Konu Başlığı: Cevap Gönderen: Hadice üzerinde 02 Ekim 2010, 16:21:37 Cevap:
"O halde onlardan yararlanmanıza karşılık kararlaştırılmış olan ücretlerini bir hak olarak verin" ayetinde tutunacakları bir husus yoktur. Bu ayetin inişi, ileri sürdükleri gibi mut'a nikahıyla ilgili değildir. Ayeti mut'a nikahına delil olarak zikredenler ayetin bu meseleyle ilgili olarak indiğini ileri sürerek değil, ayetin umumi anlamından hareket etmişlerdir. Ayet, sahih nikah konusunda inmiştir. Siyak ve sibakı da açıkça bunu ortaya koymaktadır. Ayet, Nisa suresinde hangi kadınların helal ve hangilerinin haram olduğunu anlatan ayetler gurubunun içerisinde bir ayettir. Sözkonusu ayetler şöyledir. "Size (şunlarla evlenmeniz) haram kılındı: Analarınız, kızlarınız, kızkardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren analarınız, süt bacılarınız, karılarınızın anaları, birleştiğiniz karılarınızdan olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız -eğer onlarla henüz birleşmemişseniz (kızlarını almaktan ötürü) üzerinize bir günah yoktur- kendi sulbünüzden gelen oğullarınızın karıları ve iki kızkardeşi bir arada bulundurmanız. Ancak geçmişte olanlar hariç. Şüphesiz Allah, çok bağışlayan, çok merhamet edendir. (Savaşta esir olarak) ellerinize geçen (cariyeler) müstesna, evli kadınlar (la evlenmeniz)de (yasaklandı, tşte bunlar) size Allah'ın yazdığı yasaklardır. Bunlardan ötesini, iffetli yaşamak, zina etmemek şartıyla mallarınızla istemeniz (mehirlerini verip almanız), size helal kılındı. O halde onlardan yararlanmanıza karşılık kesilen ücretlerini (mehirlerini) bir hak olarak verin. Mehrin kesiminden sonra karşılıklı anlaşmak (suretiyle kesilenden az veya çok vermeniz) de üzerinize bir günah yoktur. Şüphesiz Allah bilendir, hikmet sahibidir." [456] Yüce Allah, kadınlardan haram olanları zikrettikten sonra "bunlardan ötesini iffetli yaşamak, zina etmemek şartıyla mallarınızla istemeniz (mehirlerini verip almanız), size helal kılındı" buyurmaktadır. Yani sahih bir nikah ile nikahladıklarınız size helaldir. Yüce Allah daha sonra nikahın hükmünü buna atfederek, nikahtan sonra nikahladığınız kadınla gerdeğe girersenizi kastederek "yararlanmanıza karşılık" buyurmaktadır. Yani size helal kılman kadınlardan eşlerinizi seçebilirsiniz ve seçip nikahtan sonra onlarla gerdeğe girerseniz mehirlerini tam olarak verin, bu bir emirdir. Onlar bunu artık hak etmişlerdir. Çünkü mehri tam olarak haketmeleri, onlarla beraber yatmakla olur. Nitekim bir ayette şöyle buyurulmaktadır: "Bir mehir kestiğiniz taktirde, henüz dokunmadan onları boşamışsanız kestiğinizin yarısını (verin). [457] Diğer deliller: îbnu Cerir, Muaviye b. Salih, Ali b. Ebî Talha'dan, Ibnu Abbas'dan: "Onlardan yararlanmanıza karşılık kararlaştırılmış ücretlerini bir hak olarak verin" ayetiyle ilgili olarak şöyle dediğini naklediyor: Sizden bir erkek bir kadınla evlenir ve bir defa da olsa onunla yatarsa mehrinin tamamı vacip olur. Kadından yararlanmak, onunla yatmaktır. "Kadınlara mehirlerini bir hak olarak verin[458] ayetinin anlamı budur. Hasan-ı Basri ve Mücahid'den de "onlardan yararlanmanız" sözünün, onlarla yatmak anlamında olduğunu Ibnu Cerir nakletmektedir. Aynı şekilde Yunus'tan Ibnu Vehb'in şöyle dediğini nakletmektedir: Ibnu Zeyd, "onlardan yararlanmanıza karşılık ücretlerini bir hak olarak verin" ayetinden kastedilenin onlarla yatmak olduğunu söylemektedir. Kur'an'da anlatılan şudur: Kadınla evlenir ve ondan yararlanırsan ücretini yani mehrini ver. Eğer belirlenmiş mehir miktarından bir kısmını sana bağışlarsa senin için o bağışlananı yemek caizdir. Bundan sonra ölüm durumunda kadına iddet beklemek ve miras almak bir haktır. Ayette geçen "yararlanma" onunla yatmaktır. [459] |