๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kuranda İnsan Psikolojisi => Konuyu başlatan: müzzemmil üzerinde 17 Eylül 2011, 18:13:02



Konu Başlığı: Nesh Hakkındaki Görüşler
Gönderen: müzzemmil üzerinde 17 Eylül 2011, 18:13:02
B. Nesh Hakkındaki Görüşler

Kur'ân-ı Kerim'in tefsirini yapmak ve ondan gerekli hükümleri çı­karabilmek için, -tefsir açısından- üzerinde durulması gereken konu­lardan biri, nesih hadisesidir. Söz konusu ilim hakkında bilgi sahibi ol­madan, neshe konu olabilecek ayetleri ve nakilleri incelemeden, yapı­lacak yorumların eksik kalacağı düşünülür. Bununla beraber, nesih hakkında farklı nakillerin olduğu bilinmektedir. Bu görüşlerin üzerinde durulması, konunun anlaşılmasına yardımcı olmaktadır.[112]
 
1- Neshi Red Edenler
 
Neshi kabul etmeyenlerin başında Ehi-i Kitap alimleri gelir. Râzî (Ö. 606/1209), "Yahudilerin aksine, bize göre, nakil ve akıl açısından neshin varlığını kabul etmemiz mümkündür. Ehl-i Kitap alimlerinden bazıları neshi reddederken, kimisi de kabul etmektedirler. Müslüman alimler arasında neshin varlığını kabul etmeyenler bulunsa da, cumhur olarak kabul edilen alimler neshin caiz olduğu kanaatini taşımaktadır­lar" şeklinde görüş belirtir.[113] Bununla birlikte, Müslümanlardan Ebû Müslim el-İsfehânî fö. 322/934)'nin neshi kabul etmediği bilinmekte­dir.' O, neshi kabul edenlerin ileri sürdüğü Bakara Sûresi 106. ve Nahl Sûresi 101. ayetlerinin neshin varlığına delil olamayacağına inanmak­tadır. O'nun anladığı manada nesh, Kur'ân'ın Levh-ı Mahfuz'dan nakli ve diğer kitaplara tahvili şeklindedir.[114] Yoksa, Kur'ân-ı Kerim'in ayet­lerinin değişmesi veya ortadan kalkması anlamında değildir. Ona gö­re, Kur'an'da yer alan nesih, eski dinlerin neshidir. Yoksa, Kur'an'da yer alan ayetlerin neshi değildir. Bunun için bazı deliller ileri sürmek­tedir.
a) Bakara Sûresi 106. ayeti, Kur'ân-ı Kerim ayetleri ile değil, es­ki dinierin neshiyle ilgilidir.[115] Yüce Allah, Kur'ân'ın, emriyle önce gönderilen dinlerin bozulan yönlerini aslına döndürmüştür. Bakara Süresindeki ayette yer alan değiştirme ayetin yerini değiştirmedir, nesh değildir. Ayrıca, "ayet" kelimesi risalet anlamına gelmektedir. Yüce Allah Hz. Muhammed'i göndermek suretiyle önce gönderilen nebilerin risaletini sona erdirmiş olmaktadır.[116]
b) " O çok şerefli bir kitaptır. O'na, ne Önden ne de arkadan batıl yaklaşamaz. O, herkes tarafından övülen, hikmet sahibi olan Allah'tan indirilmiştir,'"[117] ayeti, Kur'an'da neshin olmadığını ortaya koymaktadır.[118]
Ebû Müslim; yukarıya aldığımız delilleri ileri sürerek, Kur'ân-ı Ke­rim'de neshin mümkün olamayacağını, neshe konu olan ayetleri te'vil suretiyle, müşterek uygulanırlığını savunur.
Diğer taraftan, son devir İslâm alimleri arasında yer alan Ömer Rızâ Doğrul fö. 366/1947)'un,[119] yukarıda zikredilen Ebû Müslim'in görüşlerine katılarak, benzer açıklamalarda bulunduğu gözlenir. Ra'd Sûresi'nde yer alan bu ayetin Medeni veya Mekki olduğuna dair na­killer bulunmaktadır.[120] Ona göre ayet Mekkidir. Müşrikleri konu edin­diği ve Mekki olması dolayısıyla nesihle ilgili olamayacağı ileri sürü­lür.[121]
Bu alimlerin görüşlerine dikkat edilirse onlar, Kur'ân'ın diğer ki­tapları nesh ettiği kabul edilip, kendi içinde neshin olamayacağı savu­nulmaktadır. Onlara göre nesh vardır fakat Kur'ân içerisinde değildir. İslâm alimleri arasında son dönemlerde bu görüşleri kabul edenlerin çoğaldığı gözlenmektedir. Bunların iyi niyetli oldukları bilinmektedir. Neshi kabul etmekle İslâm'a zarar vereceklerini düşünülür. Oysa, İs­lam alimleri arasında nesih vardır veya yoktur görüşleri tamamen ke­limeye verilen anlamdan kaynaklanmaktadır. Neshi kabul edenler, ge­ce namazında olduğu gibi, önceleri her Müslümanın yapması gereken ibadetler, nafile şekline dönüşerek hafifletilmiş ise, bu bîr nevi neshtir. Kabul etmeyenler ise, bir ayetin nafile de olsa, uygulanma imkanı var­sa, burada nesh söz konusu değildir, görüşündedirler.76 Neshin kabul edilmesi veya reddedilmesi bu teme! felsefeye dayandırılır.[122]

 
[112] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 33.
[113] Râzî, Tefsir 111/227.
[114] Bk. Râzî, Tefsir, [11/229; Zerkânî, 11/207; Sâbünî. 1/101.
[115] Bk. Râzî, Tefsir, 111/229; Sâbûnî, 1/101.
[116] Konuyla ilgili geniş bilgi için bk. Said Şimşek, Kur'an'da Nesh Meselesi, Selçuk Ü. İ Fak.Der- 1986. say,. 2. s. 239.
[117] Kur'ân-ı Kerim. Fussilet. 41/41-42.
[118] Zerkânî, 11/207; Sâbünî. 1/101.
[119] Doğrul. Tanrı Buyruğu Kur'ân-] Kerim'in Terceme Ve Tefsir'i. LXXXVI. Ömer Rızâ nes­hi reddederken; "Bize kalırsa bu bahsin ortaya çıkmasına sebep, Kur'ân-ı Kerimin mubkem-müteşabih kaideler dairesinde tefsirine önem verilmemesinden kaynaklan­maktadır. " sözleriyle neshin imkansızlığını vurgulamaktadır. Öte yandan, hadislerin nes­he delil olamayacağını savunur.
[120] Bk. Kurtubî, Tefsir. V/278: Elmabiı, Tefsir. IV/2940.
[121] Bk. Şimşek. Said. Kur'an'da Nesh Meselesi. Selçuk Ü.İ.Fak. Der. Sayı 2. s. 243. 7f>  Bu konu üzerinde tekrar durulacaktır.
[122] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 33-34.