๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kuranda İnsan Psikolojisi => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 11 Şubat 2011, 19:31:29



Konu Başlığı: Allahın kün emri ile yaratması
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 11 Şubat 2011, 19:31:29
Allah'ın "kün" emri ile yaratması

 "Kün" emri, kâne fiilindendir. Kevn, hades demektir. Kevn ve keynûnet, şeklinde de olur. Sîbeveyh, "ene a'rifuke muz kunte," yani "hulikte", olduğun, yani yaratıldığından beri seni bilirim sö­zünü nakleder. "Kevvene'ş-şey'e", birşeyi İhdas etti demektir. Al­lah eşyayı tekvin edendir. Onları yokluktan (ademden) varlığa çı­karır. "Ve kevvenehû fetekevvene", onu ihdas etti, o da meydana geldi demektir. Bir hadis-i şerifte "Kim beni rüyada görürse, ger­çekten beni görmüştür. Çünkü şeytan benim gibi olamaz" (te­kevvün), bir rivayette "benim suretime giremez" şeklinde vârid olmuştur [230]. Tekvin, önceki bir madde ile bir şey îcad etmekdir de denilmiştir [231]. Râgıb der ki: "Bazı insanlar "Kvn" maddesini bir cevherin kentlinden başka birşelye İstihalesi hususunda kullan­mışlardır, yine birçok kelâmcılar, bunu ibda (yoktan yaratma) mânâsında kullanırlar".[232] "Kevvenallahu eşya'e; evcedeha" yani Allah eşyayı tekvin etti, demek, onları vücuda getirdi demektir [233]. Tekvin Cenab-i Hakkın sıfatlarındandır. Allah birşeyi murad edince ona sadece "ol" der, o şey hemen oluverir. Cenab-ı Hak Kur'ân-i Kerîm'e göre "kün" emri ile yaratır. Bu kelime Allah'ın yaratmasını ifade eden kelimedir. Allah'ın kelimeleri tükenmez [234]. Çünkü hallâkiyet Allah'ın en bariz vasfıdır.

Bu kelime Kitab-i Mukaddeste de yer alır. Ancak orada emr-i gaib şeklinde geçmektedir. Tekvin bâb, 'den şu cümleleri oku­yalım:

"Ve Allah dedi, ışık, olsun; ve ışık oldu (...) Ve Allah dedi, suların ortasında kubbe olsun ve suları sulardan ayırsın. Ve Al­lah dedi, gündüzü geceden ayırmak için gökkubbesinde ışık ol­sun; ve alâmetler için, ve günler ve seneler için olsunlar"[235]. Bu kelimenin emir sîgasıyla olması, müteâl, herşeyin üstünde gâlib, herşeyin mülkünü tasarrufunu elinde bulunduran, yaratma da O'nun yürütme de O'nun, [236] olan Allah'a ne kadar lâ­yıktır. Çünkü Allah'ın şer'î emirleri de emr sîgasıyla varit oldu­ğuna göre, Allah'ın yaratıcı aksiyonu ve yürütücü aksiyonu için bu kelime elbette en uygunudur. Hz. İsa'ya kelimetullah denil­mesi O'nun böyle bir emrinin tecellîsi olduğundandır. Çünkü Allah sebeplere mahkum değil, müsebbibu'l-esbâbdır. Aynı zin­cirin ilk halkası olmak diğerlerinden pek farklılık ifade etmez. Allah herşeyin yaratıcısı olduğu gibi, sebeplerin de yaratıcısıdır. Dilediği zaman onları tesirsiz kılar, değiştirir. Nitekim değiştir­mektedir de. Hiçbir şey O'nu takyid edemez, herşey O'nun küllî iradesiyle mukayyed ve O'na münkâddir.

Bu kelime Kur'ân'da mef'ulsüz, mutlak yaratma anlamıyla sekiz defa geçer, ilk defa 41. sırada yer alan Yâsîn sûresinde ge­çer. "O'nun işi birşeyin olmasını istedi mi ona, sâdece 'ol' de­mektir, hemen oluverir" [237]. İkinci olarak 44. sırada yer alan Meryem sûresinde geçer:

"Çocuk edinmek Allah'a yakış­maz. O, (böyle şeylerden) münezzehtir. Bir işi yapmak istedi mi, ona sadece 'ol' der, (o da) olur" [238]. Allah'ın birşey vücuda getireceği zaman onu en kısa zamanda yaratmasının, şânından olduğunu ifade eder. Şânı böyle olan için nasıl çocuğu olması tevehhüm edilebilir? Halbuki çocuğu olmak, ihtiyaç ve noksan­lık âlâmetlerindendir [239]. Katâde'nin belirttiğine göre:

"Arapça'da bu sözün ifade ettiğinden daha hafif, daha kolay birşey yoktur, işte Allah'ın emri böyledir, böyle kolay yerine gelir" [240]. Diğer âyetler de yaklaşık olarak aynı mânâyadır [241]. Bun­lardan [242] Hz. Âdem (as)'ın yaratılışı hakkında­dır. İkisi Hz. İsa'nın yaratılışını ifadeden sonra [243] üç yerde de Allah'ın âhiretteki diriltmesi hakkındadır [244]. Allah âhirette de aynı kelime ile yaratıcı icraatına devam edecektir. [245] D. Masson şöyle der:

"Yaratıcı söz ebedîdir, öyleyse her zaman vardır. Yaratıcı aksiyon Allah için yeni bir iş değildir. Kur'ân va­sıtasız bir şekilde yerde ve göklerde cereyan eden şeyleri yaratıcı fiile sokar. O halde yaratıcı fiilin varlık üzerinde devam etmesi, belki de sürekli bir yaratma gibi mülâhaza edilir. Bütün ezelîliği ve ebedîliğiyle Allah herşeyi huzurunda gibi bilir. O'nun yaratıcı aksiyonu atalette değildir, öyle olsaydı yaratma yokluğa geri dö­necekti" [246].

Cenab-ı Hak, tekvin sıfatının tecelli vasıtası olan yaratıcı ke­limesi "kun" ile, ezelden ebede yaratma icraatına devam edecek­tir. [247]


[230] LA, XVII, 345; TA, IX, 324; Başa'ir, IV, 393.

[231] TA, IX, 325. LA, XVII, 345; TA, IX, 324; Başa'ir, IV, 393.

[232] Muf., s. 445.

[233] Basa ir, IV, 393.

[234] Kehf: 18/109.

[235] Kitab-ı Mukaddes, Tekvin, I, 3-7.

[236] A'râf: 7/54

[237] Yasin: 36/82.

[238] Meryem: 19/35

[239] RM, XVI, 92.

[240] Tab., XXIII, 32.

[241] Âl-i İmrân, 3/47, 59; En'am, 6, 73; Bakara, 2/117; Nahl, 16/40; Mü'min, 40/68

[242] Âl-i İmrân: 3/59

[243] Âl-i İmrân: 3/47, 59,

[244] Nahl, 16/40; Yasin, 36/82; Mü'min, 40/68

[245] En'am: 6/73.

[246] D. Masson, I, 118.

[247] Veli Ulutürk, Kur’an-ı Kerim’de Yaratma Kavramı, İnsan Yayınları: 49-51.



Konu Başlığı: Ynt: Allahın kün emri ile yaratması
Gönderen: Ceren üzerinde 05 Şubat 2019, 14:59:24
Esselamu aleykum. Yaratan ve yoneten rabbime binler kez subhanallah....


Konu Başlığı: Ynt: Allahın kün emri ile yaratması
Gönderen: Mehmed. üzerinde 06 Şubat 2019, 14:58:23
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun