> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar  (Okunma Sayısı 778 defa)
16 Şubat 2011, 16:11:06
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 16 Şubat 2011, 16:11:06 »



İNSANIN ÂMELLERİNDE İSLÂM ve İMAN KATEGORİSİYLE İLGİLİ KAVRAMLAR

Şu'r

 'Şe-A-Ra' fiil kökünden gelir. 'Şa'r' 'bilinen, görü­nen, tanınan, belirli' demektir. Bu bakımdan, insan veya hayvan bedenindeki kıllara 'şa'r' denilir; çoğulu ‘eş'ar'dır.

“Allah size evlerinizden oturulacak, sükûn buluna­cak bir yer yaptı ve size hayvanların derilerinden, göç gününüzde ve ikamet gününüzde kolayca kul­lanacağınız evler ve yünlerinden, yapağılarından ve kıllarından(eş'ar) bir süreye kadar giyilecek, dö­şenecek eşya ve geçimlik yaptı” (Nahl: 80).

 Bedendeki kıllar gibi dıştan bakıldığında görünüp bilinen şeyden benzetmeyle 'Şe-A-Ra’ fiiline 'dikkatle bakıp bilme, tanıma, farketme' anlamı verildi. Bazıla­rına göre 'dikkatli anlayış ve bilgi sahibi' anlamında şa­irlere 'şair’ denmiştir ki, 'şuur sahibi' demektir; bun­dan dolayı 'şi'r'e de 'ince ilim’ denmiştir. Sonradan, vezinli söyleyişler için ad olmuştur. [316]

'Şu'r' 'dışta bulunan şeyi zahirî duyularla hisset­mek' demektir. Yani, hemen görülüp duyulduğunda, veya dokunulup tadıldığında henüz duygu halinde bu­lunan ve akla ve hafızaya bütünüyle yerleşmemiş, ke­sinliği belli olmamış, yani tam bir 'ilim' haline gelme­miş zahir bir bilgidir. 'Şu'r idrakin ilk aşaması, bir şe­yin akıl kuvvetine ilk ulaşım mertebesi, ilk tecelliyidir. 'Şu'r, nefsin hissedilenin anlamına İlk uzanma nokta­sıdır. Bu anlamın tamâmına nefsin vukufu 'tasavvur', anlam şuurun kaybolmasından sonra yeniden hatırla­nabilecek şekilde zihinde kalmış ise, buna 'hıfz', bu ka­lanı zihinde yeniden canlandırma ve duyma istemine 'tezekkür’, bu anlamı duyma istemiyle yeniden bulan vicdana 'zikr’ denilir. 'Şur'a' bir bakıma ilmin en zayı­fı, daha doğrusu ilme uzanan birinci kapıdır; sebat ve kararı yoktur, çünkü duyular her zaman yanıltıcı ola­bilir ve değişkenlik gösterebilir. Bu bakımdan, 'îlm-i İlahî'ye 'şu'r' denmez.[317] Öte yandan, 'muhakkık' de­nilen alimlere göre, 'şairlere 'aldatıcı olduklarından ve yalanlarla uğrattıklarından' dolayı şair’ denmiştir. Kur'an'da da 'şairun mecnun - cinlenmiş, deli şair' de­yimi geçer. Nitekim, Cahiliye dönemi Arapları şairle­rin cinlerle ilgileri bulunduğuna ve cinlerden vahy aldıklarına inanırlardı. Cinlerin vahyi hakktan hiç bir şey taşımayacağına göre şairlerin söyledikleri yalan­dan ibaret olmaktadır. Bu bakımdan, “gerçeklik payı bu­lunmayıp, yalana dayalı deliller'e 'şi'riyye' denilir; ay­rıca, 'şiir yalanın karar yeridir, durağıdır; en güzel şiir en yalanıdır' derler. Öte yandan, 'şi’r daha çok duy­guların ürünü olduğu için, her zaman yanılma, abart­ma ve aldanma payı taşır.[318] Şu kadar ki, 'şi’r ve 'şair’ hakkındaki bu açıklamalar duygularına kapılmayan ve ilimden, yani kesin bilgiden ve İlahî Vahy'den kaynak­lanıp bunları ifade eden yoğun, vezinli söyleyişler ve söyleyenleri için geçerli olmasa gerektir.

'Şu’run. bu belirttiğimiz anlamının yanısıra, Kur'­an'da daha çok geçtiği üzere 'ani bir kavrayış, nefste ani ve kesin bir vukuf ve fiilen dakik bir şühud parıl­tısı’ anlamı da vardır. Her 'şu’r birlik içinde bir ikiliği, ikilik içinde bir birliği içerir ve bir anda iki 'şu'r' ol­maz. Yalnız kapsamlı bir 'şu'r’ olabilir. İnsan önce şu'r ile şu'run nesnesini, içeriğini ayırt edemez. Kalp şu’r dan çok, 'meş’ur’ 'şu'r olunan'a, şuurun içeriğine önem verir; bu bakımdan, 'şu'r dış duyularla ilgilidir ve bu dış duyulara 'meşair’ denilir. Nefsin kendindeki kavra­yışı ve 'şu’r’una ise, kendi kendinde bulmak anlamın­da vicdan denmiştir ki, "batını şu’rdur. [319]

Özetle, her insanda dış duyular - beş duyu - vardır. Duyuların edindiği bilgiyi 'duyumcular - sensualistler' dan ve duyumculuğu temel kabul eden bazı felsefî akımlardan başka kesin kabul eden olmamıştır. Duyu­lar her zaman yanılabilir. Bu bakımdan, duyuların 'şu’r’u her zaman yanıltıcı olabilecek bir 'şu’r’dur ve kesinlik ifade etmez. Bu 'şu’r’un 'batını şu’r haline gel­mesi, ani bir kavrayışa dönüşmesi için kalbin duyularıyla birlikte (bk. Kalp, Sem', Basar, Fuad) devrede ol­ması gerekir. İşte, gerçek 'şu’r dış duyuların kalbin duyulanyla birlikte çalışarak, bir başka deyişle, kalbin duyularının dış duyuları kullanarak dış dünyadan edin­diği bir bilgidir. Kâfirlerde kalp çalışmadığından onlar 'şu’r sahibi değillerdir:

“Allah'a ve iman edenlere hile yaparlar; oysa ancak kendilerine hile yapmaktadırlar da şu'r etmi­yorlar” (Bakara: 9).

“Kitap Ehli'nden bir grup istedi ki, sizi saptırsın­lar; oysa sadece kendilerini saptırıyorlar da, şu'r etmiyorlar” (A. İmran: 69).

“Onlar ondan men ediyor ve ondan uzak duruyor­lar. Ancak kendilerini helak ediyorlar da şu'r et­miyorlar” (En'am: 26).

“Sonra kötülüğün yerini iyilikle değiştirdik, ta ki, çoğalıp  “atalarımıza da darlık ve 'sevinç dokun­muştu” dediler de, şu'runda değillerken kendileri­ni ansızın yakalayıverdik” (A'raf: 95).

“Şiar’ 'elbise, kıllara dokunan, cesedi kaplayan giy­si' ve buradan istiareyle 'insanın harpte kendisiyle nef­sini bildiği şey, parola, nişan' demektir. Çağulu 'şeair’ dir; 'şeair'ullah' 'Hacc'da Beyt'ül-Haram'a götüren işa­retler' anlamında kullanılmaktadır; Safa ve Merve bu şairdendir; Allah şeairine tazimi emretmektedir (Bakara: 159, Maide: 2, Hacc: 32). [320]

[316] Müfredat, 262.

[317] Hak Dini Kuran Dili, X, 223-5.

[318] Müfredat, a.y.

[319] Hak Dini Kur'aiı Dili, a.y.

[320] Ali Ünal, Kur’an’da Temel Kavramlar, Beyan Yayınları: 435-438.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar
« Posted on: 28 Mart 2024, 19:28:19 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar rüya tabiri,İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar mekke canlı, İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar kabe canlı yayın, İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar Üç boyutlu kuran oku İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar kuran ı kerim, İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar peygamber kıssaları,İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlar ilitam ders soruları, İnsanın Amellerinde İslam Ve iman Kategorisiyle ilgili Kavramlarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes