> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > İptal Metodları
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İptal Metodları  (Okunma Sayısı 1157 defa)
07 Şubat 2011, 14:45:15
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 07 Şubat 2011, 14:45:15 »



2- İptal Metodları:


Kur’ân’ın tartışırken kullandığı metodlardan biri de iptal metodlarıdır. Bu metodla muarızın görüşleri red ve iptal edilir. Bu red ve iptalin de haklı bir sebebe, geçerli bir delile dayanması gerekir. Kur'ân'daki red ve iptal yollarını maddeler halinde şöylece sıralayibiliriz:

1- İddiaya delil isteme [1333];

2-  İddianın gereğini isteme [1334];

3- İddianın realite ile çeliştiğini gösterme [1335];

4- İddianın gereğinin realite ile çeliştiğini göster­me [1336];

5- İhtimalleri tartışma [1337];

6- Muarızı şüpheye düşürme [1338];

7- İddia edilmeyen isnadı reddetme [1339];

8- One sürülen iddiayı yalanlama [1340];

9- Muarızı tehdit etme [1341];

10- Soru - cevap yoluyla reddetme [1342];

11- Diyalog [1343];

12- Kesin bir ifade kullanma [1344]

13-  Bilginin izafiliğine dayanarak reddetme [1345];

14- Lânetleşmeye çağırma [1346];

15- Darb-ı mesel getirme [1347];

16- Muarızı karşı tarafa almadan reddetme [1348];

17- Muarızı kıssalarla karşı karşıya getirme.[1349]

 b- Kur'ânî Tartışmanın Kuralları:

 1- Delil Kur'ân'ın en önemli ilkelerinden biri delile daya­narak tartışmaktır. O, tartışırken kendisi delil getirdi­ği gibi muarızından da delil getirmesini ister. Bunun örneklerini vermeden önce delil hakkında birazcık bilgi vermede fayda var sanırım. Delil nedir?

"Delâlet, bir şeyin, kendisi bilindiği takdirde, di­ğer bir şeyin de bilinmesine yol açacak bir durumda ol­masıdır." Delâletin ilk unsuruna "dâll" yani "delâlet eden", ikinci unsuruna "medlul" yani "delâlet edilen" adı verilir. Meseleyi (kaziyye) desdeklemek amacıyla delil getirmeye de "istidlal" denir. Delâlet işinin faili durumunda olan unsur ise "delil"dir. [1350] Başka bir ifadeyle delil, herhangi bir meselede bizi olumlu veya olumsuz bir karara zorlayan şeydir. [1351]

Delil, kat'î ve zannî delil olmak üzere iki kısımda incelenmektedir. Kat'î delil, "Hükmün bildirdiği şey­den muhalif, yani aykırı görünen, münâkaşa götürür bütün ihtimalleri kaldıran, seksiz ve tereddütsüz ka­bul edilen deliller"dir. Zannî delil ise bunun aksine "Hükmün bildirdiği şeyden akla gelen her türlü ihti­mali ortadan kaldırmayan, ancak kat'î bir esasa daya­nırsa o takdirde belki kabul edilebilen delillerdir." [1352]

Kur'ân terminolojisinde ilim, sultan, burhan, âyet, beyyine ve hüccet gibi değişik terimlerle ifade edilen delil, herhangi bir hükmün isbat veya reddinde Kur’ân’ın şart koştuğu en önemli unsurlardan biridir.

O, tartışma konusu olan bir meselede kendisi kesin de­lillere başvurduğu gibi muarızından da kesin deliller istemektedir. [1353] Suyûtî, Kitabu'l-İtkan'da konuyla il­gili olarak şunları söylüyor:

"Kur'ân, her çeşit delili ve belgeyi içerisinde bulundurmaktadır. Aklî ve naklî ge­nel bilgilerden kurulu olan hiçbir delil, belge, sakındır­ma ve taksim yoktur ki Kur'ân onu dile getirmiş olmasın "[1354] Eimaırye göre de Kur'ân, insanın dikkatini doğadaki olaylara çeviriyor; bu da onu çürütecek bir şeyin ortaya çıkma ihtimalini ortadan kaldırıyor; onu nakzedici herhangi bir şeyin varlığına imkan vermi­yor. [1355]

"Allah'ın beyanından öte bir beyan yoktur. İnsa­nın yaratılışına uygun olarak Kur'ân'da zikredilen de­liller, başka burhan getirmeye ihtiyaç hissettirmezler" [1356] diyen Gazzali, Kur'ân delillerini bir gıdaya benzeterek şöyle değerlendirmektedir:

"Kur'ân'ın delil­leri gıdaya benzer. Herkes ondan faydalanır. Kelâmcıların delilleri ise ilâç gibidir. Sayılı kimseler yararlanıp çoğu zarar görür. Hatta Kur'ân'ın delilleri su gibidir. Hem emzikteki çocuk, hem de yetişkin bir insan faydalanır. Diğer deliller ise yemeklere benzer. Yetişkinler onlardan kimi zaman faydalanırlar, kimi zaman da midelerine oturur. Küçük çocuklar ise asla istifade edemezler." [1357]

İbn Teymiye Kur'ân delillerini bırakarak kelâm ve felsefecilerin delillerine yönelen kimselere saldır­mış, onlara karşı şiddetli hücumlarda bulunmuştur. O, böyle bir telakkinin insanlar üzerinde, İslâm’î ilimlerin anlaşılabilmesi için Aristo mantığına ihtiyaç olduğu şeklinde yanlış bir kanaatin oluşması sonucunu doğuracağını söylemiştir.[1358] Muhammed Reşid Rıdâ, Muhammed Hamdi Yazır, Abbas Mahmud el-Akkad, Seyyid Kutup ve Ebu'l-Hasan Ali en-Nedvi gibi İslâm âlimleri, Kur'ân delillerinin zannî olduğunu kabul et­menin İslâm'a aykırı bir düşünce tarzı olduğunu, Kur'ân delillerinin tamamının aklî zaruretlere dayan­dıklarını, bu itibarla hiçbir akıllının şüphe edemeyece­ği, hiçbir inkarcının defedemeyeceği cevaplarla müeyyed olduklarını savunmuşlardır. [1359]

Dedik ki: Kur'ân herhangi bir konuda tartışma ya­parken kendisi delil getirdiği gibi muarızından da delil ister. Şimdi bunun örneklerine geçebiliriz. Önce birinci şıkla yani Kur'ân'ın kendi delilleriyle ilgili örnekler üzerinde duralım. Buyuruluyor ki:

"And olsun ki biz, senden önce birçok peygamberleri kavimlerine gönder­dik de onlara açık deliller getirdiler..."[1360]

"(Habibim) de ki: "Ben, sizin Allah'dan başka yaşardıklarınıza ibâdet etmekten kesinlikle menolundum. Bana Rabbimden kesin deliller geldi ve ben, âlemlerin Rabbine teslim olmakla emrolundum. " [1361]

“And olsun, Mu­sa'yı da âyetlerimizle ve açık bir delil ile gönderdik.” [1362]

"Musa dedi: "Sana (peygamberliğimi) apa­çık ispat edecek bir şey getirmiş olsam da mı?” [1363]

"De ki "Üstün delil Allah'ın delilidir. O dileseydi hepinizi doğru yola eriştirirdi." [1364]

"De ki: "Ben Rabbimden açık bir delil üzereyim. Siz ise O'nu yalanladı­nız..," [1365]

Kur'ân, kendilerine delil getirildiği halde hâlâ muhalefet eden kimseleri eleştiriyor hatta büyük bir azapla tehdid ediyor:

"Ve şunlar, şu kendilerine apaçık deliller geldikten sonra ayrılıp ihtilaf edenler gibi olmayın. İşte böyle yapanlar için büyük bir azap vardır." [1366]

Bir başka âyette böyle insanların zâlim oldukları, Allah'ın bunlara hidâyet etmeyeceği bildiril­mektedir. Hele bunlar daha önceden gerçeği kabullenmişlerse...

"İnandıktan, peygamberin hak olduğuna şehâdet ettikten, kendilerine belgeler geldikten sonra inkâr eden bir milleti Allah nasıl doğru yola eriştirir. Allah zâlimleri doğru yola eriştirmez.” [1367]

Allah, in­sanlara soruyor:

“Allah'ın âyetleri, size okunur, ara­nızda da peygamber bulunurken nasıl inkâr edersiniz?.." [1368]

Ve müminler uyarılıyor:

"Kendilerine belge­ler geldikten sonra ayrılan ve ayrılığa düşenler gibi olmayın..." [1369]

Bütün uyarılara, bütün bilgi ve belgelere rağmen sapıklıkta inad ve ısrar eden kimselere Kur'ân şöyle sesleniyor: "Yoksa biz onlara bir delil indirdik de O'na ortak koşmalarını o mu söylüyor.” [1370]

"...Be ki: "Eğer sözünüzde doğru iseniz delillerinizi getiriniz." [1371]

"Yahudi veya hıristiyan olmayan kimse elbette cennete girmeyecek" dediler. Bu onların kuruntularıdır. Ey Muhammed, de ki: "Sözünüz doğru ise delillerinizi getirin." [1372]

"Yoksa O'ndan başka ilâhlar mı edindiler? Deki: "Haydi delillerinizi getirin. İşte benimle beraber onların kitabı ve benden evvelkilerin kitabı..." Fakat onların çoğu hakkı bilmezler de onun için yüz çevirirler." [1373]

Kur'ânın, delil getirmeleri için meydan oku­duğu kimselerin cehaletin kurbanı olduklarını yine Kur'ân'dan öğreniyoruz. "Cehalet bir marazdır kim ona asla ilâç olmaz." Şu âyette delilin sıhhatine, kabul edilebilir olmasına dikkat çekilmektedir:

"Onun dinine uyduktan sonra Allah hakkında (veya O'nun dini hak­kında) münâkaşaya kalkışacak olanların delilleri Rableri katında bâtıldır. Hem aleyhlerinde bir gazap, hem de şiddetli bir azap vardır." [1374]

Delil, olağan olabileceği gibi olağanüstü de olabi­lir. Peygamberlerin gösterdiği mucizeler olağanüstü delillerdendir.

"O şundan idi ki, onlara peygamberleri açık mucizelerle geliyorlardı; ama onlar inkâr ettiler. Allah da tuttu kendilerini alıverdi. Çünkü Allah, güçlü ve azabı şiddetlidir." [1375]

Kur'ân-ı Kerim, hiçbir bilgi ve belgeye dayanma­dan tartışmaya kalkan ehl-i kitaba şöyle sesleniyor:

"Siz, hadi bilginiz olan şey üzerinde tartışanlarsınız. Ama bilginiz olmayan şey hakkında niçin tartışırsınız. Oysa Allah bilir, sizler bilmezsiniz." [1376]

İslâm bilginleri arasında münazara ilmiyle ilgili olarak şöhret yapmış iki metod vardır:

"Bezdevî metodu", "Amtdî metodu". Birinci metodda tartışma yapı­lırken sadece nass, icmâ ve kıyastan ibaret olan delil­ler kullanılırken ikinci metodda hangi ilim dalına ait olursa olsun, delil olabilecek bütün deliller kullanılabi­lir. Bu netiliği dolayısıyle ikinci metod daha çok revaç bulmuştur. Şu var ki, bu metod demogojiye, muarızı yanıltmaya daha müsaittir. [1377]

 2- Kur'ân'a Göre Tartışma Kurallarının Bir Diğeri Amaçtır:

 Kur'ân, tartışmayı bir amaca yani'hakikatin bu­lunmasına bir vasıta olarak kabul eder. Başka faydala­rı da olmakla beraber tartışmanın en büyük yararı ger­çeğin bulunmasında yardımcı olmasıdır. Kendisi bir amaç değildir. Binâenaleyh bu vasıtanın kullanılması sonucunda hakkın ortaya çıkmasına rağmen inkârda direnen kimselerle tartışmaya devam etmenin bir anlamı yoktur. Amaca vâsıl olunması, hakkın ortaya çık­ması halinde her iki tarafın da susması gerekir. Kur'ân'da inatçılarla ilgili olarak şöyle buyurulmaktadır:

"Her ümmete, yerine getirmeleri gerekli ibâdetler koyduk. Öyleyse ey Muhammed, bu konuda seninle çekişmelerine fırsat verme. Rabbine davet et. Sen, şüphe­siz doğru yol üzerindesin. Seninle tart...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İptal Metodları
« Posted on: 20 Nisan 2024, 05:36:25 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İptal Metodları rüya tabiri,İptal Metodları mekke canlı, İptal Metodları kabe canlı yayın, İptal Metodları Üç boyutlu kuran oku İptal Metodları kuran ı kerim, İptal Metodları peygamber kıssaları,İptal Metodları ilitam ders soruları, İptal Metodlarıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes