> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı  (Okunma Sayısı 817 defa)
20 Şubat 2011, 17:43:00
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 20 Şubat 2011, 17:43:00 »



İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı

 İnsanları meleklerden ayıran ve onlardan üs­tün olabilme imkanını veren bu iki yönlü istidadlarıdır. Burada Harut ve Marut kıssasını hatırla­mak gerek. Müsned'deki bir rivayete göre, Âdem (as) 'ın halife olarak yaratılmasına itiraz eden me­leklerden ikisini Cenab-ı Allah, şehvet ve gazab gi­bi nefsânî hislerle teçhiz ederek, imtihan etmişti de, bütün melekler, insanın işinin ne zor olduğunu ve kendilerinden üstün olabileceklerini anlamış­lardı.[760]

İnsan fıtratının hayır yoluna da şer yoluna da eşit seviyede müsait olduğunu Allah:

“Biz ona iki de yol gösterdik.” [761] diye beyan buyur­muştur. Mürsel bir hadiste Resulullah (as), bu aye­ti şöyle tefsir etmişti:

“Onlar iki yoldur. Hayır yo­lu, şer yolu. Demek ki şer yolu size, hayır yolundan daha sevgili kılınmıştır.” Bu hadis, bazılarının zan­nettiği gibi, insan fıtratının, hayırdan ziyade şerre meyyal olduğu, şerre istidadın asıl olduğu iddiala­rına redir. Bu iki istidaddan birinin galebesi tâli sebeblerdendir.[762] İnsanlardan bir kısmının iyi­liğe, bir kısmının kötülüğe daha çok meyyal olma­sı, onlarda bu istidadlardan birisinin daha kuvvet­li olmasından değildir. İstidadının bir yönünü ter­cih edip, onu geliştirmesindendir ve o yönde hareket ederek, onu bir tabiat, bir meleke haline getir­mesindendir.[763] Bazı ahlakçılar, insanları, hay­ra yatkın olanlar, şerre yatkın olanlar, diye ve iki­sine yatkın olanlar diye sınıflandırmışlarsa da ek­seri alimler, insanın her ikisine de yatkın olduğu görüşündedirler.[764] Bu görüşün kuvvetli delille­rinden birisi, geçen ayettir. Aynı mahiyetteki bir diğer ayet de Şems süresindeki şu ayettir.

“Andolsun herbir nefse ve onu düzenleyene (tesviye ede­ne) sonra da ona hem kötülüğü (hem) ondan sakın­mayı (iyiliği) ilham edene.” [765] Bu ayet geçen ayetle, alimlerce benzer kabul edilmiştir.

Ayette beyan edilen “tesviye”; kulun uzuv­larını ve kuvvetlerini güzelce yerleştirme, ona düşünme kabiliyeti vermeyi, “ilham” da bu kabili­yet ve uzuvları, iki yoldan birinde kullanma key­fiyetini ifade etmektedir.[766] Öyle ise, insanda iki cihet vardır: Birisi, icâd, vücud, hayır ve fiil, yani müsbet cihettir. Diğeri, tahrib, adem, şer, infia, yani menîî cihettir. İnsan, birinci cihetiyle dün­ya hayatına nazırdır, ikinci cihetiyle de ubudiyyete ve ebediyyete nazırdır.[767]

Allah Teala, hayat verdiği varlıkları üç nevî kılmıştır. Bunlardan birincisi, sadece dünya yurdu için yaratılmış olan hayvanlardır. İkincisi, ahiret yurdu için yaratılmış olan meleklerdir. Üçüncü ne­vî ise, hem dünya yurdu hem de ahiret âlemi için yaratılmış olan insandır. Bu bakımdan insan iki cevher arasındadır ve iki âlemin de cevherleri, istidadları onda toplanmıştır.[768] Bu iki ciheti, in­sanın bazı kuvvet ve kabiliyetlerini ortaya çıkar­maktadır. Bu noktada karşımıza bazı kelimeler çı­kar: Kalb, ruh, nefs, hevâ, akıl, fıtrat, hulk, sıbğatullah... Gazâlî'nin ifadesiyle: “İleri gelen alimle­rin pek azı bu kelimeleri, doğru olarak anlayabil­mişlerdir, mana farklılıklarını, tariflerini ve müsemmalarını tefrik eden nadirdir. Çoğu zaman bu kelimeler biribirine karıştırılmıştır. Bunun sebebi; bu isimlerin manalarını ve muhtelif müsemmâlar arasında müşterek olarak kullanıldıklarını bilme­mektir.”[769] İbn Haldun insandaki rabbani latifeyi anlatırken: “Şeriatte bazan ruh, bazan kalb, bazan akıl, bazan de nefs denilen şeydir.”[770] di­ye bu müşterek kullanılışa dikkat çekmiştir. Ta­savvuf erbabı bu kelimeleri, insanın manevî teka­mül mertebelerinin ismi olarak kullanmışlar­dır.[771]


[760] Müsned, 2/134; Heysemi, 6/313, sağlam sened ile.

[761] Beled: 90/10.

[762] Elmalılı, 8/5833 - 5839 (Sahih sened ile)

[763] R. Isfahani, Mutluluğu Kâz. 169 -170; krş. İbn Haldun, Şifâu's - Sâil, 104 -105.

[764] Râzi, 7/179; Kınalızade, 37-38,  Şeltût, 63; M. Kutub, 42, S. Kutub, 30/174.

[765] Şems: 91/7,8.

[766] RM., 30/143.

[767] S. Nursî, Sözler, 334-335.

[768] R. Isfahanî, Mutluluğun Kazanılması, 59.

[769] Gazâlî, İhyâ, 3/4.

[770] İbn Haldun, Şifâu's - Sâil, 102.

[771] S. Ateş, İsâri Tefsir Okulu, 280 - Sülemi, 146.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı
« Posted on: 25 Nisan 2024, 08:10:59 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı rüya tabiri,İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı mekke canlı, İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı kabe canlı yayın, İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı Üç boyutlu kuran oku İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı kuran ı kerim, İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı peygamber kıssaları,İnsanın Hayra ve Şerre İstidadı ilitam ders soruları, İnsanın Hayra ve Şerre İstidadıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes