> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler  (Okunma Sayısı 2183 defa)
17 Eylül 2011, 17:59:49
müzzemmil

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 374


« : 17 Eylül 2011, 17:59:49 »



KUR'ÂN'DA NESHİ İDDİA EDİLEN AYETLER

A. Kur’an-ı Kerimde Nesh
 
Yüce Allah Kur'ân-ı Kerim'i kıyamete kadar insanlığın ihtiyacını karşılayacak şekilde göndermiştir. İçeriği, her kesimden insanların mutluluğunu hedefler. Dolayısıyla fert, toplum, aile ve cemiyetler ona muhtaçtır. Kur'ân'a baş vurulmadan îslâm'a göre mutluluğu temin et­mek mümkün görülmez. Yaratıcı Kur'an'da, bir taraftan inananların uymaları gereken emir ve yasakları açıklarken, diğer taraftan inanma­yan insanları da tevhid çizgisine çağırarak, kurtulmalarını arzulamak­tadır. Kur'ân-ı Kerim, Hz. Peygamber'e verilen son İlâhi mesaj olma­nın yanında, peygamberliğinin en büyük mucizesini oluşturur. Bu açı­dan bakıldığında, hem Hz. Peygamber, hem de Kur'ân-ı Kerim bütün insanlık için bir rahmet kaynağıdır. Çünkü, Kur'ân-ı Kerim başta tev-hid inancı olmak üzere, ilâhi dinlerin esasını bünyesinde doğru şekil­de bulundurur. Dolayısıyla, hedef fıtrat dini olmakla birlikte, insanların uyması gereken prensipler bir baza oturtulmuştur. Son ilâhi kitap Hz. Peygambere, insanların içinde bulundukları ihtiyaca göre, yirmi üç se­ne gibi bir sürede, değişik zamanlarda gönderilmiştir. Söz konusu ayetler önceleri itikadı konuları ihtiva ederken, daha sonra gerekli bü­tün emirler yer almıştır. İlâhi vahiy nazil olurken, İslâm'ın ortaya koy­duğu tebliğ çerçevesi içinde, insanların içinde bulundukları kötü alış­kanlıkları birden yasaklamamış, tedrici bir metod izlenmiştir. Buna gö­re, belirli bir zaman sonra gelen ayetler arasında bir birini tamamla­ma, istisna, tahsis veya nesih gibi durumlar olmuştur. Bu durum, Al­lah'ın kullarına bir rahmeti, insanların eğitiminde bir strateji ve tebliğ metodu olarak düşünülebilir. Kur'an'da, bir çok aîimin kanaatlerine göre, bazı ayetler arasında nesih söz konusudur. Fakat bu durum, id­dia edildiği kadar fazla bir yekûn oluşturmaz. Ayetlerle ilgili görüşlerin bir çoğu, alimlerin kendi kanaatleridir. Kur'ân-ı Kerim'de var olduğu kabul edilen nesh hadisesinin fazla oluşu bu temele dayanmaktadır.
Daha önce de ifade edildiği gibi nesih;[244] bir ayetin hükmünün da­ha sonra gelen başka bir ayetle kaldırılması olarak tanımlanır. Konuy­la ilgili Yüce Allah; "Biz bir ayetin hükmünü kaldırır veya unuttu-rursak, onun daha hayırlısını, yahut onun mislini getiririz. Bilmez ki misin Allah'ın her şeye gücü yeter?."[245] buyurur. Değişik kanaat ve yorumlar olmakla birlikte, söz konusu ayetin yapısında bir nesih bilgi­sinin varlığı dikkati çekmektedir.
Yapmış olduğumuz İncelemede bir ayetin nesh edilebilmesi İçin belirli niteliklerinin olması gerekmektedir. Bu nitelikler bulunmadan neshin varlığı uygun bulunmaz. Bunlar:
1) Nesh edilen hüküm seri bir hüküm olmalı,
2) İki ayet arasında zaman açısından fark bulunmalı,
3) Nâsih-Mensuh arasında bir zıtlığın olması,
4) Neshe konu olan ayetle­rin anlamlarında iyi ve kötü hasletler ve haber İhtiva etmemesi gere­kir. İslâm alimlerinin İleri sürdüğü delillere dikkat edilirse, söz konusu şartlan taşımayan ayetlerin, başka bir ayetle nesh edilmesi mümkün değildir.
Hibetullah,[246] nesh durumuna göre, Kur'an'da bir tasnifte bulunur.[247] Buna göre. 43 sûrede nâsih-mensuh yoktur. Altı surede nâsih bulu­nur. Kırk sûrede mensuh vardır. Yirmi beş surede hem nâsih, hem de mensuh yer alır.[248] Burhan müellifi Hibetullah'ın eserine atıfta buluna­rak, bir sıralama yapar. Fakat iki eserin verdiği bilgiler arasında bir farklılık gözlenir. Zerkeşî, mensuh bulunup, nâsih olmayan surelerin isimlerini zikrederken, İsrâ, Tâhâ ve Mü'minûn Surelerine yer verir. Nâsih-Mensuh sureleri ifade ederken de aynı surelere İşaret eder. Di­ğerlerinden farklı olarak nâsih-mensuh sûreleri kırk bir olarak değer­lendirir.[249] Aynı sureleri tekrar zikrettiğinden, sure sayısı yüz yirmiye ulaşır. Kanaatimizce bu bir müellif hatası veya basım hatası olarak dü­şünülebilir.
Nâsih-Mensuh Ayet Bulunan Sûreler: Bakara, Âli îmrân; Nisa, Mâide, Enfal, Tevbe, Nur, Ahzâb, Mücâdele ve Müzzemmil Sû­releridir.
Nâsih Ayet Bulunan Sûreler: Fetih, Teğâbün ve Talak Sûreleridir.
Yalnız Mensuh Bulunan Sûreler: En'âm, Araf, Yûnus, Hicr, Nahl, İsrâ, Furkân, Ankebut, Şûra, Zuhruf, Câsiye, Ahkâf, Muham-med, Mümtehme, Gâşiye ve Meâriç Sûrelerinde yalnız mensuh'un bu­lunduğu belirtilmektedir. Buna göre, on surede nâsih-mensuh, üç sû­rede nâsih, on altı sûrede de mensuhun olduğu anlaşılır. Bunların ha­ricinde kalan seksen beş sûrede nâsih-mensuh ayet olmadığı kabul edilir.[250]
İbn-i Arabî(ö. 638/1240) "Ahkâmu'i-Kur'ân" isimli eserinde nâ­sih-mensuh ayetlere temas etmiştir. Ona göre yirminin üzerinde men­suh ayet bulunur. Suyutî, İbn Arabi'nin mensuh saydığı ayetleri tetkik ederek, bunların sayısını yirmiye indirir. Söz konusu ayetlere on beyit halinde, manzum olarak eserinde yer verir.[251] Menâhilül-İrfân müellifi de. neshi meşhur olan ayetleri yirmi iki olarak belirtir.[252]


[244] Bk. Sayfa. 13.
[245] Kur'ân-ı Kerim, Bakara, 2/106.
[246] Hibetullah. Kasım b. Sellâme, en-Nâsih ve'1-Mensuh. vrk. 5a.
[247] Bk. Hibetullah, a.g.e., vrk. 5a; Farklı taksimat için bk. İbn-i Hazm. Fî Marifeti'n-Nâsih ve'1-Mensuh, s.222: Zerkeşî. 11/33-34; İsferâînî, s. 149.
[248] Bk. Hibetullah, a.g.e., vrk. 5a.
[249] Zerkeşî, 11/34.
[250] Bu taksimat Hibetullah esas alınarak, önsözde belirtilen ilk müfessirlerin nakillerinden ha­reketle yapılmıştır Kendi kanaatimizi son bölümde belirteceğiz.
[251] Suyutî, 11/29-30.
[252] Zerkanî, 11/257-269. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 51-53.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Lütfen Namazlarımızı Kılalım Namazlarınızı Sanal & Real Yaşam için Terketmeyiniz !!!

İlim Dünyası Ailesi
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler
« Posted on: 25 Nisan 2024, 08:54:53 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler rüya tabiri,Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler mekke canlı, Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler kabe canlı yayın, Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler Üç boyutlu kuran oku Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler kuran ı kerim, Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler peygamber kıssaları,Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetler ilitam ders soruları, Kuranda Neshi İddia Edilen Ayetlerönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes