> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri  (Okunma Sayısı 2247 defa)
19 Eylül 2011, 22:41:47
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 19 Eylül 2011, 22:41:47 »



2- NEFSİN MAHİYETİ, SIFAT ve ÖZELLİKLERİ

Nefs'in mâhiyeti konusu, onun hakikatinin ne olduğu, ne tür bir yapıya sahip olduğu, somut ve cismânî mi, yoksa soyut bir cevher mi, ya da bir araz mı olduğu, ruhtan farklı olup-olmadığı, beden, kalp, akıl ve şeytan ile olan ilgisi, başlangıcının olup-olmadığı, sonlu olup-olmadığı ve onun ne gibi sıfat ve özelliklere sahip olduğu v.b. hususlar, Felsefe, Kelâm ve Tasavvuf ekollİerince öteden beri tartışılagelmiş ve bu alanda pek çok görüş ortaya atılmıştır.
Özellikle de Tasavvufçular açısından Nefs kavramı büyük bir önem taşımış ve Mutasavvıflar, Nefs'in halleri, makamları, mertebeleri, özel­likleri ve Nefs'i bilip tanımanın gerekliliği üzerinde dikkatle durmuşlar­dır. Öyle ki; bütün Tasavvuf, Nefsini bilip tanıyan Rabb’ini de tanımış olur" [178] prensibiyle hep Nefs üzerinde dönüp dolaşır, desek yanılmış ol­mayız.
"Kendini bilip tanıyan Rabb'ini tanır" demek; "Kendinin fânî oldu­ğunu bilen, Rabb'inin bakî olduğunu bilir" demektir. [179]
"Nefsini kulluk ve zillet ile bu dünyada garip ve hayvanı şehvetler­den kaçınmak suretiyle bilerek, yaratılış bakımından kendisine yaraşır biçimde Allâhü Teâlâ'yı tanıyıp yalnız O'na, O'nun buyruklarına ve rı­zâsına bakmak gereklidir. Nefsini bilmeyen Rabb'ini de bilemez." [180]
Nefsinin hakikatini ve onun hangi huy ve tabiat üzere yaratıldığını bilen kişi, Nefs'in, bütün kötülüklerin kaynağı ve tüm şerrin barınağı olduğunu bilir. Nefs'te bulunan her bir hayır ise Allah'ın bir lütfü olup O'nun nimetinden kaynaklanır; yoksa o Nefs'in kendisinden değil. [181]
Haris b. Esed Muhâsibî'nin (V. 243 H./857 M.) de vurguladığı üze­re; Nefs'in inançlarını, onun yapısındaki dünya sevgisini, aşkını ve dünyayı gaye edinişini çok iyi keşfetmek gerekmektedir. [182] Zira Allah'ın zâtını ve sıfatlarını bilmek, Nefs'i bilmeye bağlıdır ve bu bilme de akıl yürütme ve aklı iyi kullanma yoluyla gerçekleşebilir. [183]
"Kendini bilmek, Rabb'i tanımak, ancak gönül âleminde gerçekle­şir. Kendini tanımaya eren, Hakk'ı tanımaya ulaşır. Nitekim "Kendini bilen Rabb'ini bilir" sembolü bu mânâyı içine alır. Zira insan ruhu par­lak bir aynadır ki; onunla gönül, tecellî mahallidir. Eğer sen beden bu­lanıklığından geçip kalp temizliğini bulursan, aşk nuruyla dolup vah­det âlemine gelir ve Hakk'a alışıp onunla kalırsın." [184]
Yüce Allah'ı tanımakla yükümlü olan kulun, nefsini de tanıması ge­rekir. Bu suretle sonradan var olduğunu ve Cenâb-ı Hakk'ın kadîm ol­duğunu öğrenmiş olur; kendisinin gelip geçici bir varlık oluşuna daya­narak Allâhü Teâlâ'nın sonsuz oluşunu bilmiş olur. Bu konuda şeyhler­den biri:
"Nefsi hakkında bilgisiz olan, başkası hakkında çok daha fazla bilgisiz olur" demiştir.[185]
"Nefsini zilletle tanıyan, Rabb'ini izzetle tanı­mış olur" da denmiştir. Demek ki; bir kimse kendini bilmezse, diğer tüm varlıkları bilme ve tanıma imkânından tamamen yoksun olur. [186]
Akıllı kişi nefsini iyi tanır, onun ihanet tuzaklarından kurtuluncaya kadar onu sorguya çeker, onun bilgisiz olduğunu anlar ve bozgunculuk çıkarıcı olarak getirdiği her türlü bilgiyi onun suratına çarpar. [187]
"Kendini bilen Rabb'ini bilir" sözünün mânâsının hakikati, ileride ayrıntılı olarak inceleyeceğimiz Nefs'in mertebelerinden ancak Nefs-i Mutmainne ve daha ileriki aşamalarda gerçek anlamda bilinebilir. [188]
Önem ve gerekliliğini dile getirmeye çalıştığımız Nefs'i tanıma ve bunun peşinden de ma'rifetullâha ulaşma pek de kolay birşey değildir. Bunun zorluğunu Sehl b. Abdullah Tüsterî (V. 283 H./896 M.) şöyle ifa­de ediyor:
"Nefs'i tanımak, düşmanı tanımaktan daha gizli-kapaklı ve zordur. Dünyayı tanımak ise düşmanı tanımaktan daha basittir. Kişi düşmanını tanıyınca Rabb'ini tanır; nefsini tanıyınca Rabb'i katındaki makamını bilir; aklını tanıyınca kendisiyle Rabb'i arasındaki halini bilir; ilmi tanı­yınca O'na ulaştığını bilir ve dünyayı tanıyınca da âhireti bilir." [189]


[178] "Kendini bilip öğrenen Rabb'ini hakkıyla bilir" mealindeki bu söz mutasavvıflarca çok zikredilir. Bkz.: Matleul-İ'tikâd Tercemesi, s. 40; Ahâdîs-i Mesnevî, s. 167; Künûzu'l-Hakâik, Hind basımı, s. 9, Mısır basımı s, 19; Nehcü'l-Belâğa şerhinde Hz. Ali'ye ait gös­terilen bu ibare îbn Teymiyye'ce Mevzu Hadis sayılmıştır. Safinatu'r-Râğıb, s. 149'da ise Hadis olmadığı, Ebu Bekr er-Râzî'nin sözü olduğu kayıtlıdır." (Es'ad Coşan, Hacı Bektaş-ı Veli-Makâlât, s. 29, "1" numaralı dipnot, Seha Neşriyat, İst., ts.).
[179] Es'ad Coşan, A.g.e., s. 61.
[180] Ebu Hâmid Muhammed b. Muhammed Gazzâlî, İhyâu Ulûmi'd-Dîn, c. III, s. 433, Dâru'r-Rayyân li't-Türâs, Kahire, 1987.
[181] İbn Kayyim el-Cevziyye, Medâricüs-Sâlikin, c. I, s. 179, Terc: Ali Ataç, Adil Bebek, Ali Durusoy, Muhammed Deniz, Muharrem Tan, Mehmet Özşenel, İnsan Yay., İst., 1990.
[182] Ebu Abdullah Haris b. Esed el-Muhâsibî, Adâbü'n-Nûfûs, s. 32, II. baskı, Dâru'l-Ceyl, Beyrut, 1987.
[183] Ebu Hâmid Muhammed b. Muhammed Gazzâlî, Meâricü'l-Kuds fi Medârici Ma'rifeti'n-Nefs ve Meahû Kânûnü't-Te'vîl, s. 193, Mektebetü'I-Cündî, Mısır, 1968.
[184] Erzurumlu İbrahim Hakkı, Ma'rifetnâme, s. 108-109, Sadeleştiren: M. Fuad Başar, Kitsan, İst.,Ts.
[185] AIi b. Osman b. Ebu Ali Cüllâbî Hucvirî, Keşfü'l-Mahcûb, Tere: Süleyman Uludağ (Hakikat Bilgisi), s. 310, Dergâh Yay., İst., 1982.
[186] A.e., Aynı yer.
[187] Hakîm Tirmizî, Tabâiu'n-Nüfûs, s. 92, el-Mektebetü's-Sekâfî li'n-Neşr ve't-Tevzi', Kahire, 1989.
[188] Atvar-ı Seb'a, Anonim Eser, Elyazma, İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi, İbra­him Efendi, Nr.: 461/1, Vr.: 18a, 21b.
[189] Ebu Nuaym Ahmed b. Abdullah İsfahâni, Hılyetü'l-Evliyâ ve Tabakâtü'l-Asfiyâ, c. X, s. 201, Matbaatü's-Saâde, Basım yeri yok, 1974. Ahmet Ögke, Kur'an'da Nefs Kavramı, İnsan Yayınları: 45-46.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri
« Posted on: 19 Nisan 2024, 22:42:14 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri rüya tabiri,Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri mekke canlı, Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri kabe canlı yayın, Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri Üç boyutlu kuran oku Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri kuran ı kerim, Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri peygamber kıssaları,Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleri ilitam ders soruları, Nefsin Mahiyeti Sıfat ve Özellikleriönlisans arapça,
Logged
19 Eylül 2011, 22:50:03
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« Yanıtla #1 : 19 Eylül 2011, 22:50:03 »

"Nefsini zilletle tanıyan, Rabb'ini izzetle tanı­mış olur" da denmiştir. Demek ki; bir kimse kendini bilmezse, diğer tüm varlıkları bilme ve tanıma imkânından tamamen yoksun olur. [186]
Akıllı kişi nefsini iyi tanır, onun ihanet tuzaklarından kurtuluncaya kadar onu sorguya çeker, onun bilgisiz olduğunu anlar ve bozgunculuk çıkarıcı olarak getirdiği her türlü bilgiyi onun suratına çarpar. [187]


"Nefs'i tanımak, düşmanı tanımaktan daha gizli-kapaklı ve zordur. Dünyayı tanımak ise düşmanı tanımaktan daha basittir. Kişi düşmanını tanıyınca Rabb'ini tanır; nefsini tanıyınca Rabb'i katındaki makamını bilir; aklını tanıyınca kendisiyle Rabb'i arasındaki halini bilir; ilmi tanı­yınca O'na ulaştığını bilir ve dünyayı tanıyınca da âhireti bilir."

Özellikle bu parağraftaki bilgiler dikkatimi çekti. 'Nefsini tanıyan Rabbi katındaki makamını bilir.'

Paylaşım için Rabbiim ebeden razı olsun inş.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

19 Eylül 2011, 22:52:03
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« Yanıtla #2 : 19 Eylül 2011, 22:52:03 »

amin kardeşim ecmain inşaallah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes