๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kuranda İnsan Psikolojisi => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 20 Şubat 2011, 17:44:20



Konu Başlığı: Ahsen-i Takvim Üzere Yaratılış
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 20 Şubat 2011, 17:44:20
Ahsen-i Takvim Üzere Yaratılış

 Allah Teala:

“Biz hakıykat, insanı en güzel bir biçimde yarattık.” [743] ve “Gökleri ve yeri hak­kın ikamesine sebep olarak, O (biz) yarattı (k). Size suret verdi (k), hem suretlerinizi de güzel yapdı(k).” [744] buyurmuştur. Öyle ise in­sanlarda gerek beden ve kametin uygunluğu ve gerek, eşyayı biribirinden ayırdedip aklederek Hak mefhumunu idrak eyleyen ruhî kabiliyetleri bakı­mından en güzel surette yaratılmıştır. Bu suretle kainatın hak olarak yaratılmış olan vasıflarını ve hususiyetlerini kendisinde hulasa ederek, hakkı batıldan, güzeli çirkinden, hayrı şerden, tatlıyı acı­dan temyiz edebilir, mümkün ve mukadder oldu­ğu kadar tasarruf edip dilediğini Yaratıcı'dan is­teyebilir. Bu veçhile, ömrünün hasılına göre ya daha ziyade güzelleşir, İlliyyûn'a çıkar, yahut da çirkinleşir esfel-i sâfilîne yuvarlanır. Ali (kv) 'nin şu beyti çok manidardır:

“Sanırsın ki sen küçük bir cirimsin;

O âlem-i ekber ise sende dürülmüştür.”[745]

İnsan nasıl en güzel bir surette olmasın ki, Allah onu eliyle şekillendirdi, şerefli kulları olduk­ları halde meleklere, ona secde etmelerini emretti, Resulullah (as)'ın da beyan ettiği gibi, ataları Âdem (as)'ı kendi suretinde[746] yarattı.[747] “Bir damla sudan yarattı da onu biçimine koydu.” [748] İnsanın en güzel surette yaratılmış olması, ilk anda birçok akıl sahihlerine kabule şayan gelme­yebilir. Eğer en güzel suret, daha çok kuvvet, daha fazla akıl, daha fazla estetik güzellik, güçlü irade, kötülüğe sevkeden his ve kuvvetlerin, şehvet ve gazabın bulunmaması şeklinde anlaşılırsa, hataya düşülmüş olur. Çünkü bu, yukardan beri anlattığı­mız imtihanın ruhuna ters düşer. Binaenaleyh:

“İnsan zayıf, olarak yaratıldı.” [749],

“İnsan­lar aceleden yaratıldı” [750] Acele onun tabiatı oldu, ondan ayrılması mümkün olmayan bir unsuru oldu[751], keza zulme meyyal olarak ve cahil olarak yaratıldı [752] ve

“İnsan, hırsı­na düşkün ve sabrı kıt olarak yaratılmıştır.” [753] ayetlerini o zaman anlayamayız, bu ayetlerle, insanın en güzel surette yaratıldığını bildi­ren ayet tenakuz teşkileder. Bunlardan dolayı şu anlayışa ihtiyacımız var: Bu dünya bir imtihan dünyasıdır ve insan imtihan için yaratılmıştır. Bu­na göre, Allah, insanı, imtihana en münasib bir şe­kilde yaratmıştır. İnsanın, zulme meyyal, arzuları babında zayıf, aceleci, hırslı, sabrı kıt olması, bu en güzel şeklin lüzumlu birer unsurlarıdır. Çünkü, imtihan için zıt kabiliyetlerin ve güçlerin bulun­ması gerekir.[754]

İnsanı ahsen-î takvim üzere yaratılmasında, zımmen esfel-i sâfilîne yuvarlanabilirliği manası vardır[755]. A. Haindi Akseki, insanın şerre mey­li olduğunu kabul etmez ve bu ayeti [756] delil getirir.[757] M. Abduh da, insanın hayra olan meylinin esas olduğunu iddia eder.[758] Alusî, Sadrüddin Şirâzî'nin aynı mahiyetteki görüşünü nakleder[759].


[743] Tin: 95/4.

[744] Teğabün: 64/3.

[745] RM.. 30/175; Taberî, 1/88; Râzî, 31/60.

[746] Müslim, Birr ve Sıla, 32 (4/2017).

[747] RM., 30/175.

[748] Abese: 80/19.

[749] Nisa: 4/28.

[750] Enbiya: 21/37.

[751] RM., 17/48

[752] Ahzab: 33/72.

[753] Mearic: 70/19.

[754] S. Havva, Allah, 96.

[755] Elmalılı, 3/214 : S. Nursi, Sözler, 333.

[756] Tin: 95/4.

[757] A. H. Akseki, Ahlak Dersleri, 11.

[758] R. Rıza, 3/146-147.

[759] RM, 15/150.



Konu Başlığı: Ynt: Ahsen-i Takvim Üzere Yaratılış
Gönderen: Ekvan üzerinde 20 Şubat 2011, 18:44:18


    : Bu dünya bir imtihan dünyasıdır ve insan imtihan için yaratılmıştır. Bu­na göre, ALLAH, insanı, imtihana en münasib bir şe­kilde yaratmıştır. İnsanın, zulme meyyal, arzuları babında zayıf, aceleci, hırslı, sabrı kıt olması, bu en güzel şeklin lüzumlu birer unsurlarıdır. Çünkü, imtihan için zıt kabiliyetlerin ve güçlerin bulun­ması gerekir.[754]


    Cenab-ı Hakk'ı tanıma noktasında da bu zıtlıklardır insanı hakikate götüren..Hastalık ve şifa birbirini tamamlayan iki zıt unsurdur mesela..Hastalık olmadan şifanın kıymetini anlamak mümkün değil..Bunun gibi zıtlıklar bizi olmamız gereken noktaya taşır..Nefse rağmen hayır üzerinde sebat edebilmek te insanı meleklerden daha yüksek mertebelere namzet kılar..Rabbim verilen bu kabiliyetleri hayır yolunda kullanmayı nasib etsin cümlemize..İnşaallah..


Konu Başlığı: Ynt: Ahsen-i Takvim Üzere Yaratılış
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 20 Şubat 2011, 18:47:58
İnşallah kardeşim, Allah razı olsun..