> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Çeşitli Konularda Eserler > Kuran ve Sünnette Evlilik > 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi  (Okunma Sayısı 749 defa)
28 Eylül 2010, 08:43:06
Hadice
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 5.945


« : 28 Eylül 2010, 08:43:06 »




                                                                   2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi:
 

Eş seçiminde kişinin, ilk planda din ve ahlâk gibi manevî yönü göz önünde bulundurması gerektiğini, evlilik hayatının temeli ve odak nok­tasının bu olduğunu belirtmiştik.

Bu temel gerçekleştikten sonra, artık kişinin maddi yönden kendi­sini tatmin edecek hususlara yönelmesinde bir sakınca yoktur. Şeriat fıtrî ve cinsel duygulan da ihmal etmez. Aksine, bunları da bir düzene sokar ve önemini belirtir.

Evlilik hayatına güç kattığına, eşler arasında huzur, sevgi ve şefkatin gerçekleşmesine yardımcı olduğuna göre maddî yönleri de ka­bul eder, hatta bunlara teşvik eder.

Bunlardan biri güzelliktir, güzelliğin ölçü ve şekilleri, insanlar arasında farklılık arzetse de insanlar arasında sübjektif bir şey de oisa insan fertlerinin ortak arzulanndandır.

işte güzellik açısından meseleye bakıldığında kişi bekar olanı ter­cih etmeğe meyleder. Çünkü bekâr güzel, dul güzelden daha çok insan nefsini celbeder.

İslam, fitrat dinidir, çerçevesi dahilinde bu arzuyu tebrik eder, ona kucak açar, hatta ona teşvik eder.

Sünnet, bu tür tavsiyelerle doludur. Bekârın tercih edilmesine dair Buhârî'nin Hz. Aişe'den rivayeti şöyledir; Hz. Aişe diyor ki: Rasûlullah'a dedim: Bir vadide konaklasan, develerini dokunulmamış ağaçta mı otlatırsın yoksa, yenilmiş ağaçta mı? "Kendisine dokunul­mamış ağaçta otlatırım" buyurdu.[778] işte ben oyum, dedim. [779]

Hz. Aişe, Peygamberin (s.a.v.) evlendiği tek bekâr kadındır. Pey-gamber'i (s.a.v.) çokça sever ve onu kıskanırdı. Başka birinin bu has­lette ona ortak olmasını istemezdi. Peygamber'in (s.a.v.) yanında da üstün bir yeri vardı.

Ayrıca o, bu değerini iddialı bir şekilde ortaya koymakla, bunu hissettirmekle ya da Rasûlullah'ın (s.a.v.) ona olan iyi davranışını görmekle de yetinmiyor aksine bunun delil ile pekiştirilmesini istiyor. Bu nedenle bunu bir misal ile açıklıyor ve Rasûlullah'a (s.a.v.) soru sorarak genel hükmü ifade eden bir cevap alıyor. Böylece daha etkili ve delil bakımından daha güçlü olmayı hedefliyor.

"Ben işte oyum" derken arzusuna ulaşmış ve sevinçten kanat takmış uçuyor gibidir.

O ne beliğ bir üslûba sahipti? Meseleleri ne kadar da güzel ortaya koyuyordu? Kısacası hadis, bekâr ile dul arasında bir karşılaştırma yapıyor ya da eş seçiminde kişinin bunlardan hangisini seçeceğine dair bilgi veriyor ve seçimi etkileyen başka bir etken yoksa, bekârın tercih edileceğini belirtiyor. Ama tercih üzerinde etkili olacak başka bir etken varsa, mesele değişir.

Cabir b. Abdillah'ın şu hadisi buna ışık tutuyor. Câbir, diyor ki; Babam vefat etti ve arkasında yedi -veya dokuz- kız bıraktı. Bunun üzerine dul bir kadınla evlendim. Rasûlullah: Evlendin mi ey Cabir? dedi. Evet, dedim. Rasûlullah: Kız mı aldın, dul mu? dedi. Hayır, dul aldım, dedim. Kız bulamadın mı, onunla oynaşırdın, o da seninle oynaşırdı, onunla gülüşürdün, o da seninle gülüşürdü, dedi. Ya Resûlâllah, (babam) Abdullah vefat etti, arkasında da kızlar bıraktı. Ben de onlar gibisini getirmek istemedim. Onların başına geçecek, işlerini düzenleyip onları yetiştirecek bir kadın getirdim, dedim. Allah mübarek kılsın -hayırlı olsun- diye dua etti. [780]

Bu hadisten şu sonuçları çıkarabiliriz:

1- Câbir'in babasının şehit olması ve ardında bu kadar kız bırakması, Câbir'in düşüncesini değiştirmiştir. Belki de babasının ölümünden Önce kendisi de genç bir kızla evlenmeyi düşünüyordu. Ne var ki artık meseleyi yeni bir Ölçü ile değerlendirmesi gerekiyordu.

2- Kızkardeşleri henüz tecrübesiz gencecik idiler. Onların yaşında bir kızla evlenseydi, onları yetiştiremez ve onlara bakamazdı.

3- Henüz olgunlaşmamış, aklı bir karış havada genç bir kızla ev­lenseydi, karısı da bu kızkardeşleriyle aynı evde beraber yaşayacaktı ve belki  de  aile yuvası  aralarındaki     çatışmalardan bir cehennem çukuruna dönüşebilirdi.

4- Dindar kadınla evlenmeyi teşvik etmek, dini şiarları ve dinin farzlarını yerine getiren ve bu konularda gerek kocasına ve gerek ko­casının beraber yaşadığı kimselere yardımcı olmaya çalışan kadınla ev­lenmeyi teşvik etmek demektir.

Bu naklettiğimiz olayda Câbir'in önünde önceliği olan bir görev or­taya çıkmıştır, kızkardeşlerini gözetmek ve onları eğitip yetiştirmek.

Buna göre Câbir'in problemi: Kiminle evleneyim? değildir.

Aksine kızkardeşlerimi gözetme, onları eğitme ve onlara karşı dinî ve ailevî görevlerimi yerine getirme hususunda hangi kadın bana yardımcı olacak problemine dönüşmüştür.

Bu gibi konularda dul kadının kızdan daha çok yardımcı ola­cağında şüphe yoktur.

O halde "kadın, dindarlığından dolayı onunla evlenilir"in anlamı, dini kendi nefsinde tatbik etmesi, tavır ve davranışlarında dinin emirle­rine göre hareket etmesi ve kocasının da dinî emirleri en mükemmel şekilde yerine getirmesi için ona yardımcı olmasıdır.

işte bu sebeble Peygamber (s.a.v.) Câbir'in görüşünü uygun görmüş; seçimini ve dul bir kadınla evlenmesini beğenmiş ve evliliğinin hayırlı olması için dua etmiştir. Müslim'in rivayetinde ifade edildiği gibi bunu açıkça ifade ederek şöyle buyurmuştur; "O halde... Kadınla din­darlığı malı ve güzelliği sebebiyle evlenilir, sen dindar olanı seç, yoksa zarar edersin." [781]

Dindarlığı sebebiyle kadınla evlenilmesine dair bu geniş yorum ve izahlar ve burada bundan söz edilmiş olmasının hikmeti mutlaka an­latılması gereken bir husus idi.

Biz bu hadisi şerhedenlerden buna dikkat çekenini görmedik, bel­ki sadece îmam Müslim, hafif bir işarette bulunmuş sayılır.

Çünkü dindar kadınla evlenmeye dair yukarda naklettiğimiz Ebu Hüreyre'nin hadisini sonra Câbir'in mezkur hadisini rivayet eder. Ardından evliliğine dair diğer rivayetleri sıralar. Bu rivayetlerde kadınla niçin evlenildiğine dair hususlar yoktur.

Sonra Abdullah b. Ömer'den naklettiği Rasûlullah'ın (s.a.v.) şu hadisiyle onlara son verir; "Dünya metadır, faydalanmadır. En hayırlı metaı ise iyi kadındır."

Böylece bakire kızla evlenmeye dair başlattığı hadiseleri dindar kadınla evlenmenin değerini pekiştirmek ve Câbir'in yaptığını onayla­makla bitiriyor. Çünkü Cabir, o an içinde bulunduğu içtimaî sebepten dolayı fiilen iyi kadım seçmişti.

Evet... Dünya metadır ve metanın en hayırlısı da dul olsun veya bakire kız olsun kendine, kocasına ve evine iyi olan (saliha) kadındır. Bu, göreceli bir durumdur yani şartların değişmesiyle değişir. Bu görüşümüzün delili, bakire kızla evlenmeye dair hadislerden sonra ve kadınlara iyi davranıl m asından önce rivayet edilen bu hadistir. Anlattığımız gibi bu hadis, kadınlara iyi davranmayı ifade eden hadis­lerden çok bakire kızla evlenmeyi anlatan hadislerle ilgilidir. Yani başta anlatılanların bir sonucu mahiyetindedir.

O halde bakire kızı ya da dulu tercih etmek, şartlara göre değişmektedir ve bunlardan biri her zaman için diğerinden üstün değildir.

Nitekim Peygamber (s.a.v.) hem dul ve hem de bakire kızla evlen­miştir. Hattâ bir günde hem dul, hem de bakire kıza talip olmuştur.

imam Ahmed, Ebû Seleme ve Yahya'nın şöyle dediklerini rivayet etmektedir: Hz. Hatice vefat ettiğinde Osman b. Maz'un'un hanımı Hav­le gelerek: Ya Resûlallah evlenmeyecek misin? dedi. Rasûlullah (s.a.v.): Kiminle? dedi. Havle: Dilersen bekâr bir kızla, dilersen bir dul ile dedi. Peygamber (s.a.v.): Bakire kız kim? diye sordu. Havle: Allah'ın kullan arasında en çok sevdiğinin kızı ile; Ebû Bekir'in kızı Aişe ile, dedi. Rasûlullah (s.a.v.): Peki, dul kim? diye sordu. Havle: Zem'a'nın kızı Şev­de ile. Çünkü o, sana iman etti ve söylediklerine tâbi oldu, karşılığını verdi.

Rasûlullah (s.a.v.): Git ikisini de bana iste, buyurdu.

Havle: "Çünkü o, sana iman etti ve söylediklerine tâbi oldu" derken, evlilikte eş seçimi için bunun bir temel olduğuna, özellikle Rasûlullah (s.a.v.) için büyük bir önemi olduğuna işaret ediyordu.

Yine: "Allah'ın kulları arasında en çok sevdiğinin kızı derken de, kızın bağlı olduğu dinî ortamın şanına işaret ediyordu. Tabiî ki eş seçiminde bunun önemli bir etkisi vardır. Burada da evliliğe talip ol­manın temeli, dindir, islam o gün için taraftarlarının güçlenmelerine ve talimatlarının yayılmasına daha çok muhtaç idi. Bu sebeple bekâr ol­sun, dul olsun evlilikle bu görevi gerçekleştiren her kadın, Rasûlullah'la (s.a.v.) evlenmeğe ehil îdi.

Hem dullardan hem de bakire kızlardan, üstün eşin vasıflarını yüce Allah şu âyette bildirmektedir; "Eğer o sizi boşarsa Rabbi ona sizden daha iyi, kendini Allah'a veren, inanan, sebatla itaat eden, ibadet eden, oruç tutan, dul ve bakire eşler verebilir.[782]

Sözkonusu edilen bu şartlar dışında birini diğerine tercih etmekte ve herbirinin Özel meziyetlerine göre aralarında mukayese yapmakta; cinsel arzuyu doyurmak için ve nefsî duyguları hesaba katarak bakire olanı tercih etmekte bir sakınca yoktur. Çünkü insan nefsi bakire olana daha meyyaldir. Bakire kız evlilik hayatına daha bir renk katar, duygu­ların doyurulması ve ruhî huzur bakımdan daha etkilidir. Hatta bakire kızla evlenen kişi tekrar gençliğini yeniden yaşıyor hissine kapılır ve daha dinçleşebilir.

Buhârî, Alkame b. Kays'ın şöyle dediğini rivayet eder: Abdullah ile birlikte idim. Osman b. Affân gelerek onu bir tarafa çekti ve: Ey Abdullah, seni bir kızla evlendirsek ne dersin? Hem sana geçmiş günlerini hatırlatır, dedi. Abdullah, böyle birşeye ihtiyacı olmadığına kanaat getirince bana dönerek: Ey Alkame, diye seslendi ve şöyle de­vam etti: Böyle diyorsun ama Peygamber (s.a.v.) bize şöyle buyurdu:

"Gençler.., Sizden nafakaya gücü yeten evlensin. Buna gücü yet­meyen ise, oruç tutsun, çünkü o, insanın şehevî arzularını k...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi
« Posted on: 25 Nisan 2024, 06:37:33 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi rüya tabiri,2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi mekke canlı, 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi kabe canlı yayın, 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi Üç boyutlu kuran oku 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi kuran ı kerim, 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi peygamber kıssaları,2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesi ilitam ders soruları, 2- Bekâr Kızın Tercih Edilmesiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes