> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > İddetin Tarifi Ve Çeşitleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İddetin Tarifi Ve Çeşitleri  (Okunma Sayısı 822 defa)
16 Eylül 2011, 18:52:01
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 16 Eylül 2011, 18:52:01 »



“İddet»in Tarifi Ve Çeşitleri

İddet, Arapçada saymak demektir. Şeriat dilinde ise id­det, kocası ölen veya boşanan kadınların, tekrar evlenebilme­leri için beklemeye mecbur oldukları bir müdettir ve dört çe­şittir şöyle ki :
1- Kocası ölenlerin iddeti, yukardaki ayetlerde belirtildiği gibi 4 ay 10 gündür.
2- Boşanan kadınlardan aybaşı hali devam edenlerin iddetî, meali altta yazılan ayet gereğince, üç aybaşı görüp te­mizlenmesine kadardır :
“Boşanmış kadınlar, kendi kendilerine üç hayız (aybaşı hali) ve temizlenme müddeti bekler...» [155]
3- Boşanmış kadınlardan ay başı görmeye henüz baş­lamayan veya yaşlılığı yahut başka bir hastalığı sebebiyle ay­başı görmekten ümidi kesilenlerin iddeti ise, meali altta ya­zılan ayet gereğince üç aydır :
“Kadınlarınız içinden aybaşı âdetinden kesilmiş olanlar­la, henüz aybaşı âdeti görmemiş olanlar (hakkın) da şüphe ederseniz, onların iddetleri (bilin ki) üç aydır...» [156]
“Hamile kadınların iddetleri ise, çocuklarını doğurunca (ya kadar) dır...» [157]
Mealini yazdığımız şu hadîsi şeriften anlaşılacağı üzere, ilk islamiyette iddet bekleyen kadınlar, süslü elbiselerini da­hi giymezlerdi. Nitekim :                                         
“Eshapdan Bedir savaşında şehit düşen Sâd İbni Havlenin (r.d.) hamile olan eşi Sübeyâ, çocuğunu doğurup nifastan da temizlendikten sonra süslü elbiseelrini giymiye başlamış­tı. Onu bu haliyle gören Ebussenabil (r.d.) ona “seni süslü ve güzelleşmiş gördüm. Vallahi 4 ay 10 gün geçmeden evlenemezsin» der. Sübeyâ bu söz üzerine eski elbiselerini tekrar giyerek Peygamber Efendimize, ne zaman evlenebileceğini so­rar. Cevap olarak Peygamberimiz şöyle buyurur :
- Senin iddetin, çocuğunu doğurunca bitmiştir. Seni isteyen varsa hemen evlen.» [158]
Müsnedin 293. hadîsinde de Abdullah İbni Abbasın (r.d.) meali okunan (Talak : 4) ayetteki iddete ait hükmü kasd ede­rek, şöyle dediği görülür :
“Dileyenle bahsa girerim ki bu ayet, kadınların iddetlerini bildiren diğer hükümleri neshetmiştir»
22- “Dinde zorlama yoktur. Muhakkak ki îman ile kü­für apaçık anlaşıldı. Kim Şeytana uymayıp da Allah'a (c.c.) îman ederse, muhakkak ki o, kopmayan en sağlam kulpa ya­pışmıştır. Allah hakkıyle işitici, kemaliyle bilicidir.»[159]
Ayetin iniş sebebi şudur.:
Bâzı Hıristiyan Şam Tüccarları zeytin satmak için Medi­ne'ye gelmiş bulunuyorlardı. Geri dönecekleri zaman, Ensarda Ebul Hasanın iki oğlu, bu Hiristiyanlarla Şama gitmek is­teyince onlara, Hiristiyan olmalarını şart koşmuştu. Bu iki kardeş ise, şartı kabul etmiş ve Hiristiyan olup yola çıkmış­lardı. Durumu haber alan baba, oğullarının gitmelerini engel­lesin diye Peygamber Efedimize ricada bulundu. Bunun üze­rine meali yazılan “Dinde zorlama yoktur» ayeti indi. Bu de­fa Aleyhisselam Efendimiz babaya dönerek,
- Ya Ebelhasan, Allâh (c.c.) onları uzaklaştırdı. Müslümanlardan ilk kâfir olan bunlardır, buyurdu.
Sahabîlerden Mesruk ise bu olayı şöyle rivayet etmiştir:
Ensardan Salim Bini Avfın iki oğlu, İslamiyetten önce, Hiristiyan olmayı kabul etmişler ve yiyecek yüklü bir kafile ile Medine'ye dönmüşlerdi. Oğullarını gören baba, onların Müslüman olup Medine'de kalmalarını istemişse de sözünü dinletememişti. Bunun üzerine baba, iki oğlunu da yanına alarak Peygamber Efendimize şöylece arzeder,
 - Ya Resülüllâh, ailemden bâzımız Cehennemde yanar­ken, ben de bakacak mıyım? der. Bu sırada “Dinde zorlama yoktur» mealindeki ayet iner. Bu defa Hz. Peygamber baba­ya “oğullarının yolunu aç» diye emir verir.[160]
Bu ayetin iniş sebebini İbni Abbas (r.d.) şöyle açıklar :
Medineli bâzı Müslümanlar, Yahudi olan Beni Nadir ka­bilesinden kız alıp evlenmek isterler. Kadınlar ise, doğacak olan çocukların Yahudi olarak kalmalarını şart koşarlar. Bu şartı kabul edip evlenen Medinelilerin onlardan bir çok çocuk­ları olmuştu. Vakta ki Beni Nadir denen bu Yahudi kabilesi, Yalnız Medineden değil, ayni zamanda Arap Ceziresinden bile çıkmaya mecbur edildi işte o vakit, bu kabilenin kadınlarında çocuğu olan Müslümanlar, çocuklarının cebren alıkonmasını Hz. Peygamberden istemişlerdi. Bunun üzerine “Dinde cebir yoktur» mealindeki ayet indi.
Bâzı alimlere göre “Dinde zorlama yoktur» mealindeki hüküm, kitap ehli hakkında indiği için muhkemdir, yâni nesh edilmemiştir. Diğer taraftan bâzı alimler, bu hükmü taşıyan ayetin, Tevbe Sûresinin 5, bâzılarına göre 29, bâzılarına göre ise 73. ayet ile nesh edilmiş olduğunu söylemişlerdir. [161]
Neshedici oldukları bildirlien üç ayetin mealleri :
“(Vuruşmanın) haram olduğu aylar çıktığı zaman, artık o (kitapsız) müşrikleri, nerede bulursanız öldürün, onları ya­kalayın, onları hapsedin, onların bütün geçit yerlerini tutun. Eğer tevbe (îman) ederlerse, namaz kılar zekât verirlerse, yol­larım açın. Çünkü Allah çok afvedicidir, çok esirgeyicidir» [162]
“Kendilerine kitap verilenlerden (Yahudi Hiristiyan) Allâha ve ahiret gününe inanmayan, hak dinini din olarak ka­bul etmeyen kimselerle, güçsüz halleriyle bir elden cizye vere­cekleri zamana kadar savaşın» [163]
“Ey Peygamber! kâfirler ve münafıklarla cihad et, üzer­lerine kaskatı ol (çünkü) onların gideceği yer Cehennemdir (ki) o (gireni) kötüye dönüştüren yerdir » [164]
Bu mealden anlaşılan odur ki “dinde zorlama yoktur» hükmü, yalnız Tevbe Sûresinin 5. ayetiyle nesh edilmiştir. Çünkü bu ayet, putperest müşrikleri tevbe, yâni iman edinciye hatta namaz kılıp zekât da verinciye kadar öldürmek emrini taşıyor.
Tevbe sûresinin 29. ayeti ise, kitap ehli olup da İslâm di­nini kabul etmiyenleri, iman edinciye kadar değil, cizye verin­ciye kadar öldürme emrini kapsamaktadır.
Ayni sûrenin 73. ayetine gelince o, müslüman görünüp kalben iman etmemiş münafık ve kâfirlerle cihadı emreder­ken, diğer ayetlerde olduğu gibi, öldürmekten söz etmiyor. Bu sebeple İbni Abbas (r.d.) ve Dahhk (r.h.) “Allah (c.c.) cihadı, kâfirlere karşı kılıçla, münafıklara karşı ise sözle emretmiş­tir» demişlerdir. [165]
Görülüyor ki Tevbe Sûresinin gerek 29. ve gerekse 73 ayetleri “dinde zorlama yoktur» mealindeki hükmü neshedici nitelikte değillerdir. Esasen İbni Abbas (r.d.) “dinde zorlama yoktur» hükmünü kitap ehli hakkında indiği için nesh edil­miş değildir» demiştir. [166]
Anlaşılan o dur ki “dinde zorlama» yalnız putperestlere karşı uygulanmış ve onlar, Arap Yarımadasından temizlen­mişlerdir. Kitap ehli olan Yahudi ve Hıristiyanlar için “din­de zorlama yoktur» hükmü hala bakıdır, muhkemdir. Bu ko­nuda İslâm Tarihi, en büyük şahittir. Aksi olsaydı, aramızda­ki Yahudi ve Hiristiyan kişilerin bulunmamaları gerekirdi.
23- “Alışveriş ettiğinizde şahit tutun, yazana da, şahit­lik edene de, asla zarar verilmesin» [167]
Üstteki mealle başlayan bu ayet, bu günkü noterlik mü­essesesinin temelini atmış olan hükümleri getirmiştir. Mus­haf ta bir sahifeyi tutan bu ayetin, meali yazılan ve şahide ait hükmü, meali altta yazılan ayetle nesh edilip şahit tutma zorunluğu kaldırılmıştır. [168]
“Eğer bazınız, bazınıza emniyet ederse, kendisine emniyet edilen kişi, (aldığı) emaneti iade etsin.» [169]
24- “Göklerde ne varsa, yerde de ne varsa Allah'ın (c.c.) dır. Eğer siz içinizdekini açıklar yahut gizleseniz de, Allah (c.c.) sizi onunla hesaba çekecek.» [170]
Bu Ayeti Kerime hakkında Hz. Ayişe (r.d.) buyurmuş ki :
“- Kıyamet gününde muhakkak ki Allah, herkese gizli ve açık her ne iş işlemişse onu haber verecek. Müminlerin, gizli yaptıklarını affedecek, kâfirleri ise azaplandıracak.»
Bu Ayeti Kerime indiği zaman, Sahabîler endişelendiler ve bâzıları, “bu mes'ele o kadar ağır ki, gökten yere düşsek, daha hafif gelirdi» dediler.
Müslümanlar Resülüllâha müracaatla “buna tahammül edemeyiz, zira kalbimize, hakim olmadığımız şeyler giriyor» demişler. Peygamber Efendimiz de onlara “Yahudiler gibi-işittik, isyan ediyoruz-demeyin. Ancak-işittik itaat ediyoruz-deyin» buyurmuşlar. Sonra “Lâ yükellifullâhu nefsen illa vüsaaha» ile başlayan ve meali de aşağıda yazılan Ayeti Kerihle nazil oldu. [171]
“Allah, hiç kimseye gücünün yeteceğinden başkasını yüklemez, (herkesin) kazandığı (hayır) kendi yararına, yaptığı (şer) kendi zararınadır. (Ey iman edenler deyin ki) Ey Rabbimiz, unuttuk yahut yanıldıysak, bizi alıp sorguya çekme, Ey Rabbimiz, bizden evvelki (ümmet)lere yüklediğin gibi, üzeri­mize ağır bir yük yükleme, Ey Rabbimiz, takatimiz yetmedi­ğini bize taşıtma. Bizden (işlediğimiz günahları) sil, affeyle, bizi mağfiret eyle, bizi esirge. Sen, bizim Mevlâmızsın. Artık Kâfirler kavmine karşı bize yardım eyle.» [172]Sahihi Müslimde İbni Mes'uddan rivayet edildiğine göre, Peygamber Efendimize Mî'raç gecesi üç şey verilmiştir. Beş vakit namaz, Bakara sûresinin sonu, Muhammed Aleyhisselâm ümmetinden Allâhu Taâlâya ortak tanımayan kimsenin bü­yük günahlarının affı. [173]


[155] Bakara: 2/228.
[156] Talak: 65/4.
[157] Talak: 65/4.
[158] Buharı, Müslim  ve  Ebu  Davud'dan  naklen     Mehasinut-tevil   : C. 3, S. 163
[159] Bakara: 2/256.
[160] Esbabı nüzul :  S. 45, 46
[161] Annasih vel mensûh: S. 27 El İzah linasihil Kur'an: S. 161,162
[162] Tevbe: 9/5.
[163] Tevbe: 9/29.
[164] Tevbe: 9/73.
[165] İbni Kesir Tf   :   C.  2,  371
[166] Nasih fi Kur'an : S.  162
[167] Bakara : 2/282.
[168] Ennasih vel mensûh : S. 27
[169] Bakara: 2/283.
[170] Bakara : 2/284.
[171] Ennasih vel mensûh : S. 28
[172] Bakara: 2/286.
[173] Tefsiri Tibyan : C. 1, S. 150 Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 60-66.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İddetin Tarifi Ve Çeşitleri
« Posted on: 27 Nisan 2024, 08:35:11 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İddetin Tarifi Ve Çeşitleri rüya tabiri,İddetin Tarifi Ve Çeşitleri mekke canlı, İddetin Tarifi Ve Çeşitleri kabe canlı yayın, İddetin Tarifi Ve Çeşitleri Üç boyutlu kuran oku İddetin Tarifi Ve Çeşitleri kuran ı kerim, İddetin Tarifi Ve Çeşitleri peygamber kıssaları,İddetin Tarifi Ve Çeşitleri ilitam ders soruları, İddetin Tarifi Ve Çeşitleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes