de neshin varlığına işaret ettiği ileri sürülen beş ayet bulunmaktadır. Konuyla ilgili ayetlerin anlamları şöyledir:
"Biz bir ayetin hükmünü kaldırır yahut unutturursak, onun daha hayırlısını, veya mislini getiririz. Bilmez misin ki Allah'ın her şeye gücü yeter."[61]
"Biz bir ayeti başka bir ayetle değiştirdiğimizde ki -Allah ne in­dirdiğini bilir- 'Sen iftira ediyorsun' derler. Hayır (ama) çokları bil­miyorlar."[62]
"Allah istediğini kaldırır, istediğini sabit kılar. Ana kitap onun yanındadır."[63]
"... Allah şeytanın attığını derhal iptal eder. Sonra kendi ayet­lerini sağlamlaştırır. Allah bilendir, hikmet sahibidir."[64]
"Sana okutacağız ve sen onu unutmayacaksın. Ancak Allah'ın dilediği müstesna. O açığı da gizliyi de bilir"[65]
Yukarıya anlamlarını aldığımız ayetlere dikkat edilirse, nesih ko­nusuna işaret ettikleri görülür. Bakara Sûresi 106. ayetle, Nahl Sûresi 101. ayetlerinin nüzul sebebi, olarak, Yahudilerin sözlerine yer verilir. "Muhammed'in işine hayret etmez misin? Yanındakilere bir şeyi önce emreder sonra onu kaldırır, aksini emreder. Zira Kur'ân Muham-med'in sözüdür. Çünkü içinde birbirini tutmayan ifadeler bulunur." Yüce Allah bu iftiralar üzerine, işaret edilen ayetleri gönderdiği ileri sürülür.[66] Tefsir kaynaklarındaki yorumlarda ayetlerin iniş sebebinin nesihle alakalı olduğu nakledilir. Müfessirin büyük çoğunluğu yukarı­daki ayet ve yorumlardan hareketle, Kur'an'da neshin varlığını kabul etmektedirler.[67] Diğer taraftan, Müfessir Râzî (ö. 606/1209), Bakara Sûresi'ndeki ayette yer alan, "ondan-daha hayırlısını veya mislini ge­tiririz.." bölümünü iki madde halinde açıklar.
a) îlk inen ayet daha ha­fif olanıdır. Kulların içindeki ortama göre gönderilmiştir,
b) Daha fay­dalı olanı getiririz cümlesi ise sonradan nazil olan kullara faydalı olan kesin hükümdür.[68] Yüce Allah kulların içinde bulunduğu kötü alışkan­lıkları tedrici bir metod ile kaldırarak, faydalı olan hükümleri açıklamış olmaktadır. Böylelikle, insanların imanları kuvvetlenerek emirleri ka­bul etmeleri hedeflenir.
Nahl Sûresi 101. ayette yer alan "Biz bir ayeti diğer bir ayetle tebdil ettiğimiz zaman" ifadesi, bir ayetin başka bir ayetle değiştiri­lebileceğini hatırlatmaktadır. Mücahid ayeti, "birincisini kaldırıp, baş­kasını yerine koymak" şeklinde açıklanmakta, Katade'de konuyu Ba­kara Sûresi 106. ayetle izah etmektedir.[69] Katade ve Mucâhid'in yo­rumlarına göre, söz konusu ayetler neshin varlığını ortaya koymaktadır.
Muhammed Hamdi Yazır (ö. 1358/1947) konuyla ilgili görüşleri şu cümlelerle belirtir. 'Bir ayetin yerine diğer bir ayeti getirmek nesihtir, inanmayanlar nesih meselesiyle Hz. Peygamber'in risaleti hakkında bir şüphe düşürmek ister. Zamanımızda da benzer insanların olması mümkündür. Oysa, Bakara Sûresi'ndeki ayet onlara cevap olarak gel­miştir.'[70] Elmalıh'ya göre, Müslüman birinin neshin varlığını inkar et­mesi mümkün değildir. Yüce Allah'ın bazı ayetleri kaldırıp, yerine başkasını koyması hikmetinin gereği kabul edilmekte, bu durum zatının yüceliği ve kullarına olan merhameti şeklinde algılanmaktadır. Ayetin sonunda yer alan "çokları bilmiyorlar" ifadesi, konunun önemi­ni vurgulamaktadır.
Burada üzerinde durulması gereken başka bir mesele, Kur'an'da yer alan ayet kelimesine verilen anlamdır. Lügat olarak kelime, ala­met, işaret, ibret, mucize, Kur'ân-ı Kerim'i meydana getiren cümleler, delil, kıssa ve lakap gibi anlamlara gelir.[71] Bakara Sûresi 106. ayette geçen ayet kelimesinden hareketle, Kur'an'daki geçtiği yerleri gözden geçirdiğimizde, ortalama 382 yerde zikredildiği görülür. Bu ayetİer farklı konulara işaret etmektedir. Örneğin delii,[72] mucize,[73] alamet,[74] kıssa,[75] emir ve nehiy,[76] anlamları bunlardan bazılarıdır.
Terim olarak kelimenin, bir şeyi ve bir amacı açıklamak için Kuran cümlelerini ifade ettiği görülür.[77] Buna göre, nesh ayetlerinde geçen değiştirme ve yerine getirme sözcüklerinden, Kur'ân cümieleri kastedildiği anlaşılır. Kelimeye verilen anlam bunlarla sınırlı değildir. "Göklerde ve yerde nice ayet var ki, onların yanından yüzlerini çe­virerek geçerler, "[78] Ayeti, Kuran ayetleri dışındaki tabiat kuvvetleri­ne işaret etmektedir. Bu ayetler tabiat olaylarıdır.[79]
 
b) Sünnetten Deliller
 
Neshi varlığını ortaya koyacak ikinci deli! Hz. Peygamberin sün­netidir. Şunu hemen belirtelim ki; konuyla ilgili Hz. Peygamber'in, bir ayeti başka bir ayet nesh etti şeklinde bir hadisi bulunmaz. Bununla birlikte, fiili sünnet ve sahabelerden gelen nakillerde konuya ışık tutan misallerin olduğu gözlenir
Müslim in rivayetine göre; "Kur'ân'ın bazı ayetleri birbirini nesh ettiği gibi, Hz. Peygamber de kendi sözünü nesh ederdi. "[80] denile­rek, Kur'ân ve hadiste neshin varlığına işaret edilir. Bu nakillere İs­lâm'ın İlk yıllarında karşı çıkılmadığı anlaşılır.
Lâhik b. Humeyd, "Peygamberin sözleri Kur'ân'ın misali gibidir. Çünkü Kur'ân'ın bazı ayetleri, diğer bazılarını nesheder"[81] demektedir.
Urve b. Zübeyr babasından gelen rivayeti şöyle anlatmaktadır. "Peygamberimiz bir söz söylüyor, bir zaman yürürlükte kaldıktan sonra Kur'an'daki nesh durumu gibi, diğer hadis onu kaldırıyor­du."[82]
Kaynaklarda Hz. Ali'den bir haber nakledilir. Hz. Ali (ö. 40/660) bir gün Kûfe'nin bir mescidine uğrar. Orada Ebu Musa el-Eş'ari'nin dostu Abdurrahman b. Deebi'yi cemaate vaaz ederken görür. Kendi­lerine Kur'ân-ı Kerimdeki nâsih mensuh ayetleri bilip, bilmediğini so­rar Adı geçen şahıs bilmediğini söyleyince, ona dönerek: ''Sen hem kendini hem de dinleyenleri helak edersin. Seni bir daha vaaz eder­ken görmeyeyim."[83] der.
Huzeyfe b. Yemen (ö. 36/656), hakkında şu rivayetlere yer veri­lir: O idareci olarak görevlendirdiği kişilerden, nesh konusunu bilenle­re öncelik vermiş, bu durumda olanlara vaaz etmeleri için izin vermiş, diğerlerine dini konularda konuşmayı yasaklamıştır.[84]
Başka bir misal, Hz. Peygamber in ilk zamanlar kabir ziyaretleri­ni yasaklarken, daha sonraları izin vermesi,[85] Mut'a nikahı hoş karşı­lanırken, Mekke'nin fethinden sonra yasaklanması,[86] sünnetten gelen nakiller kabul edilir. Zira sünnetin, söz, fiil ve takrirden oluştuğu bilin­mektedir.[87] Sünnetin delil olması için bunlardan birinin olması yeterli görülür.[88]
 
c) Akli Deliller
 
Neshin varlığı akli yönden izah edilirken, birçok misal verilir. Bun-ları kaynaklarda bulmak mümkündür.[89] Kur'an'da var olduğu kabul edilen neshin, ilâhi takdir yönünü bilmemiz mümkün değildir. Allah'ın bunu bildirmesi de zorunlu değildir. Önemli olan insanın, Allah'ın kul­ların yararına olarak gönderdiği emirlere itaat etmesidir. Yoksa sınırlı bir kabiliyette yaratılan insanın, yaptığı İnceleme ve yorumlarla vara­cağı netice, Allah'ın ilmi yanında çok küçük kalacaktır. İnsan, Allah'ın verdiği akıl, ilim ve imkanlar neticesinde bir takım neticelere ulaşabi­lir. Vahiy, İlim, akıl ve tecrübe insana bu konuda yardımcı olur. Yüce Allah gönderdiği Peygamberlerine suhuf ve kitap şeklinde ilâhi emir­lerini göndermiş, bu vahiylerin içeriği de kısa ve uzun olabilmiştir. Fa­kat iman esaslarında bir değişiklik olmamıştır. İnanç bazında Hz. Adem ve Hz. Muhammed arasında gönderilen bütün Peygamberler aynı şeyleri emretmişlerdir.[90] Bu teme! prensiplerde nesih mümkün görülmemektedir.
Yüce Yaratıcı'nın peygamberlere verdiği kitapların isimleri farklı, içerikleri aynıdır. Diğer taraftan bunlar bir birini tasdik etmekte[91]  ve bir öncesi, sonra gelecek olanı haber vermektedir.[92] Kur'ân ise, son ilâhi mesaj olarak, diğerlerini tasdik ettiği gibi. gerekli emirleri İçerisin­de toplamaktadır.[93] Kur'ân'a göre diğerleri geçerliliğini yitirmiştir. Ki­taplar için böyle olduğu gibi, Hz. Peygamber için de aynı durum söz konusudur. O'nun gelmesiyle, önceki Peygamberlerin görevi bitmiş, şeriatleri sona ermiştir.[94] Ehl-i Kitap mensupları Hz. Peygamber ve O'na verilene inanmakla görevli kılınmıştır.[95] İslâm alimleri, Kur'an'da yer alan ayetlerin verilerinden hareketle, Kur'ân'ın diğer kutsal kitap­ları nesh ettiğini kabul etmektedirler. Bu konuda ittifak bulunmaktadır.
En-Nesh fi'1-Kur'ân müellifi; akıllı bir insanın, neshin varlığını ka­bul edeceğini ve aklın neshin varlığına delil olacağını ileri sürmekte­dir.[96] Akıl konusunda iieri sürülen delillerden bazıları şöyledir.
Nesh naklen ve aklen mümkün görünmektedir. Şayet mümkün ol­mamış olsaydı, başta sahabeler olmak üzere, birçok İslâm alimini buna karşı çıkması gerekirdi. Oysa, ilk dönemlerde bunun aksini savunan olmamıştır. Öte yandan, İslâm'ın diğer dinleri nesh etmesinde ittifak bulunmaktadır. Nesh olmasaydı onların da yürürlükte olması gerekirdi.
Konuyla ilgili günlük hayatımızdan bazı misaller verilebilir. Dokto­run hastalarını tedavi etmek için uyguladığı prensipler,[97] annenin ço­cuğunu büyütürken yürüttüğü metodlar,[98] öğretmenin talebesini yetiş­tirirken basitten zora doğru tedrici bir yol izlemesi,[99] ileri sürülen akli deliller arasında zikredilir. Buna göre nesih hadisesi, tedrici bir metot ile insanları eğitme ve kötülükleri düzeltme olarak anlaşılmalıdır.
Milhtlerin hali de böyle kabul edilir. İnsanların yaşantılarında za­man içinde ilim, eğitim ve tecrübeye dayalı bilgiler neticesinde deği­şiklikler olmaktadır. Bu değişiklikler önceki ilimlere göre nesih olarak düşünülür. Bu ilimler Allah yanında bilinmektedir. Kulların iiim ve tec­rübeleri zamanla gelişmektedir. Yüce Allah son gönderdiği kitabını yirmi üç senede göndermiş, böylece insanların daha kolay inanmala­rına ve kötü alışkanlıklarını zaman içinde terk etmelerine yardımcı ol­muştur. İnsanlar bir takım yanılgılarını zamanla düzeltmektedirler. Bu­nu yapın veya yapmayın şeklindeki helal ve haramların bir süreç i...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Neshin Varlığı ve Delilleri
« Posted on: 29 Mart 2024, 09:37:31 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Neshin Varlığı ve Delilleri rüya tabiri,Neshin Varlığı ve Delilleri mekke canlı, Neshin Varlığı ve Delilleri kabe canlı yayın, Neshin Varlığı ve Delilleri Üç boyutlu kuran oku Neshin Varlığı ve Delilleri kuran ı kerim, Neshin Varlığı ve Delilleri peygamber kıssaları,Neshin Varlığı ve Delilleri ilitam ders soruları, Neshin Varlığı ve Delilleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes