> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması  (Okunma Sayısı 951 defa)
19 Şubat 2011, 22:45:18
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 19 Şubat 2011, 22:45:18 »



Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması

 Kur'an'da:

“İşte rabbiniz olan Allah. Ondan başka hiçbir tanrı yoktur. O, herşeyi yaratandır.” [1383] ve

“Allah herşeyi yaratandır.” [1384] buyurulur. Ehl-i Sünnet, bu ve benzeri ayetlere dayanarak, insanların her türlü fiilleri dâ­hil, kâinatta herşeyi yaratanın Allah Teala olduğu­na inanmaktadır.[1385] Mutezile, çeşitli te'villerle, buna kulun fiillerinin dâhil olmadığını ileri sür­müştür.[1386] Bu hususta kendilerince anladıkları bazı ayetleri delil getirmek istemişlerse[1387] de o ayetlerin açık medlulleri buna hiç müsaid değildir.

Allah bir taraftan Muhammed ümmeti için:

“Biz sizi vasat (adaletli) bir ümmet kıldık.” [1388] buyurarak bu ümmetin adaletli ve hayırlı olduğunu[1389] ilan ederken diğer taraftan:

“Biz her peygambere günahkârlardan böyle düşman(lar) peydah ettik.” [1390] diye hayrın ol­duğu gibi şerrin ve küfrün yaratıcısının da kendisi olduğunu beyan etmiştir.[1391] Bilhassa şu ayet, kulların ihtiyari fiillerinin Allah'ın yaratmasıyla olduğunu, fiillerin kesb ve mübaşeret tarafının ku­lun olduğunu açıkça göstermiştir[1392]:

“O kâfir­leri (Bedir'de) siz kendi kuvvetinizle öldürmediniz, fakat onları Allah öldürdü. Attığın zaman da sen atmadın, ancak Allah attı.” [1393] Anlattıklarımızla Al-i İmran, 26. ayet müşkil bir durum arzeder gibidir:

“De ki: ‘Ey mülkin sahibi Allah, sen mülkü kime dilersen ona verirsin, kimi dilersen ondan mülkü alırsın. Kimi diler­sen onun kadrini yükseltir, kimi dilersen onu alçaltırsın. Hayır yalnız senin elindedir. Şüphesiz ki sen herşeye kadirsin.” Resûlullah (a.s.)'ın uzunca bir duasında buna mümasil şu sözler vardır :

“Yü­zümü hak dine meylederek, göklerle yeri yaratana çevirdim. Ben müşriklerden değilim. Şüphesiz ki benim namazım, ibadetlerim, hayatım ve ölümüm hep âlemlerinrabbi Allah'a aitir (...) (Ey Rabbim) ben senin kulunum, nefsime zulemettim, günahımı itiraf ediyorum. Binaenaleyh bütün günahlarımı affet (...) Beni ahlâkın en güzeline hidayet buyur, onun en güzeline senden başka hidayet edecek yoktur. Ahlakın kötüsünden beni muhafaza et, kö­tü ahlaka düşmekten senden başka koruyacak kimse yoktur (...) Bütün hayırlar senin yed-i kudretindedir. Şer sana ait değildir...”[1394] Fahreddin Râzî bu müşkül dile getirip cevab veriyor:

Eğer, bu ayet sizin aleyhinizde bir bakıma delildir, Allah'ın elinde ancak hayır bulunduğuna göre, masıyet ve küfür Allah'ın yaratmasıyla değildir, de­nirse cevabı şudur: Ayet, hayrın Allah'ın elinde olduğunu ifade eder, elinde ondan başka birşey olmadığını ifade etmez. Bu mana olsaydı o zaman hayrın dışındaki şeylerin elinde olmasını nefyeder­di. Fakat hayrın onun elinde olması, hayırdan baş­ka şeylerin elinde olmamasını gerektirmez. Şu ka­dar var ki ayette sadece  hayır zikrolunmuştur.

Çünkü hayır, kendisinden istifade edilen şeydir. Onun için, bu mana sebebiyle ayette hayır yer almıştır.”[1395] Bu hususta şunlar da söylenmiştir: Her şer Allah'ın kazası cümlesinden olduğu cihetiyle ve dolayısıyla hayrı mutazammındır ve ha­yırdır. Allah'ın bütün fiilleri hayırdır. Ayrıca ayet dua makamında söylendiği için sadece hayır zikredilmişdir.[1396] Burada, Allah'ın müminlere ver­diği, kâfirlerin kabul etmediği hayırdan bahsolunmaktadır ve “Hayır senin elindedir, onu düşman­ların hoşlanmamalarına rağmen, dostlarına verir­sin.” denilmek istenmektedir.[1397] Konuşma âda­bına riayet için şer zikrolunmamıştır.[1398]

İbnu'l-Esîr, hadisteki "şer sana ait değildir." kısmını şerhederken, "Bunun sebebi, Allah Tealayı medh ve sena ederken edeble davranmayı gös­termektedir, Bu da herşeyin, kötüsünü değil, iyisini ona izafe etmekle olur. Yoksa kasıt, Allah Teala'nın kudretinden ve yaratmasından onları hâriç tutmak değildir. Çünkü övgü esnasında herşeyin iyisi Allah'a isnad edilir. Mesela, Ey göklerin ve yerin Rabbi, denir de, Ey köpeklerin ve domuzların Rabbi, denilmez.”[1399] der. Tabatabâî, meseleyi daha değişik bir açıdan ele alır: “Hayır kelimesi­nin asıl manası, seçmedir. Biz, birşeyi başka bir şe­ye kıyas edip birini tercih edersek, seçtiğimize “hayır” deriz. Allah Teala, mutlak olarak hayrın kendisidir. Çünkü herşeyin kendisine ulaştığı ve döndüğü O'dur. Herşey O'nu talebeder. O'nu kasdeder. Fakat Kur'an Allah'a hayr ismini, isim ola­rak ıtlak etmez, sıfat olarak ve izafetle ıtlat eder....” [1400]

Meselenin en mühim noktası şu ayetlerde be­yan edilmiştir:

“Eğer onlara bir iyilik dokunursa: “Bu Alah katındandır.” derler. Şayet onlara bir fe­nalık dokunursa : “Bu senin katından (yüzün­den) dir”. derler. De ki: “Hepsi Allah tarafındandır. Böyleyken onlara, o kavme ne oluyor ki hiçbir sözü anlamaya yanaşmıyorlar? Sana gelen her iyilik Alah'tandır, sana gelen her fenalık da kendindendir...” [1401]

Onlar basiretlerinin kıtlığı ve inançlarının bo­zukluğundan dolayı, kendilerine bir iyilik doku­nursa sevmiyorlar ve Allah'a şükrediyorlardı, bir kötülükle karşılaşırlarsa, onu mecûsîler gibi, yara­tıcıya değil mahluka izafe ediyorlardı. İlk ayetle onlara cevab veriliyor ve

“Ey Muhammed, onlara bildir ki herşeyin yaratılması, yoktan var edilmesi, inşası, icadı, takdiri ve hareket ettirilmesi[1402], her taat, her hayır ve taatın nasibi Allah'tandır. Kesb bulunsa da bulunmasa da Allah'tandır. Zira Allah murat etmeyince hiçbirşey olmaz.” “Herşey Allah katından” olması hasebiyle, seyyie de Allah indindendir. Allah takdir ve irade etmemiş olsaydı bu da olmazdı, fakat bunda yapma veya yapmama yönünden insanın bir sebebiyeti vardır, bunun menşei, insanın kendisi, arzusu, iradesidir. Umûmî manasıyla “seyyie” sırf günahı ifade etmeyip, mih­net ve meşakkate şâmil olduğundan, bazı sıkıntı­lar ve elemler vardır ki bunlar nefsi terbiyeye sebeb olurlar veya günahlar onların yüzünden mağ­firet edilir. Şer görünse de bu hayırdır. Binaenal­eyh her ne surette olursa olsun, seyyie evvela kula nisbet edilmelidir ama Allah katından olduğu da unutulmamalıdır. Bu ayete dayanarak, Mutezile'nin, kulun ihtiyarî fiillerini kendisinin yarattığını iddia etmeleri doğru değildir. Ayetteki “hasenat Allah katındandır.” ibaresi böyle bir iddiayı yık­maktadır.[1403] Çünkü kulun ihtiyari fiillerinin bir kısmı da hasenattandır.

İlk ayetteki “hasenat” (iyilikler), nimet ve ta­at cinsinden bütün iyilikleri içine alan umûmî bir mana ifade eder. “Seyyie” de belâ ve günah cinsin­den bütün kötülükleri muhtevi umumî bir mana­dadır. Daha sonra gelen “hepsi Allah katından­dır.” kısmı bütün iyiliklerin, kötülüklerin ve bun­lar zımnında bütün taat ve masıyetlerin Allah'tan olduğunu tasrih etmektedir.[1404] Bu meyanda

“Sizi ve yaptıklarınızı Allah yaratmıştır.” [1405] buyurulmuştur. Hareket noktası  ayetler olan Ehl-i Sünnet'in görüşü budur ve izahları   açıktır.[1406]

Kur'an, taat olsun mâsıyet olsun, kulların fiil­lerinin Allah tarafından yaratıldığı gerçeğini ifa­de etmesinin yanısıra, insanların zulümlerinden ve zulümleri sebebiyle cezalandırılmalarından bahse­der. Fâtır, 32'de Kitab'a vâris olanların üç kısım olduğu bildirilir; onlardan kimi nefsine zulmeden­ler, kimi mutediller, kimi de Allah'ın izniyle hase­nat yarışında öncü olanlardır. Burada, günakârlar, ilâhî emir ve yasaklara riayetsizlik edenler “zâlim” olarak tavsif edilmişlerdir.[1407]

“(nefis­lerine) zulmedenlerin hiçbir yardımcıları yoktur (olmayacaktır.)” [1408]

“İnsanlar günah iş­lemekle kendilerine hainlik etmişlerdir.” [1409] Çünkü günahlarının zararı dönüp dolaşıp kendilelerîne gelecektir.[1410]

“Günah işleyenler, nefisleri­ne karşı haddi aşmışlar ve müsrifçe davranmışlar­dır.” [1411] Allah Teala, Âdem (a.s.)'ı ve ondan eşi Havva annemizi yaratıp onları cennete yerleştirdikten sonra, bir ağacın meyvesini onlara yasak etmişti ve

“Şu ağaca yaklaşmayın. Yoksa ikiniz de zulmedenlerden olursunuz.” [1412] de­mişti. Demek ki Allah,   onlara büyük bir hürriyet vermekle beraber yine de bir sınır tayin et­miş, ona yaklaştıkları takdirde zâlimlerden ola­caklarını bildirmiştir. Bu, Hz. Âdem'in hilâfetinin mutlak olmayıp, sınırlı olduğunu ve o sınırın aşıl­masının zulüm olduğunu gösterir.[1413]


[1383] En'am: 6/102.

[1384] Zümer: 39/62.

[1385] Râzî 13/122; 24/46; 27/11.

[1386] Râzî, 13/123; 27/11; Kadı  Abdulcebbâr, Şerhu'l-Usu-li'l-Hamse, 323, 332, 344 - 355.

[1387] Kadı Abdulcebbâr, a. g. e., 354 - 363.

[1388] Baka­ra: 2/143.

[1389] Râzî, 4/98.

[1390] Furkan: 25/31.

[1391] a. g. e., 24/77.

[1392] RM., 9/185.

[1393] Enfal: 8/17.

[1394] Müslim, Salati'l - Misafirin, 26 (1/534); Tirmizî, Daavât, 32 (5/485): Ebu Davud Salat, 1/201; Nesaî, îftitah, (2/130).

[1395] Râzî, 8/8.

[1396] Şevkânî, 1/330.

[1397] Zamahşerî, 1/422.

[1398] Kuşeyrî, Letâif, 1/243

[1399] İbnu'-Esir Cami'u'L - Usûl, 4/209.

[1400] Tabatabâi, 3/132 -133.

[1401] Nisa: 4/78,79.

[1402] Kuşeyri, Letâif, 2/44.

[1403] Elmalılı, 2/1397 -1396.

[1404] Râzî, 10/188.

[1405] Sâffât: 35/96.

[1406] bkn. Gazâlî, İhyâ, 1/150-151; A. Karî, 49-51; E. H. Ak­seki, İslâm, 283; Kelâbâzi, 73 - 74. M. Sabri Dinî Müceddidler, 138-139

[1407] Râzî, 26/24 - 25.

[1408] Bakara: 2/270.

[1409] Nisa: 4/107.

[1410] Zamahşerî, 1/562.

[1411] Zümer: 39/53.

[1412] Bakara: 2/35.

[1413] Elmalılı, 1/327.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması
« Posted on: 24 Nisan 2024, 19:14:52 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması rüya tabiri,Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması mekke canlı, Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması kabe canlı yayın, Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması Üç boyutlu kuran oku Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması kuran ı kerim, Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması peygamber kıssaları,Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılması ilitam ders soruları, Kulların İyi ve Kötü Fiillerinin Yaratılmasıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes