> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi > Fısk ve Fasık
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Fısk ve Fasık  (Okunma Sayısı 2539 defa)
16 Şubat 2011, 16:24:47
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 16 Şubat 2011, 16:24:47 »



Fısk/Fasık

 Kur'an'ın inanç ve amellerine göre çizdiği insan tiplerini tanımada önemli ve anahtar kavramlardan bi­ri de 'fasık'tır; fasıkın ameline de çoğunlukla 'fîsîk', ba­zen de 'füsûk' denilir.

İslâm tarihinde mezheplerin ve iman esaslarının belli çerçeveler dahilinde tesbit edilmeğe başladığı dö­nemlerde fısk genellikle 'imandan çıkarmayan' yasak­lanmış eylemler anlamında kullanılmıştır. Hariciler ve Mutezile 'iman'ı 'dil ile ikrar, kalp ile tasdik ve erkânıyla amel' olarak tanımlayıp, Haricîler bu üçten biri­ni yerine getirmeyenin 'kâfir' olduğunu kabul ederken, Mutezile ise 'mü'min ile kâfir arasında fasıktır' itikadıyle 'fasık'ı 'mü'minle kâfir arasında bir yer'e yerleş­tirmişlerdir (el-menzile beyn'el-menzileteyn). Özellikle Ehl-i Sünnet hadisçilerden ve diğer bilginlerden de ima­nı aynı şekilde, yani 'dil ile ikrar, kalp ile tasdik ve erkânıyla amel' şeklinde kabul edenler vardır. İmam-ı Şafiî bunlardandır, şu kadar ki, bunlar ameli terkedenin mutlak anlamda kâfir olduğu görüşünde değillerdi.

İslâm'da mezhepleşmenin ana temeli genelde siya­sal anlaşmazlıklardır. İtikadı mezheplerin başlıca tar­tışma konularından olan 'amelin imandan bir cüz olup olmaması' sorunu öncelikle sahabenin arasındaki sa­vaşların değerlendirilmesinden ortaya çıkmış ve Hz. Ali' ye karşı savaşanların durumunun tesbiti tartışmalar­da en önemli etken olmuştur. Bu bakımdan, bu tür tar­tışmalarda Kur'an'ın ana kavramlarına ayetlerin yanısıra görüşlerin de muhteva biçtiğini ve bunun sonu­cunda da 'teknik’ bir kavram özelliğine bürünen 'iman, fısk, küfr, İslâm’ gibi kavramların asıl Kur'anî muhte­valarından bazı özellikleri yitirdiklerini inkâr etmek biraz zor olsa gerektir. Bu tarihî gerçek karşısında, İs­lâm alimlerinin konulara yaklaşım biçimine kuşkusuz saygıyla yer vermekle birlikte, her zaman olduğu gibi 'fısk, iman, küfr örneği temel kavramları yine Kur'an ayetleri çerçevesinde ele almak zorundayız.

Ayetlerin ifade ettiği temel nosyonları mezhebi gö­rüşlerle bağdaştırma zorluğu çeken ve bu konuda ölümsüz tefsirinde merhum Elmalılı Hamdi Yazır 'fasıkı fış­kına göre ya mü'min ya kâfir' saymakta ve 'küfr'ü mer­tebelere ayıracakken 'fısk'ı üç temel mertebeye ayır­maktadır:

1. Günahı çirkin saymakla birlikte açıkça işlemek;

2. Günahın üzerine düşmek;

3. Çirkin olduğunu inkâr ederek yapmak. Merhum Hamdi Yazır bu üçüncüyü küfrle aynı kategoriye koymaktadır. [275]

Fısk 'Fe-Se-Ka' fiilinden masdar olup, Muhyiddin İ. Arabi'nin belirttiği üzere aslında Arapça'da insan için kullanılmazken, Kur'an ona temel bir kavram ni­teliği vermiştir. Sözcük anlamı, 'feseka'r-rutabü' - ol­gun hurma kabuğundan çıktı' ifadesinde olduğu gibi, 'kabuğundan çıkmak, deliğinden çıkmak' anlamınadır. Deliğinden çıkıp durduğundan fareye 'füvevsık', çoğul şekliyle,'fevasık' denilir. [276] Kur'an Dili'nde, “Meleklere “Adem'e secde edin” dediğimiz zaman hemen secde et­tiler; İblis hariç. Cinlerdendi ve Rabbi'nin emrinden fısk etti (feseka an emr-i Rabbih) (Kehf: 50) ayetinde açıkça görüldüğü üzere 'emirden, itaattan dışarı çık­mak, demektir.

Kavramın temel sözcük anlamını böylece belirle­dikten sonra, Kur'an'da kimlere 'fasık' dendiğine ve 'fısk'ı insanın amellerinden nasıl bir yere oturttuğuna göz atalım:

“Ölü, kan, domuz eti, Allah'tan başkası için boğaz­lanan, boğulmuş, vurularak öldürülmüş, yukarıdan düşmüş, boynuzlanmış ve canavarların yiyip (par­çaladığı) hayvanlar - (Ölmeden kesip) temiz kıldıklarınız dışında-, dikili taşlar üzerine boğazlananlar ve fal oklarıyla kısmet aramanız size haram kı­lındı; bunlar fısktır(Maide: 3).” (Benzer ayetler: En'am: 121 ve 145).

“Ey iman edenleri Belirli bir süreye kadar birbiri­nize borç verdiğinizde onu yazın. Aranızda adaletli bir yazıcı onu yazsın... Erkeklerinizden iki kişiyi de şahit tutun.. Yazana da şahide de asla zarar ve­rilmesin. Eğer (bir zarar) yaparsanız bu kendinize bir füsuk'tur..(Bakara: 282).”

“Kim Allah'ın indirdiği ile hükmetmezse, işte on­lar fasıklardır(Maide: 47).”

“Onlara deniz kıyısında bulunan memleketten sor. Hani onlar Sebt gününde haddi aşıyorlardı;. Sebt yaptıkları gün balıkları kendilerine akın akın ge­liyor, Sebt yapmadıkları günse gelmiyorlardı. On­ları fısk ettiklerinden dolayı böyle deniyorduk (A'raf:  163).”

“Namuslu kadınlara iftira atıp da dört şahit ge­tirmeyenlere seksen celde vurun ve artık şahitlik­lerini asla kabul etmeyin. Onlar fasık olanlardır (Nur; 4).”

“Şu Allah'ı unuttuklarından dolayı Allah'ın da on­lara kendilerini unutturdukları gibi olmayın. On­lar fasık olanlardır (Haşr: 9).”

“Ey iman edenler! Bir topluluk bir toplulukla alay etmesin; belki kendilerinden hayırlıdırlar. Kadın­lar da kadınlarla (alay etmesin), belki kendilerin­den hayırlıdırlar. Birbirinizde kusur aramayın ve birbirinizi lâkaplarla çağırmayın. İmandan sonra füsuk ismi ne kötüdür. Kim tevbe etmezse, işte on­lar zalimlerdir (Hucurat: 11).” Verdiğimiz  bu  ayetlerin  yanısıra,  Kur'an  helak olan bütün kavimlerin, söz gelimi Firavun ve adam­larıyla kavminin, Nuh Kavmi'nin hep fasık olduğunu açıklar (Nemi: 12, Kasas: 32, Zariyat: 46...) Bu kavim­lerin ne tür ameller içinde oldukları Kur'an'da anıldığı gibi, daha önce de yeri geldikçe belirtildi.

Şimdi de, fasık'ın. Kur'an'da nasıl değerlendirildi­ğine bakalım:

“Eğer Kitap Ehli iman etmiş olsaydı, kendileri için hayırlı olurdu. İçlerinde îman edenler vardır ve ço­ğunluğu ise fasıktır (A. İmran: 110).”

“Eğer Allah'a, Nebi'ye ve ona indirilene iman etselerdi, onları velî tutmazlardı. Ne var ki, onların çoğu fasıktır (Maide: 81).”

“Allah sizden iman edip salih amellerde bulunan­lara, kendilerinden öncekileri halifeler yaptığı gibi, onları da yeryüzünde halife yapacağını, kendileri için razı olduğu dinlerini onlara sağlamlaştıracağı­nı ve korkularından sonra onları güvene erdirece­ğini va'd etti. Bana ibadet etsinler ve hiç bir şeyi bana ortak koşmasınlar. Kim bundan sonra küfre­derse işte onlar fasık olanlardır (Nur: 55).”

“Ayetlerimizi yalanlayanlara fısk etmelerinden do­layı azap dokunacaktır (En'am: 49).”

“Andolsun, sana apaçık ayetler indirdik; onları an­cak fasıklar küfreder (Bakara: 99),,”

“Böylece,   Rabbi'nin   fasıklar   hakkındaki   'onlar iman   etmezler'   sözü   gerçekleşmiş   oldu (Yunus: 33).”

“Hiç mü'min olanla, fasık olan bir olur mu. Bir olmazlar (Secde: 18).”

“Müşrikler için nasıl ahd olabilir?.. Evet, nasıl? Eğer onlar size galip gelselerdi, ne ahd gözetirlerdi, ne de anlaşma, Ağızlarıyla sizi razı ederler, ama kalpleri istemez. Onların çoğu fasıktır (Tevbe: 8 ).”

“De; “İster gönüllü, ister gönülsüz infak edin, siz­den asla kabul olunmayacak. Şüphesiz siz fasık bir kavimsiniz. İnfaklarının kendilerinden kabul olun­masını engelleyen ancak Allah'ı ve Rasûlü'nü küf­retmeleri, namaza ancak üşene üşene gelmeleri ve ancak istemeye istemeye infakta bulunmalarıdır (Tevbe: 53-54).”

“Münafık erkekler ve münafık kadınların bazısı bazısındadır; münkeri emrederler, ma'ruftan nehyederler ve ellerini sıkı tutarlar. Allah'ı unuttular, o da onları unuttu. Muhakkak münafıklar, işte onlar fasıklardır (Tevbe:  67).”

“Onlar için bağışlanma dilesen de, onlar için ba­ğışlanma dilemesen de birdir. Allah onları asla ba­ğışlamayacak. Muhakkak Allah fasıklar kavmini yola iletmez (Münafikun: 6).”

Fısk helâka sebeptir ve fasıkların yeri Cehennem' dir:

Fısk etmelerinden dolayı zalimlerin üzerine gök­ten bir azap indirdik {Bakara: 59).”

“Biz bir memleketi helak etmek dilediğimiz zaman oradaki mütreflere emrederiz, orada fısk yaparlar da üzerlerine söz hak olur ve biz de orayı darma­dağın ederiz (İsra: 16).”

“Fasıklar kavminden başkası helâk edilir mi? (Ahkaf: 35)”

“Fıskedenlerin barınacakları yer ateştir. Ne zaman oradan çıkmak isteseler oraya iade edilirler ve ken­dilerine “yalanlayıp durduğunuz ateşin azabını ta­dın” denilir (Secde: 20).”

Buraya kadar verdiğimiz ayetlerden anlaşılacağı gi­bi, fısk 'doğru yoldan sapma'yı ve Allah'ın yasakladığı fiilerde bulunmayı’ ifade etmektedir. Fışkın sonu helak ve Cehennem ateşidir. Kâfirler, münafıklar ve müşrik­ler mutlak anlamda fasıktırlar, aynı şekilde zalimler de fasıktır. Fısk'ın füsuk olarak ifade edilen ve mü'minin işlediği 'mü'minlerle alay etmek ve onları hoş olmayan lâkaplarla çağırmak' gibi ve benzeri amellerden tevbe edilmezse, yine azabı hak edici olmakta ve fasıklar Ce­hennem azabından kurtulamamaktadır. Her kâfir, mü­nafık ve müşrik en azından küfrü, yalanlaması, müna­fıklığı ve şirki yüzünden fasihtir; yani 'küfr, nifak ve şirk' kendi nefslerinde 'birer amel'den başka bir şey değildir. 'İman' konusunda da üzerinde duracağımız gibi 'iman'da bir ameldir; bu bakımdan, Kur'an daima insanların işledikleri amellerden sorulacağını belirtir ve 'imanlarınızdan sorulacaksınız' demez. Beri yandan, 'küfr, nifak ve şirk'in dışında daha başka fısk olan amel­ler de vardır. Mü'min Kâfir, münafık veya müşriğin sıfatı olduğu halde bu ameleri işleyebilir; böylece fasik olan mü'min tevbe etmezse azabı hak eder. 'Küfr’ ve 'iman' konusunda üzerinde daha genişçe duracağı­mız gibi, mü'minin işlediği fısk onu fasık ve aynı zamanda durumuna göre ya 'münafık, ya müşrik, ya kâ­fir' yapar. Fakat, 'küfr'ün mertebeleri vardır; fısk küf­rün 'itikadı amellerden değil de 'fiilî ameli'ni ifade eder; yani el, ayak, göz, dil gibi azaların işlediği yasaklan­mış ameller fısktır ve bunları işleyen mü'min itikadı yönden imanda ise de, işlediği fiil yönüyle 'amelî küfr, içindedir. Demek oluyor ki, fısk küfr'ün 'fiilî amel' yö­nünü ifade eden bir kavramdır; aynı durum 'nifak ve şirk' için de söz konus...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Fısk ve Fasık
« Posted on: 23 Nisan 2024, 14:48:04 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Fısk ve Fasık rüya tabiri,Fısk ve Fasık mekke canlı, Fısk ve Fasık kabe canlı yayın, Fısk ve Fasık Üç boyutlu kuran oku Fısk ve Fasık kuran ı kerim, Fısk ve Fasık peygamber kıssaları,Fısk ve Fasık ilitam ders soruları, Fısk ve Fasıkönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes