๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kuran ve Sünnette Evlilik => Konuyu başlatan: Hadice üzerinde 02 Ekim 2010, 15:27:48



Konu Başlığı: Cabir B. Ahdillah El-Ensarî'nin Tutumu
Gönderen: Hadice üzerinde 02 Ekim 2010, 15:27:48
                                                Cabir B. Ahdillah El-Ensarî'nin Tutumu:
 

Cabir'in, mut'anın helal olduğunu Rasûlullah (s.a.v.) ile Hz. Ebu Bekir döneminde bundan yararlandıklarım, fakat Hz. Ömer hilafete geldiğinde bunu yasakladığım ve onun yasaklamasından sonra tekrar mut'aya dönmediklerini söylediği nakledilmektedir.

Müslim, Ebu Nadra'nın şöyle dediğini rivayet ediyor: îbnu Abbas, mut'anın caiz olduğunu, Ibnu'z-Zübeyr de caiz olmadığını söylüyordu. Durumu Cabir b. Abdillah'a anlattım, dedi ki: Olup-biteni biliyorum. Rasûlullah (s.a.v.) döneminde mut'a yaptık. Ömer halife olduğunda: Allah Rasulüntin, dilediği şeylerden dilediğini helal kılıyordu. Ama artık Kur'an'ın tamamı inmiştir ve ona göre amel edilecektir. Hac ve umreyi Allah'ın emrettiği şekilde Allah için yerine getirin. Şu (mut'a) nikahı yaptığınız kadınlarla ilişkinize tamamen son verin. Belli bir süreye kadar bir kadınla nikahlanmış birine rastlarsam, bilesinizki mutlaka onu taşlarla recmederim. [491]

Şia, bu rivayetten mut'anın Hz. Ömer'den önce helal olduğunu ve mut'ayı Ömer'in yasakladığı neticesini çıkarıyor. Onlara göre yasakla­ma, özel şartlar sebebiyle Ömer'in içtihadıyla olmuştur. Böylece Pey­gamber (s.a.v.) döneminde olduğu gibi muta'nın mubahlığı devam et­mektedir. Çünkü teşri hususunda ilk kaynak peygamberdir. Muham-med'in (s.a.v.) helal kıldığı, kıyamete kadar helal kalacaktır. [492]

Müslim, Cabir b. Abdillah'ın şöyle dediğini rivayet ediyor: "Rasûlullah (s.a.v.) ile Ebubekir döneminde bir avuç kuru hurma ve un karşılığında bir kaç günlüğüne mut'a yapardık. Nihayet Amr b. Hureys olayında Ömer bunu yasakladı. [493]

Müslim, bu rivayetten hemen sonra Ebu Nadrâ'dan şunu rivayet ediyor: Cabir b. Abdillah'ın yanındaydım. Biri ona gelerek: Ibnu Abbas ile Ibnu'z Zübeyr iki.mut'a hakkında ihtilafa düştüler, dedi. Bunun üzerine Cabir şöyle dedi: Biz bunları Rasûlullah (s.a.v.) zamanında yaptık. Sonra Ömer bize bunları yasakladı. Bir daha da onları yap­madık.

Buradan anlaşılsa anlaşılsa Hz. Ömer'in yasaklamasına kadar Ca­bir b. Abdillah'ın muta'nın mubah olduğu görüşünde olduğudur. Cabir: "Bu ikisini yapardık" derken ister kendisini kastetmiş olsun, ister ken­disi gibi mut'anın mubah olduğuna kail olanları da kasdetmiş olsun far-ketmez. "Bu ikisini yapardık." "Nihayet Ömer bize bunları yasakladı" sözü ile bütün sahabeyi kastetmiş olması ise mümkün değildir.

Çünkü, Ibnu Abbas ile yaptığı tartışmada Hz. Ali'nin görüşünü gördük.

Rasûlullah'ın (s.a.v.) mut'ayı yasakladığını duyan Sabre el-Cühenî'nin nasıl vazgeçtiğini de gördük.

Yine Hz. Ömer ve Ibnu'z-Zübeyr'in mut'aya ne kadar şiddetle karşı olduklarını da gördük. Bununla birlikte Cabir'in bu sözü ile sa­habenin tamamını kastettiğini nasıl söyleyebiliriz. [494]