> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması  (Okunma Sayısı 757 defa)
19 Eylül 2011, 22:49:36
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 19 Eylül 2011, 22:49:36 »



Nefsin "Kötülüğü Emredici"Anlamında Kullanılması

İnsanın her türlü kötülüğü işlemesine sebep olan Nefs-i Emmâre ile ilgili âyet-i kerimede Hz..Yusuf şöyle konuşuyor:
"Ben Nefsimi temize çıkarmıyorum. Çünkü Nefs, daima kötülüğü em­redicidir. Ancak Rabb'imin esirgediği hariç..." [119] Bu âyetin tefsirinde Bursevî:
"Tüm nefsler kötülükleri ve günahları emreder. Çünkü Nefs, bâtıla ve şehvetlere şiddetle düşkündür ve her türlü kötü işe meyleder" [120] de­miştir.
İnsan nefsinin kötülük yönüne meyledici ve bütün gücüyle kötü iş­leri telkin edici olduğunu, Nefs'in sıfat ve özelliklerini ve Nefs-i Emmâre'yi açıklarken belirtmiştik. Genel olarak, insan nefsinin yaratılışında şehvete, günaha ve kötülüğe doğru bir eğilim vardır. Nefs kendi gücü­nü bu yönde kullanır. Bu nedenle insan sırf kendi nefsiyle başbaşa ka­lırsa kötülüğe sürüklenir. Ancak, yukarıdaki âyet-i kerîmeden de anla­dığımız üzere Allâhü Teâlâ'nın koruduğu, yani Hz. Yusuf'un (a.s.) nefsi gibi Cenab-ı Hakk'ın lütuf ve rahmetiyle tüm kötülüklerden arındırılıp temizlenmiş, başka bir deyişle terbiye edilerek ruhanî ve manevî özel­likler kazandırılmış nefsler bundan müstesnadır. Allâhü Teâlâ'nın hi­mayesi Nefs'in kötülüğü emredici özelliğini etkisiz kılar.
Kur'an-ı Kerîm'de Nefs'in insanı aldatıcı ve kötü işlere sürükleyici özelliklerine şöyle işaret edilir:
"...Herhalde nefsleriniz sizi aldatıp (kötü) bir işe sürükledi..." [121]
"...Nefsim bana böyle (yapmayı) hoş gösterdi." [122]
Bu son âyete Bursevi şöyle bir açıklama getirir:
"Yani kötü ve belâlı bir iş yapmayı nefsim bana hoşgösterdi. Hoş-göstermek; Nefs'e kötü ve çirkin şeyleri güzelmiş gibi süslü göstermektir." [123]
Îşte kötü işleri güzel gösteren bu Nefs, Hz. Âdem'in oğlu Kabil'i, kardeşi Habil'i öldürmeye davet etti ve o da nefsine uyarak onu öldür­dü. [124] Yani nefsi, bu öldürme işini ona kolay gösterdi. Onu bu işten vaz­geçirmek şöyle dursun; böyle büyük ve ilk cinayeti çok basit bir işmiş gibi göstererek onu cesaretlendirdi. [125]
Kur'an-ı Kerîm'in beyânına göre Nefs, şeytanın vesveselerine kapı­larak onunla işbirliğine gider, fakat şeytan onu hesap gününde yüzüstü bırakır [126] ve Nefs de bundan pişmanlık duyar. [127]
Nefs, sadece şeytanın fısıltılarına kanmakla kalmaz, ayrıca kendi de insana birtakım kötülükleri yapması yönünde vesvese verir. [128] Bu fısıltı­lar da hep kötü hatırlardır. [129]
Aynca Nefs insana cimriliği emredip onun cömert olmasına engel olur. Nefs'in cimriliğinden sakmılmalıdır. [130]
Öyleyse Yüce Rabb'in huzurunda verilecek hesaptan korkup Nefs'i hevâdan, kötü isteklerden alıkoymak gerekmektedir. [131] Nefs'in iştah duyduğu ve tad almak istediği, dîne uygun olmayan eğilimlerden oluşan hevâ her türlü şehvetin toplamıdır. [132] Bu hevâ Cehennem'in kapısı­nı açmaya sebep olan anahtar konumundadır. Nefs'in arzularından uzak durmak ise Cennet'i kazanmaya vesile olur. [133] Bu yüzden Nefs'in hevasına kesinlikle uyulmamalıdır.
Zira insanı günaha düşürerek İslâm'dan yüzçevirten Nefs'tir. [134] Sâmirî'ye altın buzağı yapmayı emreden de odur. [135] Her türlü kötü huy ve arzu da onda yatmaktadır. [136] Öyleyse yerine getirilmesi gereken görev, ona hâkim olup, daima Allah'ı zikretmekle meşgul olan salih kullarla birlikte bulunmaktır. [137] Çünkü: "Ama kim Rabb'inin makamından (O'nun huzurunda bulunacağı andan) korkar ve nefsi(ni) kötü heveslerden alıkoyarsa, (onun için) gidilecek yer Cennet'tir." [138]


[119] Yusuf: 12/53.
[120] Bursevî, A.g.e., o II, s. 224.
[121] Yusuf: 12/18.
[122] Tâhâ: 2096.
[123] Bursevî, A.g.e., c. II, s. 443.
[124] Mâide: 5/30.
[125] Bkz.: Bursevî, A.g.e., c. I, s. 419; Elmalılı, A.g.e., c. III, s. 223.
[126] İbrahim: 14/22.
[127] Zümer: 39/56.
[128] Kaf: 50/16.
[129] Bursevî, A.g.e., c. IV, s. 132.
[130] Haşr: 59/9.
[131] Nâziât: 79/40.
[132] Bursevî, A.g.e., c. IV, s. 479-480.
[133] Hucvirî, Keşfü'l-Mahcûb, s. 77.
[134] Bakara: 2/130.
[135] Tâhâ: 20/96.
[136] Necm: 53/23.
[137] Kehf: 18/28.
[138] Naziât: 79/40-41. Ahmet Ögke, Kur'an'da Nefs Kavramı, İnsan Yayınları:31-33.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması
« Posted on: 30 Nisan 2024, 23:37:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması rüya tabiri,Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması mekke canlı, Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması kabe canlı yayın, Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması Üç boyutlu kuran oku Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması kuran ı kerim, Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması peygamber kıssaları,Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılması ilitam ders soruları, Nefsin Kötülüğü Emredici Anlamında Kullanılmasıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes