๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kuranda İnsan Psikolojisi => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 12 Şubat 2011, 18:35:25



Konu Başlığı: Ayetlerin Ayet Çerçeveleri Sure Ve Kuran bütünlüğü Açılarından Tahlilleri
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 12 Şubat 2011, 18:35:25
Ayetlerin Ayet Çerçeveleri Sure Ve Kur'an bütünlüğü Açılarından Tahlilleri

 Velayet kavramının muhtevası ve ayetlerde yüklenmiş oldukları manaların daha İyi anlaşılması için her şeyden önce kavramın geçtiği ayetlerin, âyet çerçevesi, siyâk-sibak çerçeve­si, tarihî nüzul ortamı ve Kur'an bütünlüğü açılarından tahlil edilmeleri gerekir.

Zira bir ayetin, ayet çerçevesini, siyâk-sibâk çerçevesini, târihi nüzul ortamını ve arka-planını, varsa gerçek nüzul se­beplerini, sûre ve Kur'an bütünlüğünü dikkate almadan anlama­ya çalışmak, insanı çoğu zaman olumsuz sonuçlara sevkeder. Çünkü Kur'ânî kavramlar, “Kur'an'da birbirinden ayrı yalın halde bulunmazlar. Her birinin diğeri ile yakın bir ilişkisi var­dır. Bu kelimeler, müşahhas anlamlarını birbirleri ile olan bu ilişki sisteminden alırlar. Diğer bir ifade ile bunlar kendi arala­rında büyük-küçük çeşitli gruplar teşkil ederler. Ve birbirlerine muhtelif yollarla bağlanırlar. Bu suretle sonunda gayet düzenli bir bütün, son derece karışık kavramsal bir münasebet ağı ku­rarlar. İşte önemli olan husus, bu anlam sistemini yakalamaktır.[114]

Bundan da anlaşılıyor ki manalar yalnız başlarına değil, daima bir sistem içinde değer kazanıyor. [115] Bununla beraber muayyen konular, bazı siyak-sibak çerçevelerinde adeta müsta­kil olarak ele alınmış görünümü verseler de, her siyâk-sibâk çerçevesi yine de Kur'an'ın diğer pasajlarıyla doğrudan veya dolaylı olarak irtibatlıdır. Çünkü değil bir ayet gurubu, bazan bir terkib bile, bir kaç hedef gözetebilmektedir. Bundan dolayı Kur'an'ın bir biriminin bir konuya münhasır kılınması çoğun­lukla mümkün olamamaktadır. Bütün parçalar, bulundukları mana çerçaevelerinde, üzerlerine düşenleri yaparken Kur'an manzumesi içindeki diğer birimlerle olan ilişkilerini de sürdü­rürler. Dolayısıyla Kur'an'ın her bir azası mükemmel çalışan bir bütün oluşturur.[116]

Bu sebeple incelemekte olduğumuz kavramın geçtiği ayetleri, âyet çerçeveleri, siyak-sibak çerçeveleri, târihi nüzul ortamları ve Kur'an bütünlüğü içerisinde irtibatlı oldukları diğer konularla bir bütün halinde ele alarak gerek kavramın ve gerek­se ayetlerin taşıdıkları manayı elimizden geldiği nisbette tesbite çalışacağız. [117]

a- Enfal 72. Ayetin Ayet Çerçevesi

 Burada ayet çerçevesi ile kastımız, “sözün sarfedildiği yer olarak düşünebileceğimiz çerçevedir. Kur'an kendi bütünlüğü içerisinde anlaşılmaya çalışılırken öncelikle değerlendirme­ye tabi tutulacak olan bu çerçevedir. Yani kelimeleri ve terkip­leri, önce cümlenin bütünlüğü İçinde anlamaya çalışmak gere­kir. Çünkü bazan cümlenin tamamlayıcı unsurlarından her han­gi birini değerlendirmeye aldığınız takdirde, varacağınız sonuç, Kur'an'ın o bölümde iletmek istediği fikirlerden az çok farklı veya zıddı olabilir.

Bu itibarla Kur'an'ı anlarken öncelikle cümle ve ayet ba­zında anlatılmak isteneni tesbit etmek gerekmektedir.

Meselâ, Bakara suresinin 275. ayetinin baş tarafında faiz yiyenlerin yani faiz muamelesinde bulunanların kıyamet gü­nünde şeytan çarpmış kimseler gibi kalkacaklarından bahsedili­yor. Fakat ayetin devamında onların, böyle fena bir duruma duçar kılınmalarının sebebi üzerinde duruluyor ve Allah, alış­verişi helal, faizi ise haram kıldığı halde bu insanların, alış­verişle faizi eşit tutmaları, bu ikisinin arasında hiç bir fark gör­medikleri, dolayısıyla faizi de alışveriş gibi helal saydıkları için şeytan çarpmış gibi dirilecekleri anlatılıyor. Eğer biz bu ayetin devamını dikkate almadan ilk bölümünü anlamaya kalkışırsak gerçekten farklı bir sonuca varırız. Çünkü bu takdirde, avetin başındaki” ifadesinin zahirine bakılarak faizi haram saymaksızın yiyenlerin ve bu muamelede bulunan­ların böyle bir azaba maruz kalacakları gibi, bir sonuç çıkar ki bu da, Kur'an'ın bu ayette muhataplarına vermek istediği şey değildir.”[118]

Tıpkı yukardaki örnekte olduğu gibi mevzumuz olan “İman edipte hicret edenler, Allah yolunda mallarıyla, canla­rıyla cihad edenler ve (Muhacirleri) barındırıp yardım edenler; işte onlar birbirlerinin velisidirler. İman edip de hicret etmeyenler ise, onlar hicret edinceye kadar sizin için onlara /Velayet” namına bir şey yoktur. Ama din konusunda sizden yardım isterlerse, onlara yardım etmeniz gerekir. Ancak sizinle aralarında anlaşma bulunan bir topluma karşı yardım etmeniz olmaz. Allah yaptıklarınızı görmektedir.”[119] ayetinin odak noktasını teşkil eden “İman edip de hicret etmeyenler ise, onlar hicret edinceye kadar sizin için onlara “ /Velayet” na­mına bir şey yoktur.” ifadesini, ayet çerçevesini dikkate alma­dan tefsire çalıştığımızda Kur'an'ın bu ayette bize vermek iste­diği mesajı kısmen veya tamamen yanlış anlayabiliriz.

Nitekim bir kısım müfessirler bu hususları gözardı ettik­lerinden ayette geçen kavrama Araplar arasında hiç de maruf olmayan manaları yükleme yönüne gitmişler ve ayeti yakın hedefleri dururken uzak hedeflerine hamletmişlerdir. Diğer bir ifadeyle ondan uzak ve yakın bütün ihtimalleri içine alacak genel ve evrensel hükümler çıkarmak yerine, genel ve daha râcih olan manalarını dışarda bırakacak dar ve kısmî anlamlar çıkarmışlardır.

Dikkat edilirse âyetin birinci cümlesinde, iman edip hic­ret edenlerin, Allah yolunda mallarıyla, canlarıyla cihad edenle­rin, muhacirleri barındırıp onlara yardım edenlerin, birbirlerinin velîleri ve dostları oldukları ifade ediliyor. Bunu takibeden cümlede, iman ettiği halde hicretle birlikte diğer hasletlere sa­hip olmayan mü'minler üzerinde birinci gruba giren mü'minlerin velayet haklarının bulunmadığı ifade edilerek iman edenlerin birbirleri üzerindeki velayetlerine sınırlama getirili­yor.

Üçüncü kısımda ise, getirilen bu sınırlama ile birlikte din konusunda yardıma muhtaç oldukları ve hicret eden mü'minlerden yardım istedikleri zaman, bu yardımı sağlamanın bir vecibe olduğu vurgulanıyor. Nihayet son kısımda bu yardı­ma da bir sınırlama getirilerek birinci grubun anlaşmalı olduğu bir toplum aleyhine yapılmaması ve ahde vefasızlıktan kaçınıl­ması isteniyor.

Şayet ayetin bu cümlesini, ilk üç kısmıyla son kısmını dikkate almadan değerlendirecek olursak, bu cümlelerin altını çizdiği velayetin, sözü edilen iki grub müslüman toplum arasın­da dostluğu mu, yardım ve desteği mi, ganimet paylaşımındaki hak ve yetkileri mi, yoksa mirasla ilgili hususları mı ifade etti­ğini anlama konusunda ciddi hatalara düşebiliriz.

Nitekim ayet ve ayette geçen kavramla ilgili müfessirlerin görüşlerini sunarken ayrıntıları ile ele alacağımız gibi Nesefi, Zemahşerî ve benzeri müfessirler ayeti tefsir ederken “sizin onlarla miras konusunda bir ilişkiniz yoktur”[120] açık­lamasını yaparak ayeti ve orada geçen kavramı sırf dâru'l-İslam'ın mensubu olan mü'minlerie hicret etmeyerek müşrikler arasında ikamete devam eden mü'min toplum arasındaki miras hükümlerini tanzim eden bir ayet olarak anlamak istemişlerdir.

Keza İbn Kesîr gibi bazı alimler de ayetin anlamını sade­ce ganimet ve fey mallarının taksimi manasına tahsis etmek istemişlerdir.[121]

Halbuki bu ayetin bu cümleden önceki ilk iki cümlesi ile bundan sonraki cümleleri birlikte düşünüldüğü zaman onu mi­ras ve ganimet ve miras yönünden birbirlerinin velileri oldukla­rını değil, umumi bir üslupla her yönden birbirlerinin velisi olduklarını ifade etmektedir. Zira îbn Cerir et-Taberi'nin de belirttiği gibi velayet ve veli kavramlarının manaları arasında doğrudan doğruya miras ve varis olma manaları mevcut değil­dir. Bu kelime, sadece miras işlerini üstlenip ifa etme konusun­da velisi olur manasına dolaylı olarak kullanılan bir kavramdır.[122] Dolayısıyla burada kavram, hakiki anlamları ile birbir­lerinin işlerini üstlenme, birbirlerinin işlerine müdahale etme yardım etme, koruyup gözetme ve benzeri gibi daha geniş an­lamlarıyla kullanılmıştır. Nitekim ayetin son kısmı bu koruma, gözetme yardım edip kollama manalarını içerdiğini teyid et­mekte ve bunun sınırlarını belirlemektedir.

Buna göre İslam yurdunda hicret eden ve hicret eden mü'minlere yardım ve barınma imkanı sağlayan mü'minlerin şirk diyarından hicret etmeyerek müşriklerin arasında ikamete devam eden mü'minlere akide bağından doğan koruma, yardım ve gözetme gibi sınırlı sorumluluklarını devreye sokacaklar ancak bu da kendilerinin anlaşmalı olduğu bir topluma karşı olmayacaktır. Zira müslümanlar başkaları ile yapmış oldukları anlaşmaları onlar bozmadığı sürece bozmayacaklardır.' Çünkü Kur'an, müslümanları, başka toplumlarla yaptıkları anlaşmalara süresi sona erinceye kadar uymaya davet eder ve kendileri bozmadıkları müddetçe bunu mutlaka yerine getirilmesi gere­ken bir vazife kabul eder.[123]

Şu halde ayetin, “Hicret edinceye kadar sizin için onlara velayet namına bir şey yoktur” ifadesi zahiren, bu iki grup mü'min topluluğu arasındaki velayet ilişkisini ortadan kaldır­makla beraber, ilk ve son cümleleri birlikte düşünüldüğünde akide bağından doğan bir sorumlulukla yine de bunlara belirli şartlarda koruma ve gözetme hakkını tanımış oluyor.

Bu şartlara göre iman edip hicret eden ve hicretle birlikte ortaya çıkan nazik ve hassas durumlarda birbirlerine yardım edip barındıranların, kavramın içeriği itibariyle birbirlerinin birinci derecede velileri olduğunu, hicreti terk ederek fızîkî ba­kımdan İslam cemiyetine iltihak etmeyen ve onlarla olan ilişki­lerini sadece akide bağıyla sınırlandıran mü'minlerin, bu ko­numlarına paralel olarak sınırlı hallerde velayet haklarının bu­lunduğunu ifade etmektedir. Diğer bir ifade ile kendilerine an­cak belirli şartlarda yardım eli uzatılabilecek ve koruyup gö­zetme imkanına sahip olabileceklerdir.

Bu hususlar dikkate alındığında ayette geçen velayetin mücerret miras ve ganimet paylaşımı konusundaki sorumluluğu değil, yardım etme, koruyup gözetme, işlerini üstlenme ve mü­dahale etme gibi manalara kullanıldığını gösteriyor. Değilse, belirli şartlarda yardım ve korumaya müsaade verilmesinin, belirli şartlarda da bu yardım ve korumadan menedilmesinin anlamı ve yukarıki kısımlarla bir irtibatı olmayacaktır.

Netice olarak bu ayetteki velayet kavramı, sadece miras ve ganimet takshnindeki sorumluluğu değil, kavramın genil anlamında mündemiç olan bir velayeti ifade etmektedir ki buna yukarıda belirttiğimiz hususlarla birlikte miras ve benzeri gibi bütün sorumlulukları üstlenme de dahildir. [124]

b- Ayetin Siyak-Sibâk Çerçevesi Yönünden Tahlili

 Kur'ân'ın anlaşılması konusunda siyak ve sibak ilişkisin­den söz etmek için öncelikle bu kelimelerle sözlük ve ıstılah olarak ne kastedildiğinin bilinmesi gerekir. Bu münasebetle burada bu kavramların açıklamalarına kısaca temas etmekte fayda mülahaza ediyoruz.

Siyak: İfade şekli, ifade tarzı, sözün gelişi [125] gibi an­lamlara gelir.

Sibak ise: Bir şeyin öncesi, geçmişi, üst tarafı, başlangıcı, bağ, bağlantı, söz ve yazının baş tarafı anlamlarına gelir.[126]

Bu iki kelime “Siyak ve Sibak” şeklinde birlikte kullanıl­dığı zaman, bağlam, kontekst, sözde baş ve son uygunluğu, tutarlılık, sözün gelişi, sözün başıyla sonunun bir birine uy-gunluğu [127], sözlerin uygun bir şekilde birbirini takip etmesi anlamlarında kullanılmaktadır.

Terim olarak ise bu iki kelime şu anlamlara gelmektedir.

a- Bir dil birimini çevreleyen, ondan önce veya sonra gelen, bir çok durumda söz konusu bu birimi etkileyen, onun anlamını, değerini ve içerimini belirleyen olgusal, kavramsal veya sistematik çerçeve ya da çerçeveler bütünü.[128]

b- Manalarını aydınlatan bir söz veya paragrafla çerçe­velenmiş bir söylem bölümü.

Kelime ve terkiplerin bu anlamlarından da anlaşılacağı üzere bir kelâmı tam ve doğru olarak anlayabilmek için onu başı ve sonu ile bir bütün halinde ele almak gerekir. Bu kelâm insanlığın hidâyet rehberi olan Allah'ın kelâmı Kur'ân-ı Kerim olunca onun hakkıyla anlaşılmasında bu hususa riâyet edilmesi bir başka önem arzetmektedir. Kolayca görülebileceği gibi Kur'ân her ne kadar konularına göre tertip edilmiş bir kitap değilse de o, bazı durumlarda aynı konuyla ilgili âyetleri peşpeşe sıralar. Ardarda gelen bu âyetlerin çoğu zaman ortak bir hedefi vardır. Dolayısıyla ifadeler hep bu gözetilen maksa­dın etrafında deveran eder. Bundan dolayı belli bir âyet grubu­nun içinden bir ayetin veya ayetin bir bölümünün çıkarılıp müstakil olarak tamamen farklı bîr gayeye hizmet ettirilmesi doğru olmaz. Çünkü bu tür yaklaşımlar Kur'anın hiç kastetme­diği bir sonuca götürür.

Nitekim kendi doğrularını Kur'ân'a onaylatmaya çalışan­ların, ifadeleri çoğunlukla siyâk-sibâk bütünlüğünden soyutla­yarak yorumlamaya çalıştıkları bir vakıadır.

Gerçekten “şu âyet veya âyetin şu bölümü, bizim görü­şümüzün doğruluğunu gösterir” yahut “şu kelimeden şöyle bir hüküm çıkarabiliriz” şeklindeki ifadelerle, Kur'ân'ın küçük bi­rimlerini fikri bütünlükten mücerret olarak değerlendirme, siyâk-sibâk'ın gözardı edilmesinde en büyük faktörlerden biri olmuştur. Ne yazık ki gerek tefsir kitaplarında, gerekse kelam ve İslam hukukuna dair kitaplarda bu tür değerlendirmelere çok rastlanmaktadır. İhtilafları körükleyen en büyük amillerden birinin bu siyâk-sibâk çerçevesini dikkate almama hatası olduğu ortadır.[129]

Zira âyetleri siyâk-sibâk bütünlüğü içerisinde anlamaya çalışmadığımızdan Kur'ân'ın hiç te kastedmediği bir takım mef­hum ve mânâları ona yüklemek gibi bir durumla karşı karşıya geliriz. Bu münasebetle Kur'ân'ı anlamaya çalışan bir kimsenin bu hususu mutlaka göz önünde tutması gerekir.

Bu sebeple mevzumuz olan Enfal 72. ayeti ve bu ayetin maksadını doğru olarak tesbit edebilmemiz için onu, ayet çerçevesi yanında ayrıca bağlı bulunduğu ayetler grubu içerisinde, diğer bir ifade ile siyâk-sibâk çerçevesi içerisinde değerlendir­memiz gerekmektedir.

Enfal suresi 72. ayeti, sure içindeki tertibi itibariyle gayr-i müslimlerîe yapılan savaş sonrası ganimet taksimini tanzim eden iki ayetten sonra gelmektedir. Bu ayetlerin, nüzul tarihleri ve sebepleri açısından kendinden önceki ayetlerle birlikte mi yoksa tamamen ayrı vasat ve şartlarda mı indiğini gösteren her hangi bir belge yoktur. Dolayısıyla bu ve bundan sonraki ayet­ler savaş sonucu ortaya çıkan hususlarla ilgili olarak indirilmiş ve sure ile bir bütün oluşturmak üzere diğer ayetler arasına yerleştirilmiş olması mümkündür.

Kendinden önceki ayetler esirlere karşı nasıl hareket edilmesi gerektiği ve ganimetle ilgili hükümleri tanzim eden ayetler olması itibariyle mevzumuz olan Enfal 72. ayetinin ma­nasını doğrudan etkileyici özelliğe sahip değildir. Bu münase­betle ayetin ancak kendisinden sonra gelen ayetlerle birlikte mütalaa edilmesi gerekmektedir. Nitekim tefsirle ilgili kaynak­lara bakıldığında İbn Cerir et-Taberi, Kurtubi ve benzeri müfes-sirler de bu ayeti özellikle kendinden sonra gelen iki ayetle birlikte ele almışlardır. Bu itibarla ayetin siyâk-sibâk ilişkisini daha genel anlamda tarihî nüzul ortamına bırakarak burada sadece kendinden sonra gelen iki ayetle birlikte mütalaa edece­ğiz.

Ayet çerçevesinde ele aldığımızda görüldüğü üzere bu a-yet, mü'minlerin birbirleriyle olan dînî, hukukî ve beşerî müna­sebetlerini belirli esaslara bağlamaktadır.

Bundan sonra gelen 73. ayet ise, aynı şekilde kavramların içeriği itibariyle kafirlerin de sadece birbirlerinin velileri oldu­ğunu, yani onların da ancak birbirlerine yardım edeceklerini, birbirlerini koruyup gözeteceklerini ve birbirlerinin iş ve so­rumluluklarını üstleneceklerini ifade etmekte ve bu dengeler gözetilmediği takdirde yer yüzünde büyük bir fitne fesadın meydana geleceğini ifade etmektedir.

Nitekim Yüce Allah bu hususa işaretle 73. ayette şöyle buyuruyor: “Kafirler de birbirlerinin velisidirler. Eğer siz bunu (Allah'ın tanzim ettiği şekilde) yapmazsanız, yeryüzünde büyük bir fitne ve fesat olur.”

Dikkat edilirse bu ayette de yüce Allah önceki manayı te'kid etmek üzere kâfirlerin ancak birbirlerinin velisi olduğunu, bunun asla birbirine karıştırılmaması gerek bir husus olduğunu aksi halde büyük bir fitne ve fesadın meydana geleceğini ifade ediyor. Zira bir toplumun dostunu düşmanından ayırdedememesi ve ilişkilerini hangi çerçevede sürdüreceğini bilmeden hareket etmesi çoğu zaman kendisi için en büyük fesat ve musibet kaynağı olur.

Zira dostunu düşmanıyla karıştıran ve arada mesafe kay­madan hareket edenler, düşmanın düşmanından görebileceği her türlü kötülük ve musibetle karşılaşabilirler. Zira bu denli yakınlıktan dolayı ona, verilmemesi gereken sırlarını verebilir, tevdi etmemesi gereken vazifeleri tevdi eder, sorumluluklarını yükleyebilir ve her türlü işlerine onu ortak edebilir. Bunun so­nucunda ise, “(Ey mü'minler), kitap ehli kafirler de müşrikler de size Rabbinizden bir hayır indirilmesini istemezler.”[130] ayeti ile de sabit olduğu üzere bir kâfir, bir müslümanın hayr ve sala­hını istemeyeceğinden onu her türlü fitne ve fesada sevkedebilir.

İşte bu iki ayet müslümanların dikkatlerini bu noktaya çekerek inananlar ile inanmayanlar arasındaki velayet ve dost­luk dengelerinin nasıl ve hangi şekilde tanzim edileceği konu­sunu esasa bağlamaktadır.

Bundan sonra gelen; “İman edip de Allah yolunda hicret ve cihad edenler, (muhacirleri) barındıran ve yardım edenler, gerçek mü'minlerdir. Onlar için mağfiret ve bol rızık vardır.” mealindeki 74. ayet ise, savaş sonrası hicret ederek İslam cemi­yetine katılan mü'minlerin de her bakımdan öncekiler gibi ola­cağını ifade etmektedir. Bu ayet aslında önceki ayetlerle birlikte düşünüldüğünde onların bir tekrarı gibi gözükse de aslında öyle değildir. Nitekim müfessirler, “Bu ayetlerde tekrar yoktur. Zira önceki ayetler mü'minler arasındaki velayet ve yardımı ihtiva etmektedir. Bu ayetler ise, o mü'minleri Övgü ve şereflendirme­den bahsetmekte ve onlara lütfedilen bağışlamayı ve cennette onlar için hazırlanan bol rızkı anlatmaktadır.”[131]

Şu halde bu üç ayet, ayet çerçeveleri ve siyâk-sibâk çer­çeveleri ile birlikte düşünüldüğü zaman onları mücerret miras veya ganimet taksimindeki yetki ve sorumluluk/velayet manası­na anlamamız mümkün değildir. Burada bir birbiri arkasına sıralan bu üç ayet, bu iki husus da dahil olmak üzere, birbirleri­ni koruma, gözetme, yardım etme, sorumluluklarını üstlenip o işi idare etmesi ve benzeri yönlerden mü'minİerin ancak mü'minleri veli edinebilecekleri, kâfirlerin de sadece birbirleri­nin velileri oldukları; mü'minlerin onları hiç bir yönden veli edinemeyecekîeri ve gerek dînî, gerekse dünyevî hak ve so­rumluluklarını onlara tevdî edemeyecekleri vurgulanmaktadır, diyebiliriz. [132]

 c- Ayetin Tarihi Nüzul Ortama Ve Sûre Çerçevesi

 Ayetin yer aldığı Enfâl suresi hicretin ikinci yılında müslümanlarla müşrikler arasında vukubulan ve İslam'da ilk savaş olan Bedir harbinden sonra nazil olmuştur. Bedir savaşı­nın ganimetlerinde ve bu ganimetlerin bölüşümünde müslümanlar arasında bazı anlaşmazlıklar vukubulmuş, gani­metlerin nasıl taksim olunacağını, bu konuda hüküm verecek kimselerin Muhacirler mi, Ensar mı yoksa hepsi mi olduğu Hz. Peygamber'e sorulmuş, bu soru üzerine de mevzumuz olan Enfâl sûresi nazil olmuştur.[133]

Bu sebeple sure, söz konusu savaşın ayrıntılı ve kapsamlı bir özetini sunmaktadır. Tüm surenin bir defada indirilmiş ol­ması muhtemel olmakla beraber savaş sonucu ortaya çıkan problemlerle ilgili bazı ayetler sonradan indirilmiş ve bir bütün oluşturmak üzere diğer ayetler arasında gerekli yerlere konul­muş da olabilir.[134]

Sure umumî akışı içerisinde ele alındığında iki bölüm olarak değerlendirilebilir. Birinci kısım ganimetlerin açıklanması ve bu konudaki münakaşaların beyanı ile başlıyor ve onu Allah ve Resulüne havale ediyor. Sonra müslümanları takvaya davet edip onlara imanın hakikatini açıklıyor ve bu imana ulaşmaya çağırıyor.

Daha sonra bir taraftan muharabenin durumunu dile geti­rirken diğer taraftan da orada münakaşasını yaptıkları ganimet­ler hususunda Allah'ın takdir “ve tedbirini açıklıyor. Nihayet müslümanları Allah'a ve Resulüne ihanet etmekten, mal ve çocukların fitnesine kapılmaktan sakındırıyor.

Buna göre 1- 41. ayetlerin oluşturduğu bölüm “Savaş ganimetleri” ile ilgili sorunları ele alır. Kur'an bunların savaş ga­nimetleri değil, “Allah'ın nimet ve lütfü” olduğunu söyler ve Bedir savaşının da diğer savaşların da, müslümanların çabaları ile değil, Allah'ın yardımı ile kazanıldığını göstererek bunu isbat eder. Aynı zamanda müslümanların savaştaki amacının ganimet toplamak değil, İslam'ın vaz edilmesine engel olan tüm elverişsiz şartlan ortadan kaldırmak olması gerektiği söylenir. Bunun yanısıra, ganimetler, Allah'ın nimetleri olduğu için, on­ları toplama hakkı da sadece Allah ve Resulüne aittir. Daha sonra müslümanlar bu şartları kabul edecek bir konuma getir­dikten sonra 41. ayette ganimetlerin nasıl bölüştürüleceği açık­lanır.

İkinci kısmı teşkil eden 42-54. ayetlerde ise, başarısızlık ve mağlubiyete uğramamak için mü'minlerin kendi aralarında birbirleriyle münakaşaya girişmelerini yasaklayarak onlara sabrı tavsiye ve savaşta gösteriş ve şımarıklıktan uzak kalmayı emrediyor. İnsanlara gösteriş olsun diye şımarıklıkla yurtların­dan ayrılan ve şeytanın hilelerine aldanarak insanları Allah'ın yolundan alıkoymaya çalışan kâfirlerin akibetini hatırlatarak müslümanları ikaz ediyor. Onları takdir ve tedbiri son derece hikmetli, her türlü yardıma muktedir ve sonsuz kudret sahibi olan yüce Allah'a; sadece ona güvenip dayanmağa davet ediyor.

55-59. ayetlerde anlaşmalara sadakat emredilmekte ve müslümanlardan, karşı taraf bozmadıkça yapılan anlaşmalarına sadakat göstermeleri istenmektedir.

60-66. ayetlerde müslümanların her an cephede savaşma­ya fakat karşı taraf istediği takdirde de barış yapmaya da hazır olmaları talep edilmektedir.

67-71. ayetlerde ise, savaş esirleri ile ilgili talimatlar ve­rilmektedir.

72-75. ayetlerde müslümanların düşmanlarına karşı bir bütün halinde olabilmeleri için birbirleri ile uyumlu bir ilişki içinde olmaları gerektiği öğretilmekte ve nihayet İslam devleti­nin mensupları arasındaki münasebetlerin tanzimi ile İslama giren fakat henüz dâru'l-İslam'a dahil olmayan müslümanlarm statülerini belirlemeye yarayacak İslam anayasasının bazı mad­deleri ortaya konmakta ve bu iki toplum arasındaki münasebet­lerin, hatta umumî prensip yönünden kâfirlerle muayyen haller­deki münasebetlerin düzenlenmesine ait hükümler açıklanarak sure sona ermektedir.[135]

Şu halde sure gayri müslimlerle savaş hallerini, savaş stratejilerini, bu gibi durumlarda müslümanlarm maddi ve ma­nevi bakımdan alması gereken vaziyeti ve nihayet gayr-i müslimler ve gayr-i müslimler arasında bulunan müslüman fertlere karşı takınılması gereken tavrı belirlemektedir. Bu tavır ise, müslümanlarm gayr-i müslimleri veli yani, dost, sırdaş, yardımcı, koruyucu, hakim, vasi tanıyamayacakîarının ve onları işlerine karıştırıp sorumluluklarım onlara tevdi edemeyecekle­rinin bilinci içerisinde hareket etmelerinden ibarettir. Bunun yanısıra sosyal ve fizikî ortam yönünden onlarla ilişkisini kese­rek İslam cemiyetine katılıp bu cemiyetin bir uzvu olma vasfını taşımayan mü'minlerin de sınırlı haller ve şartlar dışında vela­yetlerini, yani koruma, gözetme, yardım etme ve işlerine müda­hale etme gibi bir takım sorumluluklarını üstlenme mecburi­yetlerinin bulunmadığının bilinci içerisinde hareket etmeleridir. Aynı zamanda İslam cemiyetinin mahremiyet arzeden önemli işlerini onlara tevdi etmemeleri de bu tavrın kapsamına dahil edilmelidir. [136]

[115] Izutsu, a.g.e. s.21.

[116] Albayrak, Halis, Kur'an'ın Bütünlüğü Üzerine, İstanbul, 1992, s. 155.

[117] Mikdat Öccü, Kur’an’da Veli Ve Velayet, Suffe Yayınları, İstanbul, Ocak 1997: 54-55.

[118] Albayrak, Halis, age. s. 44

[119] Enfal: 8/72.

[120] Nesefi, Medarik, II/l 13; Zemahşeri, Keşşaf, 11/135-136.

[121] Bkz: İbn Kesîr, Tefsiru'1-Kur'ani'l-Azim, IV/39-40.

[122] Taberi, a.g.e, VI/298.

[123] Bkz: Tevbe: 9/4, 7.

[124] Mikdat Öccü, Kur’an’da Veli Ve Velayet, Suffe Yayınları, İstanbul, Ocak 1997: 55-60.

[125] Cubran Mes'ud, er-Râid, IV. Baskı, 1981- Daevellioğlıı, Ferit, Osmanlıca -Türkçe Ansiklopedik Lügat, II. Baskı. Ankara, 1993, s.959; Doğan, Meh­met, Büyük Türkçe Sözlük, X. Baskı. 1994, s.990.

[126] Doğan, Mehmet, a.g.e, s.983.

[127] Devellioğlu, Ferit, a.g.e, 959; Doğan, Mehmet, a.g.e, s.990.

[128] Bkz: Demir, Ömer - Acar, Mustafa, Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul, 1992, s. 334.

[129] Albayrak, Halis a.g.e, s.46

[130] Bakara: 2/105.

[131] Sâbûnî, M. Ali, Safvetü't-Tefasîr, (Ofset Baskı), İstanbul, Tarihsiz, 1/517.

[132] Mikdat Öccü, Kur’an’da Veli Ve Velayet, Suffe Yayınları, İstanbul, Ocak 1997: 60-65.

[133] Bkz: Elmalılı, a.g.e, IV/199.

[134] Mevdûdî, a.g.e, II /127.

[135] Bkz: Kutup, Seyyid, a.g.e, IH/1515; Mevdudi, Tefhim, U/138.

[136] Mikdat Öccü, Kur’an’da Veli Ve Velayet, Suffe Yayınları, İstanbul, Ocak 1997: 65-68.