> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi >  An
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: An  (Okunma Sayısı 1379 defa)
08 Şubat 2011, 20:26:55
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 08 Şubat 2011, 20:26:55 »



An

 An'I dilciler bir sınırlama yapmaksızın şimdiki zamana ad ola­rak kullanmışlardır. Şimdiki zaman ise, içinde bulunulan vakittir. Bu manada "an" zaman zarfı olup, geçmiş ve geleceği birbirinden ayıran sınırdır [751]. An'ı saat kelimesiyle açıklayanlar, sözün söylen­diği an'ı dikkate alarak böyle bir açıklama yapmaktadırlar. Bura­daki saat, hiç şüphesiz bir saatlik süre değil, anın müradifi olarak içinde bulunulan zamandır [752]. An'ın zamanla münasebeti hususu çalışmanın birinci bölümünde tartışılmıştır. Burada tekrar o tartış­maya girilmeyecektir. Ancak an'ın bir sınır olduğunu tekrar ermek gerekir. An'ın zaman olup olmadığı ise tartışma konusudur. An'ı zaman olarak kabul etmeyen görüşe karşı, onu zaman olarak de­ğerlendirenler de olmuştur [753]. Tefsirlerde an geçmiş ile gelecek arası, belirleyici [754] ayırıcı bir sınır olarak [755] açıklanmıştır. İbn Sînâ da an'ı geçmiş ile geleceğin kendisinde müşterek olduğu "mev­hum bir uç" olarak açıklamaktadır [756].

Kur'ân'da sekiz yerde geçen "an" kelimesinin, mezkur açıkla­malar ışığı altında bir dönüm noktası olduğu   söylenebilir.

Kur'ân'da geçen "an" kelimesinin ortaya koyduğu zaman, geçmiş değildir, gelecek te değildir, ancak, kökü Maziye bağlı, geleceğe ışık tutan bir sınırdır (Nisa, 18; Enfâl, 66, Yûnus, 51, 91; Yûsuf, 51; Cîn, 9). Bakara sûresinin 71. ayetinde geçen "işte şimdi ger­çeği anlattın" ayetindeki şimdi, öncesini sonrasından ayırmaktadır. Söz konusu ayette geçen "an" hakkında İbn 'Aşûr'un "şimdi" [757] şeklindeki açıklaması bunun çok açık delilidir. Bakara sûresinin 187. ayetinde "an" ile geçmişte oruçlu için, mevcut olan geceleri hanımlar ile cinsel ilişki yasağı kaldırılıp; yerine gelecekte böyle bir ilişkinin helâl olduğu hükmü getirilmiştir [758]. Bu nedenle "an" kelimesinin etkisi geçmişi yürürlükten kaldırırken geleceği yürürlüğe sokmaktadır. Bir başka ifade ile "an" ile bir hükmün ömrü sona ererken; bir başka hükmün doğumu gerçekleşmiş olmaktadır. Nesh olayına da bu açıdan bakılabilir.

Kur'ân'da "an" kelimesinin ortaya koyduğu mana, geçmiş olmaya, gelecekteki her nokta da "an" olmaya namzettir. An'ın kendisi ayırıcı bir sınır olduğu halde başkaları tarafından parçala­nıp sınırlanamaz [759]. An'ın müradifi olarak yevm kelimesi, zaman kavramı içerisinde kozmolojik olmanın çok ötesinde pratik kulla­nıma mal olmuştur. Yevm kelimesi, asıl manalarından olan kevn manasına alındığında ise varlığın tamamı an'a kodlanmış olur. Böylelikle varlık her an yok olur ve tekrar yaratılır. Bu yüzden her şey, zamanın her anında Allah'a bağlıdır[760].

Dilimizdeki her an, her dakika, her gün gibi ifadeler, zaman kavramı içerisinde etken ifadelerdir. Zaman kavramının kozmolo­jik ölçeğe bağlı olarak ifadeye ulaşan bütün ölçümleri, an'ın karşı­tıdır. Bu ise an'ın ebed, ezel, huld gibi kozmolojiyi aşan, yaratılış öncesini ve uhrevi hayatı birleştiren, sadece Allah isminin bîr te­cellisi olarak kozmoloji öncesi, kozmoloji, kıyamet, ba's, haşr, mi­zan ve hesapla geldiği noktaya rucû' ederek ebediyetle birleşip, Allah isminin manyetik alanında olduğunu tüm çıplaklığıyla ortaya koyar. Bu manada rucû', an'ın vasıtası; ezel, çıkış ve hareket nok­tası; ebed ise rucû'un gerçekleşmesi, kendine dönüş, kendinde devam etmedir. Ezelde var olan "an", böyle bir yolculukla ebed ismiyle tekrar ezele döner. Ezelin çıkışı, harekete geçişi olmasaydı "an", rucû' ve ebedden bahsedilemezdi.

Mü'min sûresinin 82. ayetinde uzun süre ve bu süredeki biri­kimin, an'ın getirdiği belâya yenik düşmesiyle an'ın zamanın her ölçeği üzerindeki hakimiyeti ve kahredîciliği anlatılmaktadır. Şu halde imar, tedrîcî; asırlar içerisinde inşa edilen medeniyetlerin çöküşü, yıkım, ölüm, azab, fena, kıyamet ise anîdir. An'ın varlığını bilip kabul ede ede, onu ararken bulamamanın hüznü ve endişesi, her an insanla beraber olan bir duygudur. [761]

[751] el-Ceuherî, V, 2076; ez-Zebîdî, IX, 131-133; İbn Manzûr, XIII, 40-43.

[752] el-Ferâhîdî, VIII, 404.

[753]  Aristoteles, s. 185; İbn Sînâ, en-Necât, s. 118; el-'Atî, s. 54, 98.

[754] el-Kurtubî, I, 309.

[755] ez-Zeccâc, I, 153; el-Kurtubî, I, 309.

[756] el-'Âti, s. 54.

[757] İbn 'Âşûr, Muhammed et-Tâhir, Tefsîru't-Tahrîr ve't-Tenvîr, Tunus, ts., I, 556.

[758] Yazır, I, 670-671.

[759] Demirci, DİA, XV, 128-129.

[760] Nasr, İslâm Kozmoloji Öğretilerine Giriş, s. 256.

[761] Dr. Faiz Kalın, Kur’an’da Zaman Kavramı, Rağbet Yayınları: 190-192.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: An
« Posted on: 19 Nisan 2024, 02:33:49 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: An rüya tabiri, An mekke canlı, An kabe canlı yayın, An Üç boyutlu kuran oku An kuran ı kerim, An peygamber kıssaları, An ilitam ders soruları, Anönlisans arapça,
Logged
04 Şubat 2019, 16:06:48
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #1 : 04 Şubat 2019, 16:06:48 »

Esselamu aleyküm Rabbim bizlerin ilmini artırsın Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

04 Şubat 2019, 16:57:05
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #2 : 04 Şubat 2019, 16:57:05 »

Esselamu aleykum. Rabbim razı olsun paylasimdan kardeşim. ..
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes