Konu Başlığı: Mut'a Nikah Şekillerinden Biridir Gönderen: Hadice üzerinde 03 Ekim 2010, 17:07:07 Mut'a Cahiliye Dönemi Nikah Şekillerinden Biridir.
Nikahın bu çeşidi cahiliyet döneminde bedeviler arasında da, bedevi olmayanlar arasında da yaygındı. islam geldiğinde meşru nikahın özellik ve hedeflerini ortaya koydu. Böylece meşru nikah cahiliye dönemi nikah çeşitlerinden ayrıldı. Mut'a nikahı da bu çeşit nikahlardandır. Uzun süren savaşlar ortaya çıkıp sahabilere evlerinden uzak bekar yaşamak ağır gelince, kendilerini hadımlaştırma konusunda Rasûlullah'dan (s.a.v.) izin istediler. Böylece şehevi arzularının baskısından kurtulmak istiyorlardı. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.v.) zaruret durumlarında mubah kılınan ve zaruret miktarı ile ölçülen mahsurlu bir evlilik çeşidi olarak muta nikahına izin verdi. Ancak bu mubah kılma, kesin olarak haram kılınması için atılan bir adım idi. Müslim (II. 1027) Ibnu Ebî Amran'ın şöyle dediğini rivayet eder: "Mut'a islam'ın ilk dönemlerinde ölü eti, kan ve domuz eti (yemek) gibi bir ruhsat idi. Sonra Allah dînini muhkem kıldı ve mut'ayı yasakladı." Buhârî de (IX. 140) Ebu Cemre'nin şöyle dediğini naklediyor. Ibnu Abbas'a kadınlarla muta yapılması soruldu. Ve o da izin verdi. Bunun üzerine bir kölesi ona: Bu ruhsat, sıkıntılı anlarda, kadınların azlığında -veya benzer birşey söyledi- sözkonusudur değil mi? dedi. Ibnu Abbas: Evet, karşılığını verdi. Buhârî (IX. 97), Müslim (II. 1032) îbnu Mesud'dan şöyle naklederler: "Rasûlullah (s.a.v.) ile birlikte savaşa çıkmıştık, kadınlarımız yanımızda değildi. Kendimizi hadım edelim mi dedik fakat Rasûlullah bunu bize yasakladı. Sonra bize belli bir zamana kadar bir kadınla elbise karşılığında evlenmemiz için ruhsat verdi. Bundan sonra Abdullah şu ayeti okudu: "Ey iman edenler, Allah'ın size helal kıldığı şeylerin iyi ve hoş olanlarını (kendinize) haram kılmayın. Hakka da tecavüz etmeyin. Çünkü Allah haddi aşanları sevmez.[427] Ibnu'l Kayyim, Zadu'1-Maad isimli eserinde (II. 178) şöyle demektedir. Hadisin ardından Abdullah'ın bu ayeti okuması iki ihtimali akla getirmektedir: Biri: Mut'a nikahını haram kılanlara cevap vermek. Çünkü muta hoş ve iyi şeylerden olmasaydı, Allah Resulü onu mubah kılmazdı. ikinci ihtimal ise, ayetin son bölümünü kasdetmiş olmasıdır ki bu taktirde mutayı mutlak olarak mubah görene cevaptır ve onun haddi aştığını bildirmektedir. Çünkü Rasûlullah (s.a.v.) zaruret anında, savaşta mutayı ihtiyaç duyulduğunda ve sahabe kadınlarının yanlarında olmayıp kadına şiddetle ihtiyaç duydukları bir ortamda böyle bir nikaha ruhsat vermiştir. O halde hazarda kadınların çok olduğu ve normal nikahın mümkün olduğu bir ortamda muta nikahı yapan haddi aşmıştır. Ve Allah haddi aşanları sevmez. Nevevî, Müslim şerhinde (IX. 179-180), îyaz'ın şöyle dediğini nakleder: Muta'nın mubah olduğuna dair sahabeden bir topluluktan rivayetler nakledilmiştir. Nitekim Müslim, Sahih'inde îbnu Mesud, Ibnu Abbas, Cabir, Selemetü'bnül-Ekva' ve Sabretü'bnü Ma'bed el-Cühenî'den mubah olduğunu ifade eden nakiller yapmaktadır. Ancak, bunların hepsinde evlerinde mukim olanlara muta'nın mubah kılındığına dair bir kayıt yoktur. Aksine, muta için sefer ve kazalarda zaruret icabı ruhsat verilmiştir. Çünkü, sahabenin kadınları yanlarında yoktu ve hem de bulundukları bölge çok sıcak olup kadınlara karşı sabretmek çok zordu. [428] Konu Başlığı: Ynt: Mut'a Nikah Şekillerinden Biridir Gönderen: somuncu üzerinde 03 Ekim 2010, 17:13:19 Pek aydınlatıcı olmadı.
|