> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > İsim
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İsim  (Okunma Sayısı 806 defa)
18 Şubat 2011, 18:08:45
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 18 Şubat 2011, 18:08:45 »



İsim

 Aslı 'simv'dir, veya 'sû'mv'den gelir, (vesm'den de denmiştir). Masdarı 'semv’dir ki, 'sema' ile ilgilidir. 'Se­ma' yükseltmek anlamındadır; göklere de, yükseltilmiş olma anlamında 'sema' denilir. [42] Bu anlamda, isim, 'bir şeyi zihne yükselten işaret veya delil' şeklinde ta­nımlanmıştır. 'Mevsim' bilinen yani, isimlenen, zihne yükseltilen demektir. [43]

Bazılarına göre, isim ile isimlendirilen aynıdır, ba­zılarına göre ayrıdır. Bazı bilginler, isim 'isimlendirilen­den haber veren', fiil, 'isimlendirilenin hareketinden ha­ber veren', harf ise, 'isim veya fiil olmayıp, anlamdan haber verendir’ şeklinde tanımlamalarda bulunmuşlar­dır. İsmin en yaygın tanımı ise, 'nefsinde anlama götü­ren' şeklindedir. İsim, sözcük olarak, 'bir şey için şeyler­den bir şey tesbit eden ve töz olsun, ilinek olsun (cev­her veya araz olsun) anlamlardan bir anlama götüren, hem fiili, hem harfi içine alan şeydir'. Bu bağlamda, sı­fatlar da fiiller gibi ismin anlamı içine girer. İsim te­rim olarak, 'ister birleşik ister ayrı, ister haber isterse kendinden haber verilen veya bu ikisi arasında bir bağ kuran şey olsun, bir anlam için konmuş lâfızdır'. Dilbi­limciler ismi şöyle tanımlarlar: “Ayrı veya fiile ve har­fe mukabil olan anlama götüren, kendisiyle hem sıfat, hem zarf, hem de edatın kastedildiği lâfızdır.” İsim, tüm kelime çeşitleri için kullanılır. [44]

İsim, kendi zatıyla kaim olan anlamında genel özel isim olarak kullanılır, taş ve adam gibi; anlamı varlı­ğı için olsun olmasın, bütün anlamlar için kullanılan soyut isim olur, ilim ve cehalet gibi; özel isim olur, Ay­şe, Fatma, Zeyd, Hasan, Mehmet gibi; ayrılmayan ve dönüşmeyen lâzım isim olur, güneş, ay gibi; küçük, büyük, çocuk, yaşlı, az, çok gibi ayrışan isim olur; kâ­tip gibi türetilmiş isim olur; 'fülân arslandır gibi isti­are belirten benzetme ismi olur; 'Ca'fer'in oğlu ve 'Zeyd'in elbisesi' gibi tamlama olur; insan ve hayvan gibi cins isim olur; anne, baba, kızkardeş gibi, kendiy­le belli olan ve başkasını da belirleyen mensup isim olur.

İsim anlamı yönüyle altı kısımdır: Mehmet gibi ger­çek tekü bir parçadır; insan gibi küllidir; varlık gibi küllî bir şekildir; göz gibi müşterektir; namaz gibi, hem nakledilen, hem terkedilendir; arslan gibi de hem ger­çek, hem  mecazdır. [45]

Bu anlamlarda Kur'an'daki bazı ayetlöre bakacak olursak:

“Ondan ayrı olarak sizin ibadet ettiğiniz şeyler, an­cak kendinizin ve babalarınızın isimlendirdiği isimler­dir.” (Yusuf: 40). Bu ayette, İlâh, rabb veya ma'bud ismi almaya lâyık olan yalnızca ALLAH olduğu halde, müşriklerin bu isimleri bir takım putlara da verdiği be­lirtilmektedir; yani, müşriklerin bu isimlerle taptıkları bu isimleri almaya hak kazanmış değil, 'ismiyle müsemma' olması mümkün olmayan bir takım varlıklar­dır, putlardır denmektedir.

“ALLAH için ortaklar kıldılar, 'onları isimlendirin bakalım' de.” (Ra'd: 33) ayetinde de, aynı anlam var­dır. Yani, müşriklerin ALLAH'a koştukları ortakları ken­dilerine tapınılacak 'ilâh'lar şeklinde değerlendirdikleri ve onlara tapındıkları, oysa, bunların kendilerine veri­len isimleri almaya lâyık bulunmadıkları açıklanmak­tadır. “Celâl ve ikram sahibi Rabbi'nin ismi mübarektir” (Rahman: 78) ayetinde, ALLAH'ın isminin sıfatlarında nimet, bereket ve bolluk ifade ettiği anılmaktadır. [46]

Buraya kadar verdiğimiz bilgiler doğrultusunda İsim, ALLAH'ın isimlerini ve bu isimlerin tecellilerini içi­ne almaktadır. (Bu isim ve tecellîlerle, bazılarının ayrı­ca değerlendirdiği fiilî tecellîleri de içine alıyoruz.) Ev­rendeki varlık ve olaylarla, ALLAH'ın kazasının gerçek­leşme biçimlerine kelime, ALLAH'a götürme anlamında ise ayet dendiğini izah etmiştik. İsim bunların hepsini içine almaktadır; yani, bir bakıma bunların bilgisi, il­min (bk. İlm) anahtarları, ya da 'bilen - bilinen' ve bilme -bilinen' birleştiğinde, ilmin kavram olarak varlığı, hattâ kendisidir. Bu bilgi, ya Sufîler'in görüşünce, bir nur olarak Adem'e verilmiştir ve Adem bu isimler ne­deniyle meleklere üstün ve yeryüzünde halife kılınmış­tır; ya da bazı İslâm filozoflarının iddia ettiği gibi, bir potansiyel halinde insanın doğusuyla doğmaktadır. Ara­daki fark şudur: Sufîler görünen alemle ilgili olarak, in­san aklında bir bilginin olduğunu kabul eder ve bu bilginin cüz'î halde bulunup, belli bir sınıra kadar uza­nacağını, gerek bu bilgiye, gerekse görünen alemin öte­sine Ruh'un tam olarak kalpte hakim olmasının sonu­cunda ulaşılacağını ileri sürer ve bu işi bir 'zikr -tezek­kür' olarak düşünürken, filozoflar hayat sürecinde ak­lın ve diğer melekelerin yetkinleşmesi ve ruhî tekâmül yoluyla bilginin 'elde edileceğini' belirtirler. [47]

Adem, Kur'an'ın da işaretiyle bütün insanlığın tim­salidir, evrensel insandır. A'raf Suresinde, “andolsun sizi yarattık, sonra size şekil verdik, sonra da meleklere 'Adem'e secde edin' dedik” (ayet: 11) buyurulmaktadtr ki, tüm insanlarla Adem bir bakıma aynı olarak anıl­mıştır. Şu halde, evrenin de özü olan insana evrenin ve kendisinin bilgisi verilmiş, bu bilgiyle meleklere üs­tün tutulmuş ve yeryüzüne halife kılınmıştır. İnsanın üstünlüğü, ruhunu, yani bu bilginin kaynağını örten maddeyi iradesiyle aşarak gerçek bilgiye ulaşmak, bilgi­nin kaynağına varmak ve yeryüzündeki halifelik göre­vini yerine getirmekdir. Bu da, işte, kendisine bütün olarak öğretilen isimlere sahip bulunmasıyla gerçekleşir. [48]


[42] Müfredat, 244, Hak Dini Kur'an Dili, I: 18, Külliyat, 32

[43] a.y.

[44] Külliyat, a.y.                              

[45] a.y.

[46] Müfredat, a.y.    

[47] Hak Dini Kur'an Dili, I:   18-25.

[48] Ali Ünal, Kur’an’da Temel Kavramlar, Beyan Yayınları: 50-53.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 18 Şubat 2011, 18:11:11 Gönderen: Meryem »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İsim
« Posted on: 24 Nisan 2024, 11:15:40 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İsim rüya tabiri,İsim mekke canlı, İsim kabe canlı yayın, İsim Üç boyutlu kuran oku İsim kuran ı kerim, İsim peygamber kıssaları,İsim ilitam ders soruları, İsimönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes