> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır  (Okunma Sayısı 648 defa)
10 Mayıs 2011, 12:32:29
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 10 Mayıs 2011, 12:32:29 »



Hz. Musa ve Hz. Harun Döneminde Atacı Tavır

Hz. Musa ve Harun'un, tebliğ için gittiği Firavun ve ileri ge­lenlerinden aldığı itirazlardan birisi de yine o ikisinin “Atalarının izinden gitmeye karşı çıkışları” konusundadır. Firavun, alaylı bir şekilde alemlerin rabbinin ne olduğunu sorduğunda, her şeye yaratılışını veren ve yolunu gösteren ALLAH olduğu cevabını alın­ca, istihzalı bir edayla:

“Öyleyse önceki nesillerin durumu ne oluyor?' dedi. Musa şöyle dedi: 'Onun bilgisi Rabbimin katında bir kitaptadır, Rabbim ne yanılır ne de unutur.” [227] Firavun'un sorusu çok kurnazca bir soruydu. O, şöyle demek istiyordu: “Eğer her şeye ayrı ayrı yaratılışını veren ve yolunu gösterenden başka rab yoksa, yüzyıl­lardan beri başka ilahlara tapan bizim atalarımızın hali ne ola­cak? Tüm bu insanlar hatalı mıydı? Hepsi azabı mı hak etti?” Böylece Firavun belki atalarına saygısızlık gösterdiğini düşündüğü Hz. Musa'ya karşı sinirini yatıştırmak istiyordu. Aynı zaman­da Firavun, saray adamlarını ve diğer Mısırlıları Hz. Musa'nın davetine karşı kışkırtmak istiyordu. Bu oyun, hakka davet eden herkese karşı oynanmış ve aklı ermeyen kişileri kışkırtmakta her zaman etkili olmuştur. [228] Bu kurnazca oyun ileride değineceğimiz gibi Mekkeliler tarafından Peygamberimiz (s)'e karşı da oynanmıştı.

Onlar meseleye, Hz. Musa onları din ve takva yoluna çağırmak için değil de, iktidarı ellerinden zorla almak için gelmiş gibi, siyasi iktidar mücadelesi açısından bakıyorlardı:

“Atalarımızı üze­rinde bulduğumuz yoldan bizi çeviresiniz ve yeryüzünün büyükleri ola­sınız diye mi geldiniz? Biz size inanmıyoruz.” [229] Âyet bir gerçeği daha aydınlatıyor: Bunlar atalarının putlara ibadet edişine [230] geleneklerine, alışkanlıklarına, örf ve adetlerine öylesine bağlıydılar ki, ecdat­tan kendilerine kalan inanç ve geleneklere aykırı olabilecek her­hangi bir şeyi, ne kadar aklî ve doyurucu olursa olsun, asla kabul etmiyorlardı. [231] Kötü şeylerle dolu olsa da, geçmişe sıkı sıkıya sarıl­mak ve dünyevi çıkarlara bağlılık bir toplumun maddi ve manevi güçlerini korumasına karşı en büyük engeli oluşturmaktadır. Fira­vun ve toplumu, Musa'nın davetini kabul etmedi. Kaynağı ataları olan üzerinde bulundukları dini bırakmayacaklarını söylediler.

Taklide sıkıca sarıldılar. Salt ısrarcı tavırlarıyla apaçık delillere meydan okudular ve itiraz ettiler. [232]

Firavun kendini arındırma arzusundaysa, Hz. Musa ona dos­doğru yolu gösterme niyetindeydi [233] ve o, kardeşi Hz. Harun ile bir­likte, Firavun'un İsrailoğullarına yaptığı kötülükleri engellemek ve risaleti inkâr edip yüz çevirenlerin azaba uğratılacağını bildirmek­le görevlendirilmişti. [234] Ancak Hz. Musa onlara apaçık âyetleri getirince,

“Bu, olsa olsa uydurulmuş bir sihirdir. Biz önceki atalarımızdan boylesini işitmemiştik.” [235] dediler. Hz. Musa'nın kendisine ibadet et­meye çağırdığı şeyi, [236] atalarının yaşadığı dönemde peygamberlik iddiasında bulunmuş bir kimseyi ya da ayetlerle rasuller gönder­miş bir ilaha dair herhangi bir şey işitmediklerini ifade ettiler. [237] Bu, nübüvveti inkârla yalanlamalarına ve inatlarına dair bir ifadedir. [238] Aslında önceki peygamber olan Hz. Yusuf, onlara yakın bir dö­nemde yaşasaydı, ona da inanmayacaklardı.

Firavun gibi insanlar, meşru gösterdikleri yaşam biçiminin tüm insanlar için genel geçer hale sokulmasını isterler. Bu tür kim­seler, her şeyi sınırlandırmak, statikleştirmek ve toplumun tümünü kendi görüş çerçevesine getirmek ve toplumu kendi varlığının çer­çevesinden meseleye bakmasını sağlamak gayreti içindedirler. Böylece İslâm ümmetini, mevcut konumundan daha hayırlı ve ya­rarlı bir konuma ilerletecek değer yargılarını araştırmasına imkân tanımamış olmaktadırlar. Bu, sosyal bir sebeptir, psikolojik değil. Burada söz konusu edilen sebep dahili değil haricidir. [239] Yani bire­yin iç benliğine değil, sosyal şartlara, çevreye, konuma vs. bağlıdır.

Atacı tavırda ısrar eden insanların bir çelişkisi de şudur: İnsa­noğlunun tevhid ile tanışması ilk insandan bu yana mevcuttur ve şirk ile karşılaşmasından daha eskidir. Buna rağmen niçin ısrarla ALLAH'a ortak koşan atalarına uymayı tercih ederler? Onların bu tutarsızlığı atacılıklarının aslında risalete karşı bir tür savunma mekanizması olduğunu göstermektedir. [240]


[227] Taha: 20/51-52.

[228] Mevdudî, Tefhîmu'l-Kur’an, III, 229.

[229] Yunus: 10/78.

[230] Zemahşerî, II, 249; Kurtubî, IV/2, 274.

[231] Sıddıkî, Mazharuddin, Kuran'da Tarih Kavramı, (çev.: Süleyman Kalkan), 2. baskı, Pınar Yay., İstanbul, 1990, s. 118.

[232] Râzî, VI, 287.

[233] Naziat: 79/18-19.

[234] Taha: 20/47-48.

[235] Kasas: 28/36.

[236] Taberî, XI/2, 95.

[237] Kâsımî, a.g.e., XIII, 4706.

[238] Şihab'dan naklen bkz.: A.g.e., XIII, 4707.

[239] Sadr, M. Bakır, Kur'an Okulu, (çev.: Mehmet Yolcu), İstanbul, 1987, s. 135.

[240] Murat Kayacan, Kur’an’da Peygamberler ve Karşı Tavırlar, Ekin Yayınları: 48-51.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2011, 12:37:03 Gönderen: Meryem »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır
« Posted on: 20 Nisan 2024, 10:57:02 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır rüya tabiri,Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır mekke canlı, Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır kabe canlı yayın, Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır Üç boyutlu kuran oku Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır kuran ı kerim, Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır peygamber kıssaları,Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavır ilitam ders soruları, Hz Musa ve Hz Harun Döneminde Atacı Tavırönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes