> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi >  İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah  (Okunma Sayısı 833 defa)
19 Şubat 2011, 22:57:31
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 19 Şubat 2011, 22:57:31 »



 
İnsandan Neş'et Eden Şerler Dalâlet ve Günah

 Geçen bölümde kâinattaki şerlerin bir kısmı­nı, bilhassa insanın dışında cereyan eden ve insa­nın hissesi bulunmayan şerleri, âlemlerin rabbi Allah Teala'nın çok merhametli olduğu kullarını, yüksek manevî mertebelere çıkarmak için imti­hanla terbiyeye vasıta olarak yarattığı şerleri gör­dük.

Dünyada insanların yaptıkları her türlü iş, hareket, söyledikleri herbir söz zihinlerinden geçir­dikleri her nevî düşünce, içinde bulundukları imti­hanın, değişik sorularına verilmiş birer cevab nite­liğindedir. İnsanın bu cevabları, kâtip melekler ta­rafından tesbit edilmektedir. Vakti geldiğinde bu tesbitler değerlendirmenin delilleri olarak karşımı­za çıkacaktır.

İnsan bu hayati imtihanında bazı yanlışlıklar yapmaktadır. İnsanların yanlışlıkları ya bütün im­tihanı başarısız saydıracak şekildedir, ya da ufak tefek veya tam başarısızlık kadar olmasa da büyük hatalardır. Birincisi küfür manasınadır, ikincisi “günah” manasınadır. Dünyada şer olarak kabul ettiğimiz keyfiyetlerin bir kısmı, işte bu tür şeyler­dir.

 Dalâlet
 
 Fıtrat ve Misak

 Resulullah (a.s.), Kütüb-ü Sitte ve Muvatta'da geçen bir hadislerinde:

“Her doğan fıtrat üzere doğar. Ebeveyni onu yahudileştirir veya hristiyanlaştırır veya mecusileştirir, hayvanları değiş­tirdikleri gibi.” buyurdu ve sonra

“Allah'ın, insan­ları üzerine yaratığı fıtratı, Allah'ın yaratması değiştirilemez. (Allah'ın yaratışına hiçbirşey be­del olamaz.) İşte doğru din odur.” [1191] aye­tini okudu.[1192] Hayvanların uzuvları tam ve noksansız olarak doğarlar. Onların kusurları ve kesik­leri doğduktan sonra ortaya çıkar. İnsanlar hayvanları böyle bozdukları gibi, fıtrat üzere doğan çocuğu da bozarlar.

Ayette ve hadiste geçen “fıtrat”ı ulemâ deği­şik şekillerde anlamışlardır. Bunu kadere hamle­derek: “Cenab-ı Allah, herkesin saîd mi saki mi olacağını bildiği için, bildiğine uygun olarak ya­ratmıştır. O'nun hükmünü değiştirmek, herkes hangi fıtrat üzereyse onu bozmak mümkün değil­dir.” demişler.[1193] Bazıları: “Fıtrattan murat, is­lâm ve tevhiddir. Ayetteki insanlardan murat, Allah'ın islâm üzere yarattığı kimselerdir. Bu ma­nada müşrik fıtrat üzere yaratılmamıştır.” der­ler.[1194] Fakat Ashabın ve alimlerin çoğu “Mü­min olsun kâfir olsun, bütün insanların islâm fıt­ratı üzere yaratıldığı” görüşündedirler.[1195]

Her doğan insan, başlangıçta ve asıl yaratılı­şında, selîm fıtrat ve hak dini kabule hazır tabiat üzeredir. Eğer insan, fıtratı üzerine bırakılırsa, hak din mensubu olarak yaşar, başkasına yönelmez.[1196]  Merhum Elmalılı'nın bu hususta güzel izahı vardır: “Fıtrat, ilk yaratma demek olan FTR' den masdar bina-i merre olarak yaratılışın ilk tarz ve heyetini ifade eder. 'İnsanların üzerinde oldu­ğu' kaydından anlaşıldığına göre murat, her fer­din kendine mahsus olan fırtrat-ı cüziyyesi değil?, bütün insanların insan olmak haysiyetiyle yaratı­lışlarında esas olan ve hepsinde müşterek bulu­nan fıtrat-ı külliyedir. Hârici tesir, kesb ve âdet gi­bi ikinci derecede vâki olan avarızdan kat'-ı na­zarla mülahaza olunması lâzım gelen, fıtrat-ı ûlâ ve fıtrat-ı asliyye de denilen asıl fıtrattır. Fer­din hilkat-i cüziyyesinde herhangibir  sebeble ek­siklik bulunabilirse de asıl fıtratı sahih ve salim­dir. İyi görmeyen göz, arızî bir sebeble hasta de­mektir. Bunun gibi bütün uzuvların hilkatinde esas olan bir fıtrat vardır ki, ona o uzvun menfaa­ti, vazifesi, fonksiyonu, fizyolojisi yahut garizası tabir olunur. İnsan nefsinin bütün meyillerinde böyle yaratılış hikmetine doğru esaslı bir garîza vardır ki ona fıtrat denir. İnsanın, insan ruh ve ze­kasının aslı fıtratı da hakkı tanımak ve hak yaradanından başkasına kul olmamaktır. Dinsizlik ve şirk, asıl fıtrata muhalif, sonradan arızî olarak iktisab olunan şeylerdir. Müfessirlerin çoğu, fıtratı, hakkı kabul ve idrâk kabiliyeti olarak anlamışlardır. Fıtrat, dinin iki kaynağından birisidir. Diğeri de kesbtir. Fıtratın fâtırına delâleti tabii olduğu için, her insanın fıtratında, nefsinde, şuurunun mebdeinde, vicdanının derinliğinde bir hak duy­gusu, marifetullah gizlidir. Iztırar zamanlarında anûd kâfirler bile derinden derine yaratana bir il­tica hissi duyarlar”[1197] ki işte bu dejenere olmuş fıtratlarından arta kalan kırıntıların depreşmesidir. Kur'an'daki “sıbğatullah” [1198] da an­lattığımız manada “fıtratullah” diye tefsir edilmiş­tir.[1199]

Cenab-ı Allah, fıtratta, tevhidin asıl, küfür ve ihtilafın sonradan olma olduğunu[1200] şöyle be­yan etmektedir: “İnsanlar bir tek ümmetti. (Kimi iman etmek, kimi küfre sapmak suretiyle) ihtilafa düştüler: Binaenaleyh, Allah (rahmetinin) müjde­cileri (azabının) habercileri olmak üzere peygam­berler gönderdi.” [1201] Çoğu müfessirler insanların iman ve hak üzerinde tek bir ümmet ol­duklarını söyler.[1202]

A'raf, 172'de Cenab-ı Allah'ın, Âdem (a.s.)'ın zürriyetinden aldığı ahd mevzu edilir:

“Hani Rabbin, âdemoğullarından onların sırtlarından zürriyetlerini çıkarıp, kendilerini nefslerine şâhid tut­muş: Ben sizin rabbiniz değil miyim? demişti, onlar da:

“Evet, şâhid olduk, demişlerdi.” (İşte bu şâhidlendirme) kıyamet günü  'bizim bundan ha­berimiz yoktu.' dememeniz içindi” Bazı âlimler ayette anlatılan hadiseyi, Allah'ın bütün insanları îlk yaratışında, âfâkî.Ve enfusî delillerle tevhide ulaşabilecek kaabiliyette yaratmasını, istiare ve temsil yoluyla anlatılışına hamletmişlerdir. Şöyle ki, Allah'ın, insan nefislerine akıl ve basireti bir garîze yapması ve bunlar için âfâk ve enfüste bir­takım deliller yerleştirmesi ve bu suretle onları mükemmelen  teçhiz edip rubûbiyyetini bilmeye yöneltilmesi; diğer taraftan onların da bu garîzelerle mütecehhiz olarak Allah'ı bilmeye yönelmiş ol­maları, bütünüyle, Allah Teala'nın onları emir ve hıtab tankıyla itirafa şevki,   onların da tereddüd etmeden icabet etmeleri suretine benzetilerek, isti­are ile bu şekilde tasvir edilmiştir.[1203] Hulâseten bize beliren husus; Allah'ın beşer fıtratında, ken­disinin birliğine, kabullenmek babında bir ahd al­mış olduğudur. Şüphesiz ki tevhid gerçeği, insanın fıtratında gizlidir. Varlıklar dünyasına çıkan her yavru, bu gerçeği yanında getirir. Ancak, dış âmil­lerin tesiriyle fıtratı bozulunca ondan ayrılır.[1204] Bunun için, bütün şirk, küfür ve nifak ehli, Cenab-ı Allah'ın Âdem  (a.s.)'ın sulbünden çıkarıp onlardan aldığı ahdi[1205] bozanlardır[1206]


[1191] Rûm: 30/30.

[1192] Buhari, Cenâiz, 79 (1/162); Müslim, Kader, 6 (4/2047); Muvattâ, Cenâiz, (1/186); Tirmizî, Kader, 5 (4/447); Ebu Davud, Sünnet, (4/229).

[1193] Kuşeyri  Letâif, 4/117; İbnu'l-Esîr, 1/270

[1194] Şevkânî, 4/224; RM,, 21/40.

[1195] İbn Salah, 17; Şevkânî, 4/224; RM., 21/40.

[1196] İbnu'l-Esîr,  1/270-271.

[1197] Elmalılı, 6/3822 - 3824.

[1198] Bakara: 2/138.

[1199] Taberî, 1/445; Râzî, 4/86; Kuşeyr, Letâif, 1/142.

[1200] Elmalılı, 2/744.

[1201] Bakara: 2/213.

[1202] Râzî, 6/11.

[1203] RM.,  9/102;  Elmalılı 4/2324-2325. Daha geniş malu­mat için  bkn. RM., 9/103-108; Elmalılı, 4/2325-2333.

[1204] S. Kutub, 9/101.

[1205] Taberi, 1/142; Zamahşerî, 1/268; S. Kutub, 1/57-58; Râzî, 2/148 (aleyhte olarak).

[1206] Bakara: 2/27.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah
« Posted on: 26 Nisan 2024, 22:33:02 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah rüya tabiri, İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah mekke canlı, İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah kabe canlı yayın, İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah Üç boyutlu kuran oku İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah kuran ı kerim, İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah peygamber kıssaları, İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günah ilitam ders soruları, İnsandan Neşet Eden Şerler Dalâlet ve Günahönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes