Konu Başlığı: Mensuh Olan Ayetler Gönderen: müzzemmil üzerinde 16 Eylül 2011, 19:53:27 B. Mensuh Olan Ayetler Son Peygamber Hz. Muhammed'in en büyük mucizesi Kur'ân'dır. O'nun içinde İnsan sözlerine benzeyen eksiklik bulunmaz.[880] Kur'ân-ı Kerim'in gönderiliş sebebi; insanlara doğruları hatırlatmak, dünya ve ahireti kazanmalarına yardımcı olmaktır. O, insana yüklenmiş sorumlulukları, Yaratıcı ve yaratılanlara karşı görevleri içerir. Bu nedenle daha önce gönderilen ilahi kitaplar gibi geçici değil, kıyamete kadar kalıcıdır. Ehl-i Kitap'ın yanıldığı, İhtilaf ettiği, unuttuğu ve tahrif ettiği bütün konulan içinde bulundurur.[881] Onun içinde bulunan emir ve nehiyler, haber şeklinde belirtilen hükümler, insanlığın refahını hedefler. Öte yandan, ilâhi kelamın sahibi Yüce Allah, emirlerini kulların içinde bulunduğu ihtiyaca göre göndermiş ve kendisine kul oiarak yaşamalarını arzulamıştır. Zira, insanları mükemmel şekilde yaratan O'dur. On!ar için gerekli olanı emreden de Yüce Yaratıcı'dır. Kur'ân, kıyamete kadar yaratılanların ihtiyacına cevap verecek nitelikte gönderilmiştir. O'nun ihtiva ettiği engin anlamında, ilimlerin tasnif edilmesinden ve alimlerin verdiği anlamdan kaynaklanan, insanların eğitimine yönelik, neshe konu olan ayetin olduğu var sayılır. Fakat nesih hadisesi, İslâm'a sınırlı değildir. Hz. Peygamber'den önce gönderilen dinlerin yapısında bunu görmek mümkündür.[882] İslâm'ın ilk günlerinden itibaren nesih konusu, bazı alimleri düşünceye sevk etmiş, daha sonraki asırlarda, konuyla ilgili birçok eser yazılmıştır. Bununla birlikte, söz-konusu eserlerde neshe konu olan ayetler olduğundan fazla gösterilerek, nesihle ilgisi olmayan ayetler bu kapsama alınmıştır. Bu durum, kelimeye verilen anlamdan kaynaklanmıştır. Örneğin; Tevbe Sûresi'nde yer alan, "...Müşrikleri nerede bulursanız öldürünüz..." ayeti, 124 tane ayeti neshettiği rivayet edilmiştir.[883] Oysa, bir ayetin 124 tane ayeti nesh etmesi, nakil, akıl ve ilim açısından mümkün değildir. Bu durum, alimlerin kendi görüş ve düşünceleridir. İslâm'ın ilk döneminden itibaren, kaynaklarda geniş yer veriien nesih meselesi, zamanımızda da güncelliğini koruyarak, bir takım görüş ve düşünceler, değişik kaynaklarda ifade edile gelmiştir. Bu kısımda, neshin varlığını kabul eden alimlerin mensuh kabu! ettiği, kelimeye verilen anlamı dikkate alarak bizim de katıldığımız ayetlerin bir değerlendirilmesi yapılacaktır. Tekrar ifade etmek gerekirse, Kur'ân ayetleri arasında var olduğu ifade edilen nesh hadisesi, kelimeye verilen anlamdan kaynaklanmıştır. Neshi kabul etmeyen alimler, neshin kabul edilmesi halinde bu Allah için bir noksanlık olacağını düşünmektedirler. Onlara göre nesh, İslam'ın diğer dinleri kaldır mas id ir. Bir ayeti nafile olarak uygulama imkanı varsa onun mensuh olması mümkün değildir. Öte yandan neshi kabul eden alimlere göre önemli olan umum ifade eden hükümlerdir. Bütün insanların sorumlu oldukları hükümler farz, vacip ve sünnetlerdir. Önceleri yapılan bir ibadet konuyla ilgili bütün ayetlerin gelmesinden sonra nafile şekline dönüşmüş ise, muhayyer hale gelen ibadet mensuh onun yerine konan, her Müslümamn yapması gerekenler ise asıl hükmü oluşturmaktadır. Bu kanaatte olanlara göre sınırlı miktarda mensuh ayet bulunmaktadır. Bu durum, Kur;ân için bir noksanlık değil, insanların yanlışlarını düzeltmesine yardımcı olacak geçici hükümlerdir. Kur'an'da benzer hükümleri içeren ayetlerin sayısı beş altı civarındadır.[884] [880] Bk Kur'ân-ı Kerim. Nisa, 4/82. [881] Konuyla ilgili bk. Kur'ân-ı Kerim, Nemi, 27/96; Mâide, 5/14-15; Nahl. 16/64. [882] Bkz. Râzî, Tefsir, 01/227; Amidî, el-lhkam fi Usuli'l-Ahkam, 111/108. [883] Suyutı, el-itkan fi Ulûmi'l-Kur'ân, 11/31; Tevbe, 9/5. [884] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 150-152. Konu Başlığı: Ynt: Mensuh Olan Ayetler Gönderen: Ceren üzerinde 27 Ocak 2019, 20:50:57 Esselamu aleykum. Rabbim razı olsun paylasimdan kardeşim. ..
|